همه چیز درباره قانون نو سربازی

به گزارش آقای معلم، قانون سربازی در ایران تاریخچه طولانی دارد و سال ها است که اصلاح قوانین و حتی لغو آن مورد بحث های زیادی قرار گرفته است. باتوجه به تغییرات انجام شده در سال 1401، در این پست از بلاگ خبرنگاران قصد داریم به آنالیز قانون نو سربازی بپردازیم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره قانون نو سربازی

خدمت سربازی در ایران

خدمت سربازی در ایران حدود 99 سال قدمت دارد.

  • مطابق قانون نظام وظیفه هر فرد ایرانی که به سن 18 سال تمام می رسد مشمول خدمت نظام وظیفه قرار می گیرد.
  • مطابق قانون 19 نظاف وظیفه افراد موظف هستند ظرف 6 ماه پس از آگاهی احضار، خود را به سازمان نظاف وظیفه ناجا معرفی کنند.
  • مطابق قانون نظاف وظیفه، کلیه افرادی که به سن 50 سال برسند از انجام سربازی معاف خواهند بود.
  • بعلاوه افرادی که دارای بیماری یا عارضه ای هستند، با توجه به قوانین، با طی مراحل قانونی و تایید بیماری می توانند معافیت سربازی دریافت کنند.
  • به طورکلی هر فرد ایرانی موظف است در 18 سالگی شرایط خدمت سربازی خود را روشن کند؛ در غیر این صورت غیبت می خورد و جزوسربازان غایب قرار خواهد گرفت.
  • مدت زمان خدمت سربازی در منطق عادی 24 ماه، منطقه ها محروم و بد آب و هوا 19 ماه و منطقه ها امنیتی 18 ماه است که با استفاده از کسری خدمت نخبگان، ایثارگران و… می توان این مدت زمان را کاهش داد.
  • بعضی افراد برای انجام خدمت سربازی خود در سازمان های دولتی و مراکز غیر نظامی مشغول به کار می شوند که دراصطلاح به امریه معروف است.
  • معمولا تفاوتی میان حقوق سربازان امریه و سربازان معمولی وجود ندارد.

در جه سربازی بر اساس نوع مدرک به توضیح جدول زیر است:

درجه سربازی

نوع مدرک

مدرک لیسانس

درجه گروهبان یکم (در بعضی سازمانها پایدار یکم یا پایدار دوم)

مدرک فوق لیسانس

درجه ستوان سوم

مدرک دکتری

درجه ستوان دوم

طرح اصلاح قانون تازه سربازی

در سال 1401 اعلام شده است که دستمزد سربازان 60 تا 90 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

طرح اصلاح قانون سربازی مجلس

در هر دوره مجلس شورای اسلامی طرح هایی را در را در ارتباط با سربازی آنالیز می نماید. طبق طرح اصلاح قانون سربازی مجلس در امسال (1401) مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت 15 هزار یورو می توانند معافیت خدمت از سربازی دریافت کنند. طبق این طرح مشولین متاهل از 25 درصد تخفیف برحوردار خواهند بود.

در ادامه این طرح پیشنهادی قانون تازه سربازی مطرح شد که در راستای سیاست های افزایش جمعیت ، مشمولین متاهل بالای 30 سال که دارای دو فرزند و بیشتر هستند از انجام خدمت به صورت رایگان معاف شوند که در نهایت این طرح با مخالفت کنندگان مجلس منتفی شد و در حال حاضر تنها قانون تازه سربازی در امسال افزایش حقوق 60 درصدی سربازان بوده است.

چه کسانی مشمول قانون تازه سربازی مجلس می شوند؟

در حال حاضر اصلاح قانون تازه سربازی افزایش 60 درصدی حقوق سربازی، مشمول تمام سربازان نظام وظیفه خواهد شد.

سربازی اختیاری

در وهله سربازی اختیاری اینطور تعبیر می گردد که فرد با میل خود به پادگان می رود و به نظام خدمت می نماید، اما در اصل سربازی اختیاری به این معنا است که شخص بعد از خدمات سربازی به صورت اختیاری می تواند در نظام استخدام گردد و حقوق و مزایای خوبی دریافت کند.

کارزار لغو قانون سربازی اجباری

در پی مطرح شدن قانون لغو سربازی در مجلس، کارزاری برای لغو سربازی اجباری به راه افتاد که حدود هفتاد دو هزار نفر از آنحمایت کردند. مفاد اصلی کارزار افزایش حقوق سربازان و اختیار شدن قانون سربازی اجباری بود.

حرف آخر در قانون تازه سربازی

در سال های اخیر بحث های زیادی در ارتباط اب لغو قانون سربازی انجام شده است. در حال حاضر مدت خدمت سربازی در ایران در منطقه ها عادی 24 ماه (دوسال) می باشد. درحال حاضر تنها قانون تازه سربازی، افزایش حقوق 60 درصدی سربازان نسبت به سال گذشته بوده است.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1126

به "همه چیز درباره قانون نو سربازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره قانون نو سربازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید