گام رو به جلوی والیبال ایران با آلکنو؛ از اعتماد کامل به جوانان تا احیای ستاره ها

به گزارش آقای معلم، خبرگزاری خبرنگاران- آلکنو بارها در یکی، دو ماه اخیر اعلام کرد تمام مسئولیت فنی تیم با خودش است.

گام رو به جلوی والیبال ایران با آلکنو؛ از اعتماد کامل به جوانان تا احیای ستاره ها

به گزارش خبرنگاران، این سرمربی روس که لیگ ملت ها را محلی برای ارزیابی تیم و بازیکنان جهت حضور قدرتمند در المپیک می داند، این رویداد را با یک شکست شوکه کننده برابر ژاپن آغاز کرد. باخت 3-0 مقابل یک تیم آسیایی اتفاقی بود که علاقه مندان به والیبال در ایران در سال های اخیر اصلا به آن عادت نداشتند. باخت به روسیه که آلکنو سال ها سرمربیگری اش را هم برعهده داشت، در گام دوم نتیجه کار تیم ملی والیبال ایران بود.

یم ملی والیبال کشورمان در حالی به مصاف تیم ملی روسیه رفت که علاوه بر سعید معروف نفراتی مثل حضرت پور و عابدینی هم بیمار بودند و میلاد عبادی پور و امیر غفور و سید محمد موسوی اصلا بازی نکردند که نشان از تفکرات آلکنو برای تغییرات در والیبال ایران دارد. ایران با ترکیب بسیار جوانش بدون میلاد عبادی پور، امیر غفور، محمد موسوی، سعید معروف و... با حضور محمد طاهر وادی، مسعود غلامی، امیر حسین اسفندیار، آرمان صالحی، پوریا فیاضی، مرتضی شریفی، بردیا سعادت و.... لحظاتی روسیه بزرگ با ستارگان نامدارش را تحت فشار قرارداد و حتی یک ست از این تیم بزرگ گرفت.

بی شک قدرت تیم ملی والیبال ایران رفته رفته بالاتر خواهد رفت، برابر روسیه ما ضرر نکردیم و طبق انتظار بازی کردیم و حتی اگر بزرگان مان هم در صحنه بودند انتظار برد نداشتیم اما برابر ژاپن به واقع افتضاح بودیم، حالا وقتی با این جوانان برابر روسیه قابل انتظار و شایسته بودیم تصور خواهیم داشت، می توانیم روز به روز عملکردی بهتر در این مسابقات داشته باشیم و موفقیت را در آغوش بکشیم، اگر قرار به باختن است، همان بهتر که با جوان تر ها ببازیم و آنها برای آینده بهتر آبدیده و باتجربه شوند.

در حالی که نقدها در حال افزایش بود، موتور تیم ولادیمیر آلکنو از بازی با هلند در دیدار سوم روشن شد. با پیروزی 3-0 مقابل هلند، ایران به استقبال هفته دوم لیگ ملت ها رفت و کسب سه پیروزی برابر کانادا، ایتالیا و بلغارستان یک سورپرایز بزرگ برای والیبال دوستان ایرانی بود. حالا تیم ملی والیبال ایران نه تنها در جدول لیگ ملت های 2021 به رده ششم صعود کرده، بلکه برای اولین بار در تاریخ نیز در رده ششم رنکینگ جهانی ایستاده تا امیدها به تیم آلکنو روز به روز بیشتر شود.

شاید ایگور کولاکوویچ در سال های اخیر به تعدادی از بازیکنان جوان اعتماد کرد و نام آن ها را بر سر زبان ها انداخت، اما همواره منتقدان او اعتقاد داشتند این جوانگرایی در ترکیب تیم ملی در حد حرف بوده و همچنان بازیکنان باتجربه هستند که در بیشتر بازی ها به صورت ثابت به میدان می فرایند. آلکنو اما توجه چندانی به میزان سابقه و نام بازیکنان ندارد. او نشان داده که به خوبی از جوان ها هم بازی می گیرد و نمونه اش هم همین بازی با بلغارستان بود که بردیا سعادت با اعتماد آلکنو در ترکیب ثابت قرار گرفت و امتیازآورترین بازیکن زمین شد.

بردیا با 19 سال سن قبل از آلکنو سابقه حضور در ترکیب تیم ملی را نداشت و حالا حتی یکی از گزینه های حضور در المپیک به شمار می رود. از سوی دیگر امیرحسین اسفندیار به یک مهره ثابت تبدیل شده و میثم صالحی نیز کاملا در نقش یک دریافت کننده مطمئن در زمین ظاهر می شود. همچنین صابر کاظمی را هم نباید از یاد برد که در بازی های اخیر مثل یک ستاره ایفای نقش کرده است.

یکی از مواردی که در سال های گذشته مورد انتقاد قرار می گرفت، استفاده از یکسری بازیکنان ثابت در زمین بود. در واقع ترکیب ثابت تیم ملی در هر بازی از لیگ ملت ها که به صورت فشرده هم برگزار می شد، با کمترین تغییر در هر بازی از قبل تعیین بود. با ورود آلکنو اما شرایط کاملا تغییر کرده و تا به امروز هر 17 بازیکنی که به ریمینی ایتالیا رفته اند، توانستند دقایقی را در زمین حضور پیدا کنند. در شش بازی اخیر حتی یک ترکیب تکراری هم از سوی آلکنو دیده نشده و او از این کار با پیروزی های متوالی اخیر نتیجه هم گرفته است. در واقع دیگر نیمکت نشینی سعید معروف هم برای کسی اتفاق عجیبی نیست.

اما تفاوت بزرگ بین کولاکوویچ و آلکنو، در فرایند بازی ایران کاملا واضح است. کافی است اتفاقاتی که در اواخر ست دوم بازی با بلغارستان رخ داد را یک بار دیگر تماشا کنید. ایران 23 بر 20 عقب بود و کمتر کسی تصور می کرد که تیم آلکنو توانایی جبران نتیجه را داشته باشد. سعید معروف و صابر کاظمی به جای وادی و سعادت وارد زمین شد. وقتی ایران یک امتیاز گرفت، اسفندیار هم که چند دقیقه قبل شدیدا از سوی آلکنو مورد انتقاد قرار گرفت و به بیرون رفته بود، به جای خود بازگشت تا در خط سرویس قرار بگیرد.

این سه تغییر در ترکیب ایران کافی بود تا بازی در امتیاز 24 برابر شود. رالی بین دو تیم ادامه داشت تا ایران در نهایت 33 بر 31 به فزونی رسید. این اوج کار هنر ولادیمیر آلکنو بود؛ تعویض های به موقعی که باعث پیروزی ایران شد. البته در دریافت تایم اوت و حتی درخواست ویدیوچک نیز تجربه آلکنو به یاری او می آید و باعث تغییر فرایند بازی به سود ایران می شود. اما یادمان نرفته که کولاکوویچ به خاطر دیر اقدام کردن در تعویض و دریافت تایم اوت چقدر مورد انتقاد قرار می گرفت.

ولادیمیر آلکنو در سه دوره المپیک سرمربی روسیه بوده و این بار با ایران قرار است به المپیک توکیو پای بگذارد. حاصل کار آلکنو هم یک برنز و یک طلای المپیک بوده و او نشان داده هیچ وقت یک مربی از پیش باخته نیست. تغییرات مثبتی که با آلکنو در فرایند کاری تیم ملی رخ داده، همه را به آینده امیدوار کرده. البته هنوز برای قضاوت زود است و چند بازی سخت مثل رویارویی با برزیل و فرانسه می تواند بیش از قبل عیار تیم آلکنو را نشان دهد. با این حال حضور آلکنو روی نیمکت ایران یک وزنه سنگین به حساب می آید که ایران را به مدال تاریخی المپیک نزدیک تر می کند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 638

به "گام رو به جلوی والیبال ایران با آلکنو؛ از اعتماد کامل به جوانان تا احیای ستاره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام رو به جلوی والیبال ایران با آلکنو؛ از اعتماد کامل به جوانان تا احیای ستاره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید