ویزای کانادا: کانولا؛ روغن کانادایی با شناسنامه ایرانی

به گزارش آقای معلم، نام روغن کانولا لابد برایتان آشناست ولی کانولا را چه قدر می شناسید؟ گیاهی از خانواده چلیپاییان که ابتدا ایرانیان آن را کاشتند. کانولا 700 سال پیش برای فراوری روغن چراغ به لهستان برده شد و در سال 1845 به فرانسه رسید و کلزا نام گرفت. کلزا، گیاهی روغنی است که میزان ماده مضر گلوکزینولیت در کنجاله و اسید اروسیک در روغن آن بالاست و

ویزای کانادا: کانولا؛ روغن کانادایی با شناسنامه ایرانی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

کانولا؛ روغن کانادایی با شناسنامه ایرانی

ترجمه: مژگان کریمی

روغنی که با قلب شما دشمنی ندارد

نام روغن کانولا لابد برایتان آشناست ولی کانولا را چه قدر می شناسید؟ گیاهی از خانواده چلیپاییان که ابتدا ایرانیان آن را کاشتند. کانولا 700 سال پیش برای فراوری روغن چراغ به لهستان برده شد و در سال 1845 به فرانسه رسید و کلزا نام گرفت. کلزا، گیاهی روغنی است که میزان ماده مضر گلوکزینولیت در کنجاله و اسید اروسیک در روغن آن بالاست و مصرف خوراکی ندارد و فقط برای جلا دادن وسایل چوبی همراه روغن برزک استفاده می گردد. اگر چه در قرن سیزدهم این محصول در اروپا به عمل می آمد ولی استفاده از آن تا زمان توسعه نیروی بخار عملی نشد. در آن موقع بود که ثابت شد ترکیب روغن کلزا، بهتر از هر وسیله لغزان نماینده دیگری سطح فلزات را می شوید.

نیاز به فرآورده های دانه های کلزا از کمبود بحرانی روغن کلزا پس از محاصره منابع روغنی کلزای اروپا و آسیا در جنگ جهانی دوم (یعنی از اوایل سال های 1940) آغاز شد. در آن موقع، از این روغن به اسم وسیله ای چرب نماینده برای تعداد فزاینده موتورهای بخار در کشتی های نیروی دریایی و ترابری استفاده می شد.

در سال 1945 این گیاه به کانادا رسید و روی آن مطالعات ژنتیکی صورت گرفت و باعث شد آن را به روغنی خوراکی با درصد اسید اروسیک پایین (حدود یک درصد) تبدیل نمایند.

کانادایی ها و کلزا

پیش از جنگ جهانی دوم، دانه کلزا در کانادا به صورت آزمایشی و فقط در مزارع تجربی و ایستگاه های تحقیقاتی به عمل می آمد.

تحقیقات نشان داد که دانه کلزا به صورت رضایت بخشی در هر دو قسمت شرق و غرب کانادا قابل کشت است. میزان کمی از دانه کلزا از طریق یک کشاورز لهستانی مهاجر کشت شده بود. در سال 1943 هم میزان قابل ملاحظه ای دانه به منظور یاری به کمبود جدی روغن دانه کلزا از شرکت های فراورینماینده دانه ایالات متحده خریداری شد. این دانه اصلیت آرژانتینی داشت. در سال های اول فراوری از نام دانه کلزای آرژانتینی در سطح وسیعی استفاده می شد. روغن دانه کلزا تا سرانجام جنگ دوم جهانی به اسم روغن خوراکی در ممالک غربی مورد استفاده قرار نمی گرفت. قابلیت محصول به اسم یک منبع غذایی از طریق صنایع کشاورزی شناخته شده بود اما نیاز به شیوه های فناوری مناسب داشت تا بتواند مورد قبول واقع گردد. شرکت ها و محققان در غرب کانادا به پیشرفت های مهم دست یافتند که موجب ایجاد صنعت جهت دار غذایی و بازار نو شد.

اولین روغن خوراکی حاصل از دانه کلزا در کانادا سال 1956 فراوری شد. این، سرآغاز پدیده ای بود که بعدها یکی از رویدادهای پیروز کانادا نامیده شد و محصولی که زمانی مورد توجه کشاورزان کانادا نهاده شد اکنون یک محصول عمده است که پس از گندم بیشترین عایدی را برای این کشور به همراه دارد و به حدی رشد نموده که دیگر نمی توان آن را یک محصول کانادایی دانست و نام کانولا در بسیاری از کشورها برای مصرف نمایندگان نامی آشناست. بسیاری از این ممالک هم کانولا را کشت می نمایند؛ به طوری که امروزه دیگر یک محصول کانادایی صرف نیست، بلکه محصولی جهانی محسوب می گردد.

خواص تغذیه ای

یادتان باشد که جایگزین کردن روغن کانولا به جای سایر روغن ها سبب افزایش دریافت اسید آلفالینولئیک می گردد. آنالیز ها نشان می دهد که این چربی مفید (تنها اسیدچرب امگا-3 که در بعضی روغن های گیاهی هم یافت می گردد) با تاثیرات سودمندی که روی تنظیم ضربان قلب، کاهش التهاب و لخته های خونی دارد، از قلب محافظت می نماید.

بعلاوه تعیین شده است که مصرف مرتب این روغن با کاهش شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

در آشپزخانه

این روغن، چندکاره است و نه تنها محافظ عملکرد قلب است، بلکه طعمی خوش مزه دارد و دارای بافتی نرم و سبک است. از این روغن برای پختن، سرخ کردن و تهیه انواع سس، دسرها و سالادها استفاده می گردد. نقطه دود آن 220 درجه سانتی گراد است و هیچ گونه پراکسیدی فراوری نمی نماید و سوخته نمی گردد. یک لیتر از این روغن پنج برابر روغن معمولی مصرف می گردد یعنی پنج بار مصرف مجددش مسئله ای برای بدن ایجاد نمی نماید و تغییر رنگ و بو نخواهد داشت. این روغن در برابر نور مقاوم است و تغییرات پراکسیدی آن در مقایسه با روغن های دیگر تقریبا صفر است.

منبع: http://salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 739

به "ویزای کانادا: کانولا؛ روغن کانادایی با شناسنامه ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزای کانادا: کانولا؛ روغن کانادایی با شناسنامه ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید