تنها باغ قجری در قلب مرکز

به گزارش آقای معلم، بوستان باغ ایرانی یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تهران است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. این بوستان در محله ده ونک قرار گرفته است.

تنها باغ قجری در قلب مرکز

شاید برای مردم مرکز هیچ مسئله ای بزرگ تر از آلودگی هوا، ترافیک و شلوغی در شهر نباشد. به همین علت مردم هرگاه فرصتی می یابند به شهرهای دیگر ایران و به خصوص شهرهای شمالی و سرسبز کشورمان که آب و هوای بهتری دارند سفر می نمایند تا کمی حال و هوای آن ها عوض گردد. اما در شهرمان هم بوستان های زیادی وجود دارد که تماشا آن ها در هنگامی که فرصت سفر به شهرهای دیگر را نداریم، می تواند حال ما را بهتر کند. یکی از این بوستان های زیبا باغ ایرانی است که در ده ونک واقع شده است. با ما در مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با باغ ایرانی در تهران آشنا شوید.

باغ ایرانی در تهران

باغ ایرانی یکی از باغ های قدیمی تهران است که در محله ونک واقع شده است. این باغ که این روزها شکل تازهی دارد، با مساحتی حدود 3.4 هکتار با بیش از دو هکتار فضای سبز در تهران خودنمایی می نماید. درختان 150 تا 250 ساله که سن عهد قاجاری دارند؛ چنارها، سروها، نارون ها، زبان گنجشک ها، اقاقیا و درخت های چون گردو، توت، انار و خرمالو به همراه یک استخر قدیمی از ساکنان قدیمی این مکان هستند که به آن مشهورند.

بقیه چیزهایی که می بینید تازه هستند و عمر زیادی از آن ها نمی گذرد. بی کرانگی، طبیعت، شعر، باغ درون، بهشت یک، بهشت دو، تنهایی، آرامش، دو رنگ، خاطره و اسطوره، نام 11 بخش باغ ایرانی است.

داستان این باغ

باغ ایرانی در تهران به یکی از خاندان معروف دوره قاجار تعلق دارد و بخشی از باغ مستوفی است که دیواربه دیوار شمالی آن ساختمان ها و آجرهای گلی دیوارهای باغ قدیمی را می توان در آن دید. این مجموعه باغ و عمارت آن به میرزا حسن خان مستوفی الممالک ، فرزند میرزا یوسف خان مستوفی و شکر خانم که دختر رئیس یکی از قبایل کرد بود، تعلق دارد. خاندان وی از خانوداه های مهم و سیاسی در تاریخ ایران است که مالک بیشتر زمین های ده ونک بودند.

پدر میرزا حسن اراضی ده ونک را از ناصرالدین شاه خرید و با حفر چند رشته قنات آن را به صورت آبادی درآورد. و حالا هم علی مهتاری مختاری، نامی که بالای سردر دیدید، با حفظ اصالت آن، طرح و الگوی باغ ایرانی را به آن داده و به صورت بوستانی تماشای در مرکز تبدیل شده است.

بوستان باغ ایرانی کجاست؟

باغ ایرانی در خیابان شیخ بهایی شمالی، 20 متری پیروزان، کوچه شهید صابری واقع شده است. اگر به تماشا باغ های ایران علاقه دارید، رویایی ترین پارک شیراز را با هم ببینیم.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری جاذبه های گردشگری کمتر دیده شده در ایران را ببینید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 آذر 1401 بروزرسانی: 26 آذر 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1118

به "تنها باغ قجری در قلب مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها باغ قجری در قلب مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید