سرطان پانکراس در کمین کدام افراد است

به گزارش آقای معلم، تهران (پانا) - معمولا هر سرطانی ریشه در مسائل ژنتیکی و برخی بیماری های زمینه ای دارد اما برخی عوامل به طور خاص تر موجب بروز سرطان می شوند. مثلا در سرطان پانکراس سیگار کشیدن و چاقی و دیابت از عوامل اصلی بروز این بیماری در افراد است که به شدت رژیم غذایی آنها در این بیماری تاثیرگذار است.

سرطان پانکراس در کمین کدام افراد است

به گزارش نمناک، سرطان پانکراس؛ حدود 3 درصد از همه سرطان ها در کشورهای بزرگی مثل ایران را شامل می شود و تقریباً 7 درصد تمام مرگ و میر حاصل از سرطان را باعث می شود. سرطان مجموعه ای از بیماری ها است.

سبک زندگی نقش بسیار مهمی در جلوگیری از سرطان ایفا می نماید که ما می توانیم تا حد زیادی روی آن کنترل داشته باشیم. سرطان پانکراس بیماری است که خیلی در مورد آن شناخت وجود ندارد؛ بنابراین بسیار مهم است که اطلاعات خود را در مورد آن بالا ببریم. در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک عاداتی را به شما معرفی می کنیم که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان پانکراس می شود.

بیماری مزمن پانکراس یا التهاب پانکراس یا لوزالمعده عاملی برای ابتلا به سرطان پانکراس است. خطر ابتلا به این سرطان زمانی افزایش پیدا می کند که شما به یک بیماری مزمن مربوط به پانکراس مبتلا باشید؛ مخصوصا اگر سن تان بالای 60 سال بوده یا سیگاری باشید.

چاقی

طبق اطلاعاتی که وجود دارد، شاخص توده بدنی بالای عدد 30، 20 درصد خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهد که چاقی تاثیر منفی روی ابتلا به سرطان پانکراس دارد؛ پس باید وزن خود را کنترل کنید. یعنی وزن خود را سالم نگه دارید تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 هم می تواند علامت سرطان پانکراس باشد؛ هم اینکه خود؛ یک عامل خطر برای این بیماری نیز هست. بیش از 80 درصد افراد مبتلا به سرطان پانکراس؛ به دیابت نوع 2 هم تشخیص داده شده اند.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی

مواد شیمیایی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس می شود؛ مخصوصاً در مورد افرادی که ارتباط نزدیکی با آفت کش ها و موادی مانند بنزین یا بعضی از رنگ های خاص و مواد پتروشیمی دارند. قرار گرفتن زیاد در معرض این مواد شیمیایی خطر ابتلا به سرطان پانکراس را بالا می برد.

سیگار

سیگار باعث افزایش خطر احتمال ابتلا به سرطان پانکراس می شود؛ مخصوصاً اگر افراد سابقه ژنتیکی هم داشته باشند؛ یعنی کسانی که هم سابقه ژنتیکی ابتلا به سرطان دارند و هم سیگار می کشند، خیلی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه هر کدام از علایم بالا شدید که باعث نگرانی تان شده است، با متخصص صحبت کنید، شرایط را برایش توضیح دهید و سعی کنید که سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید و تحت نظر باشید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1000

به "سرطان پانکراس در کمین کدام افراد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان پانکراس در کمین کدام افراد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید