تور قطر ارزان: فرصت هایی که جام جهانی 2022 قطر برای گردشگری ایران دارد

به گزارش آقای معلم، ایسنا/ این خبر پیرامون فرصت هایی که جام جهانی 2022 قطر برای گردشگری ایران دارد، برای شما نوشته شده است.

تور قطر ارزان: فرصت هایی که جام جهانی 2022 قطر برای گردشگری ایران دارد

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

مسلم شجاعی، دستیار ستادی معاون جهانگردی اظهار کرد: ایده اولیه بهره برداری از جام جهانی قطر انتهای سال 1398 مطرح شد، اما چون با تغییر مدیریت روبرو شدیم تا تیر 1399 تشکیل کارگروه ویژه جذب تماشگر از جام جهانی 2022 طول کشید. نام پروژه را جهت 2022 (جذب هدفمند دیدنگران) گذاشتیم و 14 دستگاه کلیدی از جمله وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی، وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، سازمان هواپیمایی، سازمان بنادر و دریانوردی و شورای عالی منطقه ها آزاد عضو این کارگروه شدند. در آن مقطع تصمیم گرفته شده بود پروژه در سطح کارگروه ویژه پیگیری گردد.

او پیرامون فرصت هایی که جام جهانی 2022 قطر برای جهانگردی ایران دارد، بیان نمود: دو هدف اصلی را از همان روز پیگیری می کردیم؛ معرفی ظرفیت های جهانگردی ایران و کاهش ایران هراسی و جذب دیدنگر جام جهانی به ایران که اگر پیروز شویم یاریی به صنعت جهانگردی کرونازده ایران خواهد بود و به تاب آوری این صنعت یاری خواهد شد.

این کارشناس جهانگردی گفت: باورم این است جام جهانی قطر مقدار تاکتیک پذیری ما را در صنعت جهانگردی نشان می دهد. این موقعیت درست شبیه وقتی است که یک تیم 11 لژیونر دارد، اما تاکتیک و مدیریت درست ندارد، در نتیجه تیم یکدست و منسجم نخواهد بود و در مقابل رقبا حرف چندانی نخواهد داشت.

او با اشاره به ظرفیتی که جام جهانی قطر برای جذب جهانگرد به ایران دارد، اظهار کرد: مطالعات پروژه جهت 2022 نشان می دهد میانگین ماندگاری دیدنگران در جام های جهانی معمولا تا دو هفته بوده است. مقدار هزینه کرد هر دیدنچی نیز بین 1800 تا 2000 دلار بوده است. از نظر رفتارشناسی احتمالا دیدنچی ها افرادی هیجانی باشند. تیپ شناسی آنها نشان می دهد قطر برای این نوع از آدم ها می تواند کوچک و خسته نماینده باشد، بنابراین محتمل است در دو هفته حضور در جام جهانی سفر کوتاهی هم به دبی، عربستان، کویت یا عمان داشته باشند. شاید هم به ایران بیایند که البته بستگی دارد ما چطور عمل کنیم و چگونه مزیت سفر به ایران را نشان دهیم.

شجاعی ادامه داد: با بخش خصوصی ایرانی فعال در قطر که صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم حضور دائم برای دیدنگران بازی های جام جهانی در قطر با این مساحت محدود که در حد استان قم است، خسته نماینده خواهد شد. البته که قطر کشور جذابی است و سرمایه گذاری های زیادی هم انجام داده است، تکنولوژی بالایی دارد و پیشرفته است، اما وسعت و جمعیت آن کم است. مطالعات پروژه جهت 2022 نیز نشان می دهد آن کشورها به علت وسعتی که داشتند سعی کردند با ایجاد پراکندگی در محل برگزاری بازی ها، دیدنچی را ضمن سرگرم کردن، با نقاط بیشتری از آن کشور آشنا نمایند.

او سپس به مزیت های سفر به ایران برای دیدنگران جام جهانی قطر اشاره نمود و اضافه نمود: ایران کشور ارزانی است. ضمن آن که همین حالا هیچ یک از هتل های قطر برای دوره جام جهانی جای خالی ندارند. آنالیز ها نیز نشان می دهد دیدنگران از دو هفته قبل از جام جهانی تا دو هفته پس از آن، به کشور محل بازی ها سفر می نمایند که اتفاقا همزمان با فصل کم سفری در ایران است.

دستیار ستادی معاون جهانگردی سپس به برنامه ریزی ها و پیش بینی هایی که با توجه به این فرصت و مزیت تا کنون اجرا شده، پرداخت و گفت: ما هفت مقصد را برای مسافران احتمالی از جام جهانی قطر پیش بینی نموده ایم، از جمله تهران، اصفهان، شیراز، کرمان، یزد و جزایر قشم و کیش که البته عده ای هم معتقدند روی مشهد هم میتوان کار کرد و کیش هم زمان می توانند هاب پروازی باشند. ورود به این دو جزیره به ویزا احتیاج ندارد، ولی باید برای در دسترس قرار گرفتن آنها درست برنامه ریزی کرد و تا حد امکان، تعداد پروازها بین ایران و قطر را افزایش داد.

شجاعی بعلاوه با بیان اینکه محصولی که در ایران وجود دارد در مقایسه با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه قطر، برای دیدنگر جام جهانی متفاوت خواهد بود آن را یکی از مهمترین مزیت های ایران برشمرد و اضافه نمود: مسافری که دبی، کویت، عربستان و یا حتی عمان می رود همان فرهنگ، پوشش، گویش، مردم، آداب و سنت و حتی معماری را می بیند، اما در ایران محصول دیگری در انتظارش است. رخ اصفهان، شیراز و تهران فرق دارد. دیدنگران با فاصله کمی می توانند از قطر خود را به پیست های اسکی و نقاط کوهستانی ایران برسانند و این ظرفیت فوق العاده است.

او ادامه داد: در کارگروه ویژه ای که به همین منظور تشکیل شده است جلساتی را نیز با فدراسیون فوتبال، وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی، دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و بخش خصوصی داشته ایم. ما هدف گذاری روی جذب دیدنگران را از سال 1399 آغاز کردیم. باورم این بود اگر موانع را برداریم بخش خصوصی برای تبلیغات ایران و آماده سازی بسته های سفر قوی اقدام خواهد نمود. بنابراین دو موضوع را در اولویت پیگیری قرار دادیم، نخست لغو ویزای ایران و دیگر در دسترس قرار گرفتن برای دیدنگران جام جهانی قطر.

این کارشناس جهانگردی اضافه نمود: بین ایران و قطر 37 پرواز در هفته انجام می گردد که فقط یک پرواز آن به شرکت هواپیمایی ایرانی اختصاص دارد. نمی دانیم در آن بازه زمانی آیا هواپیمایی قطر می تواند همچنان این 37 پرواز را با توجه به حجم ترددها به این کشور حفظ کند یا خیر. بنابراین برای افزایش تعداد پروازها بین دو کشور همزمان با بازی های جام جهانی پیگیری ها را آغاز نموده ایم و احتمالا برای چهار یا پنج پرواز در این جهت مجوز صادر گردد.

او با اشاره به آنالیز جهتهای دریایی بین ایران و قطر نیز گفت: نزدیکترین جهت دریایی ایران به قطر از بوشهر است. هرچند شانس کمی برای دسترسی از راه دریا می بینیم، اما میتوان از ظرفیت بنادر ایران برای پهلوگیری کروزهایی که قرار است بخشی از اقامت دیدنگران جام جهانی را پوشش دهند، استفاده کرد. طبق اظهارات سازمان بنادر و دریانوردی ایران، همه بنادر کشور توان پهلوگیری کشتی های کروز را دارند. دو کشتی کروز هم در ایران وجود دارد که میتوان برای در دسترس قرار گرفتن ایران از راه دریا استفاده کرد، اما آنها مشکل تامین سوخت یارانه ای دارند و این، هزینه را برای مسافر زیاد می نماید.

از وزیر میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی درخواست کردیم این موضوع را به وسیله وزیر نفت پیگیری کند تا در بازه زمانی جام جهانی 2022 قطر برای استفاده از جهت دریایی، حداقل سوخت یارانه این کشتی ها تامین گردد، وگرنه مشکل دیگری برای ورود و پهلوگیری کشتی ها و کروزها به آبها و بنادر ایران وجود ندارد. فقط یک اجازه ورود به اسکله و بندر احتیاج است که اگر هماهنگ عمل کنیم، برای این مورد مسأله نخواهیم داشت.

شجاعی درباره لغو ویزا نیز شرح داد: از وزارت امور خارجه درخواست شده است در بازه دو ماه برگزاری جام جهانی 2022 ویزای ایران را برای دیدنگران از مبدأ دوحه لغو کند. البته وزارت امور خارجه از این پیشنهاد استقبال نموده است، ولی ما به پاسخ و اقدام قطعی احتیاج داریم تا از حالا برای آن تبلیغ و درباره آن اطلاع رسانی کنیم. باید سرعت کار بیشتر گردد، چون دیگر چنین فرصتی برای کشور ما پیش نمی آید. چه زمانی را به خاطر می آورید که جام جهانی در خاورمیانه و تا این حد نزدیک به ایران بوده باشد، چقدر شانس این وجود دارد که دوباره این اتفاق رخ دهد؟ پس نباید آن را از دست داد.

او بعلاوه یادآور شد: قطر همین حالا ورود بدون ویزا را برای حدود 83 کشور آزاد نموده است. اتفاقا بیشتر کشورهایی که در جام جهانی تیم فوتبال دارند، جز این لیست هستند؛ چرا ما نباید از این امکان به نفع کشور خودمان استفاده کنیم. وقتی این پیشنهاد با وزارت خارجه مطرح می گردد، آن ها گزینه ویزای فرودگاهی ایران را که درحال حاضر برقرار است پیش می کشند که شرایط الان هم برای سفر با ویزای آسان فراهم است، اما دیدنچی جام جهانی مگر چقدر وقت و حوصله دارد که به وبسایت ویزای الکترونیکی ایران مراجعه کند، فرم پر کند و بعد از 72 ساعت و شاید هم کمی کمتر یا بیشتر منتظر بماند که ویزای او تایید گردد و در فرودگاه با آن شرایطی که مهیا نیست، ویزا بگیرد؟ این فرآیند طولانی است و برای دیدنچی جام جهانی با آن تیپ شناسی که اجرا شده است، گزینه مناسب و قابل مطرحی نیست.

شجاعی ادامه داد: دومین پیشنهاد مطرح شده با وزارت امور خارجه در صورت لغو نشدن ویزا، رایگان شدن آن است. فاصله بازی ها معمولا پنج روزه است و اگر کسی مایل باشد در این فاصله به ایران سفر کند با فرایند موجود وقت زیادی را برای گرفتن ویزا باید بگذارد و این مانع است و انگیزه ایجاد نمی نماید. برای کسی که هزینه زیادی صرف نموده و تا قطر آمده و بازی ها را دیدن کند، پرداختن حدود 100 دلار هزینه ویزا برای یک سفر سه چهار روزه هیچ منطق و توجیهی ندارد، پس ترجیح می دهد به ترکیه برود که هم ویزا نمی خواهد و رایگان است و هم پروازهای پرشمار و در دسترس تری دارد و مسائل تحریم ایران را برای نقل و انتقال پول ندارد.

او با یادآوری مدلی که در جام جهانی روسیه با ایده فن آی دی اجرا شد و نقش ویزا را برای دیدنچی ها ایفا کرد، اضافه نمود: با شبیه سازی چنین الگوهایی و ثبت شماره بلیت پرواز میتوان ویزا را برای دیدنچی های جام جهانی، مقطعی لغو و رایگان کرد. باید این محدودیت ها را برای رسیدن به بلوغ تاکتیکی در جهانگردی برداشت.

شجاعی بیان نمود: وقتی پرواز در دسترس باشد، ویزا لغو یا رایگان گردد و به سوال ها و ابهام دیدنگران درباره ایران واضح و شفاف پاسخ داده گردد، قطعا میتوان درصدی از دیدنگران را به کشور جذب کرد و از فرصت جام جهانی 2022 بهره برد.

او اضافه نمود: کار ایران واقعا سخت است، ما با کشورهایی مثل قطر، عربستان، کویت و حتی ترکیه طرف هستیم، کشورهایی که بودجه های کلان برای تبلیغ خود صرف می نمایند. در واقع ما با قطری می خواهیم رقابت کنیم که فقط برای یک قراردادش با دیوید بکهام 150 میلیون دلار هزینه نموده و یا عربستانی که کلی هزینه کرد تا میزبان ال کلاسیکو باشد. سوای کمبود اعتبار برای تبلیغ، ما با پدیده ایران هراسی هم روبرویم. در کجا بهتر از جام جهانی قطر می توانیم بخشی از این ایران هراسی را پاسخ دهیم یا برطرف کنیم!؟

شجاعی بعلاوه بر ضرورت اقدام فوری بخش خصوصی جهانگردی برای جذب دیدنگران جام جهانی 2022 تاکید نمود و گفت: اکنون وقت واکنش و اقدام فوری است. در بعضی از کشورها آژانس ها تبلیغ و فروش تورهای جام جهانی و کشورهای حاشیه آن را آغاز نموده اند، بخش خصوصی ایران هم باید سریع تر اقدام کند تا از این بازار بی بهره نماند. در جام جهانی معمولا دیدنگرانی حضور دارند که خودشان برای سفر اقدام می نمایند یا تیم شان از ادامه بازی ها بازمی ماند و آن ها تا برگشت به کشورشان زمان زیادی دارند، نباید از این گروه غافل شد و باید برای این دسته از دیدنگران برنامه ریزی داشت و هدفمند برنامه سفر ایران را طراحی کرد. فقط که نباید دنبال بردن دیدنچی از ایران به قطر بود، مگر چند نفر از ایران می توانند در این رویداد شرکت نمایند!؟

دستیار ستادی معاون جهانگردی با توجه به فرایند کند اقدامات پیش بینی شده به علت ناهماهنگی های بین دستگاهی، گفت: شاید بهتر باشد کارگروه جام جهانی 2022 در سطح رئیس جمهور تشکیل جلسه دهد تا دستورات آن لازم الاجرا باشد و نسبت به آن کوتاهی صورت نگیرد.

شجاعی اضافه نمود: قطر با توجه به محدودیت ظرفیت اقامت و اسکان احتمالا برای سرریز مسافران از امکانات دبی استفاده کند. به هر حال اگر ما هم تاکتیک درستی داشته باشیم و دست در دست هم دهیم می توانیم هزاران دیدنگر به ایران جذب کنیم، اتفاقی که برای بخش خصوصی ما در این روزگار حکم هوای پاک و اکسیژن خالص را دارد. دقت کنیم جام جهانی کیک نیست که سهم هر کشور را تقدیم نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 903

به "تور قطر ارزان: فرصت هایی که جام جهانی 2022 قطر برای گردشگری ایران دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور قطر ارزان: فرصت هایی که جام جهانی 2022 قطر برای گردشگری ایران دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید