نوستالژی با طعم فرانسه؛ خداحافظ جناب پژو 405

به گزارش آقای معلم، خبرنگاران: پژو 405 نه به اندازه پیکان، اما جایی نزدیک به آن ایستاده، نزدیک از حیث نوستالژی، خودرویی که روزی نماد تمکن طبقه متوسط بود و حالا به سرانجام رسیده، مطلبی درباره 405 خاطره انگیز و جانشین احتمالی اش.

نوستالژی با طعم فرانسه؛ خداحافظ جناب پژو 405

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

خودروی پژو جی ال ایکس بنزینی دیگر در کشور فراوری نمی گردد. این یعنی آبی های جاده مخصوص می بایست با یکی از مهم ترین خودرو های تاریخ خود خداحافظی نمایند. این خودرو ساده و محبوب فرانسوی پایه گذار لیست بلندبالایی از دیگر فراوریات ایران خودرو بود. درواقع صنعت خودرو ایران بعد از پیکان دین عظیمی به گردن پژو 405 دارد.

فراوری و عرضه 405 از کی شروع شده است؟

پژو 405 برای اولین بار در سال 1984 در فرانسه فراوری شد. طراحی به روز و مشخصات فنی جذاب این خودرو، آن را تبدیل به یکی از پرفروش ترین سواری های بازار اروپا کرد. بعد از عرضه این خودرو در بازار و درو کردن تمام رکورد های فروش، در اتفاقی بی سابقه این خودرو با رای بسیار بالا به عنوان بهترین خودرو سال اروپا برگزیده شد.

پژو 405 در بخش ترمز و پایداری از ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه ای برخوردار بوده و از دیگر تجهیزات این خودرو می توان به برقی بودن شیشه و آینه بغل ها اشاره نمود.

این خودرو در چهار موتور بنزینی سیلندر از 65 تا 160 اسب بخار (48 تا 118 کیلو وات؛ 64 تا 158 اسب بخار) در دسترس بود. در سال 1988 موتور های دیزلی طبیعی و توربو شارژ به این محدوده اضافه شدند. در سال 1991 بروزرسانی هایی در داشبورد، فرمان و عایق صوتی به وجود آمد، اما برای سال 1993 مدل Phase II با یک بوت جدید با ورودی بهتر، چراغ های عقب جدید و طراحی بوت و داشبورد جدید وارد بازار شد. 405 فراوریی تا این زمان به بیش از 150 هزار خودرو رسیده بود.

پژو 405 به لطف پذیرش قطعنامه 598 توسط سازمان ملل در سال 1367 با عقد قراردادی به مدت سه سال بین پژو و ایران خودرو، وارد بازار خودرو ایران شد. در قطعنامه 598، مسئله معین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح شد که سازمان ملل آن را پذیرفت.

در خاتمه دهه شصت بود که قرارداد واردات و مونتاژ پژو 405 بین ایران خودرو و پژو منعقد شد. در آن موقع 405 خودرویی مدرن و جذاب بود که توانسته بود عنوان خودروی سال اروپا را نیز کسب کند. در ابتدا سری GL این خودرو به بازار ایران عرضه شد که با استقبال چندانی روبرو نشد؛ اما دو رخداد 405 را به سوگولی بازار ایران بدل کرد. اولی قطع واردات خودرو و محدود شدن بازار خودرو و دومی، عرضه نمونه بهتر GLX بود. بدین ترتیب 405 به بهترین و لوکس ترین خودروی مونتاژ ایران بدل شد.

چه نمونه هایی از 405 مختص بازار ایران است؟

اساسا گونه GL که از ابتدا به بازار ایران معرفی گردید و بعد ها با نمونه GLX جایگزین شد، تنها نمونه های اصلی 405 حاضر در بازار ایران بودند. بعد ها گونه GLI با امکانات رفاهی کمتر (بدون شیشه ها و آینه های برقی و رنگ روغنی به جای متالیک) به طور محدود عرضه شد. علاوه بر این گونه SLX نیز با فیس لیفتی نه چندان زیبا و بعضی تغییرات فنی در حقیقت نمونه جدیدی از پدیده ایرانی شدن 405 است. در کنار این دو باید پارس (پرشیا) و سمند را به عنوان دو نمونه مجزا و ایرانی 405 و همچنین RD (بدنه ای مشابه نمونه پیش از فیس لیفت 405) را به عنوان فرزند خوانده 405 (با متعلقات فنی پیکان) در این لیست قرار دهیم.

طی 30 سال چه بر سر 405 آمد؟

خلخالی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به فراوری خودرو پژو 405 در کشور و علت توقف فراوری آن، گفت: در تمام دنیا خودروسازی ها برای اینکه به یک پلتفرمی دست یابند، خودرو های روز را وارد کشور و به دنبال دستیابی به آن سیستم و فراوری و داخلی سازی آن هستند.

او ادامه داد: این رویه برای تمام خودروسازان دنیا اتفاق می افتد و در حال حاضر شاهد این هستیم که چین، ترکیه و بسیاری از کشور های دیگر خودرو های روز دنیا را وارد می نمایند تا بتوانند به سیستم آن دستیابی داشته باشند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان نمود: هم اکنون برلیانس محصول BMW را وارد می نماید تا بتواند فراوریات خود را به آن سمت ببرد. در ایران نیز این اتفاق رخ می دهد و چند سال پیش خودرو های خانواده پژو وارد کشور شد چرا که هم کیفیت مناسب و هم قیمت مناسبی داشتند.

خلخالی تشریح کرد: در ابتدا قرار بر این بود که به سمت فراوری انواع پژو در کشور برویم و آن را داخلی سازی کنیم، اما این اتفاق رخ نداد و تنها به صورت محدود توانستیم سمند را فراوری کنیم.

او ادامه داد: هم اکنون زیربنای فعالیت ایران خودرو به پژو تبدیل شده و در حال حاضر زبان فنی در ایران خودرو پژوست. بعد از برجام نیز خودرو هایی مانند پژو 301 و پژو 2008 وارد کشور شد، اما به دلیل اینکه مدیریت دولتی در خودروسازی داریم نتوانستیم این فراوری را به خاتمه مثبتی برسانیم و هم اکنون تنها به همین فراوری پژو 206 و دیگر خودرو ها بسنده نموده ایم.

این کارشناس صنعت خودرو بیان نمود: هر محصول خودرویی عمر مفید پنج ساله دارد که به مرور زمان پلتفرم آن نیز می تواند تا 15 سال عمر داشته باشد. پژو بیش از 30 سال است که در کشور فراوری می گردد که در انحصار 2 خودروساز عظیم در کشور است.

خلخالی بیان نمود: این خودرو به دلیل استقبال بالا، هر چقدر فراوری می شد به فروش می رفت، اما اقدام به ارتقا آن نکردند و هم اکنون شاهد این هستیم که پژو بیش از 30 سال در کشور فراوری می گردد. هم اکنون می توان خط فراوری خودروهایی، چون پژو 301، پژو 2008، دنا و دیگر خودرو ها را ادامه داد.

آیا طراحی 405 ایتالیایی است؟

پژو در دوران طلایی خود که از اواخر دهه 60 تا اواخر دهه 90 میلادی به طول انجامید، با استودیو پینین فارینا ایتالیا رابطه تنگاتنگی داشت و طراحی بیشتر محصولات خود را به این استودیو می سپرد و در صورت احتیاج به انجام طراحی در داخل کمپانی نیز معمولا از مشاوران ارشد پینین فارینا یاری می گرفت. 405 نیز در همین دوره ظهور کرد و به همین دلیل طراحی آن توسط همین استودیو ایتالیایی انجام گرفت. ظاهر کلی 405 شباهت های زیادی به آلفارومئو 164 دارد که تصادفی نیست و به دلیل آن است که آلفا نیز توسط پینین فارینا شکل گرفته است. 405 در زمان عرضه یکی از زیباترین خودرو های کلاس خود قلمداد می شد و علاوه بر این به سبب خطوط آیرودینامیکش، ضریب پسایی در حدود 0.29 داشت که حتی امروزه نیز برای یک سدان متوسط رقمی بسیار مناسب است. در سال 1992 یک فیس لیفت کلی برای 405 انجام گرفت که در آن فرم چراغ های عقب تغییر نموده، پوشش پلاستیکی بین آن ها نیز حذف شد. علاوه بر این داشبورد خودرو نیز کاملا دچار تغییراتی اساسی شد.

خودروی سمند سال بهینه جایگزین پژو 405 می گردد

کیانوش پورمجیب با اشاره به اینکه تعریف سمند سال، با هدف اصلی کاهش وابستگی ارزی و بهینه سازی فرآیند فراوری از سال 96 شروع شد، بیان کرد: دامنه دگرگونی این خودرو، تمامی تزیینات داخلی به جز سقف است. یعنی داشبورد، رودری، جایگاه ها به همراه یک سری تزیینات خارجی است و در مدل لوکس نیز چراغ ها و جلو پنجره و دستگیره تغییر می یابد و سیستم ترمز آن نیز دیسکی به همراه رینگ آلومینیومی خواهد بود.

وی از قطع وابستگی ارزی محصول سمند سال بهینه اطلاع داد و گفت: با داخلی سازی بعضی قطعات این محصول توانسته ایم صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی در فراوری این محصول که سبب کاهش بهای تمام شده آن می گردد، اعمال کنیم.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با اشاره به بعضی از مشخصات فنی خودروی سمند سال بهینه، بیان نمود: موتور موجود در این خودرو 7XU و حداکثر توان گشتاور آن، 153 نیوتن متر در دور سه هزار نیوتن متر است. قدرت موتور آن 100 اسب بخار در دور شش هزار است و نیز دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است. هم چنین گیربکس این محصول پنج دنده دستی و حداکثر سرعت خودرو، 185 کیلومتر در ساعت است.

وی توضیح داد: عرضه مدل های دوگانه سوز خانواده محصول سمند سال بهینه با موتور EF7 نیز در دستور کار آینده گروه صنعتی ایران خودرو واقع شده است.

چرا فراوری این خودرو متوقف شد؟

شهرام آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: 405 در این سال ها جزو خودرو های خوب اروپا بوده است. خودرویی که استقبال زیادی از آن شد و فروش زیادی هم داشت، اما در کنار فراوری بالا، مشکلاتی هم در فراوری آن وجود داشت.

آزاد ادامه داد: متاسفانه هر محصولی مانند پراید و پژو 405 زمانی که در داخل کشور فراوری می شوند، برای سال های سال قصد دارند آن را فراوری نمایند به جز اینکه تغییراتی در آن ایجاد گردد. در بعضی از امکانات این خودرو تغییراتی طی این سال ها ایجاد شد، اما ساختار اصلی آن تغییر نکرد که این مورد جزو ضعف های این خودرو به شمار می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه نمود: خودرو هایی که فراوری شد سیستم هایی معمولی داشت که به مرور زمان استاندارد های لازم را از دست داده بود و به محصول قدیمی تبدیل شد. این خودرو 30 سال است که در کشور فراوری می گردد، اما مسائل استاندارد و امنیتی که بخش زیادی از آن در کشور های توسعه یافته است کنار گذاشته شده است. بخش تحقیق و توسعه این محصول در ایران از اولویت برخوردار نیست که دلیل کنار گذاشتن آن این موضوع است.

آزاد بیان نمود: فقدان بحث توسعه محصولات باعث می گردد که خودرو ها از رده خارج و جایگزین شوند که جایگزینی آن ها اولویت دارد. صنعت خودرو باید به سمت توسعه محصول برود.

روز پنج شنبه 22 خردادماه 99 آخرین نسخه پژو 405 جی ال ایکس بنزینی به فراوری رسید و این خودرو برای همواره از خطوط فراوری شرکت ایران خودرو خارج شد.

با این حال لازم به تاکید است که اتاق پژو 405 در قالب مدل SLX همچنان عرضه خواهد شد و موتور XU 7 و قدیمی این خودرو نیز در حال حاضر بر روی بدنه سمند و پارس نصب می گردد و خبری در رابطه با قطع فراوری این دو مدل مطرح نشده است.

همچنین پیش از این از عرضه 405 با موتور ایکس یو 7 دوگانه سوز، در قالب خودرو های مخصوص تاکسیرانی صحبت شده بود که در این صورت می توان گفت که خبر توقف فراوری پژو 405 بنزینی، به هیچ عنوان نمی تواند به معنای خاتمه حضور پژو 405 در خطوط فراوریی ایران خودرو تلقی گردد.

منبع: ایران جیب، خودروکار، باشگاه خبرنگاران

منبع: برترین ها
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 119

به "نوستالژی با طعم فرانسه؛ خداحافظ جناب پژو 405" امتیاز دهید

2 کاربر به "نوستالژی با طعم فرانسه؛ خداحافظ جناب پژو 405" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوستالژی با طعم فرانسه؛ خداحافظ جناب پژو 405"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید