زندگی با طالبان؛ زنان بدون محرم بیرون نیایند و مردان ریش بگذارند

به گزارش آقای معلم، ایسنا نوشت: طالبان همین هفته پیش توانستند بخش عمده ولایت شمال شرقی تخار را تصرف نمایند. این گروه تقریبا تمام 16 شهرستان تخار را تصرف نموده و به پشت دروازه های مرکز تالقان رسیده است. با پیشروی طالبان، زندگی در ولایت تخار به شدت دگرگون شده، محدودیت های دوران طالبانی بازگشته و بیم و دلهره توسعه یافته است.

زندگی با طالبان؛ زنان بدون محرم بیرون نیایند و مردان ریش بگذارند

با ما همراه باشید و درباره جاذبه های چارگون بیشتر بدانید.

در هیمن زمینه ایندیپندنت با سه شهروند تخاری درباره شرایط زندگی در منطقه ها تحت سیطره طالبان گفت وگو نموده است.

سیمین حسینی، رئیس رادیوی محلی هم صدا در تخار است که تمام 12 کارمند و مدیر این رادیوی محلی زن اند و عمده برنامه هایشان با هدف آموزش زنان فراوری می گردد. خانم حسینی می گوید: از 16 شهرستان تنها مرکز تالقان در کنترل حکومت است. طالبان محدودیت هایی را وضع نموده و معیارهایی را معرفی نموده اند که مردم باید بپذیرند؛ مثلا اینکه خانم ها نباید بدون همراهی یک محرم جایی بروند.

او می گوید این به معنای حصر زنان پشت دیوارهای خانه است چرا که هیچ زنی نمی تواند همیشه با یک محرم همه جا برود.

زنان کارمند رادیو هم صدا از ترس سقوط تالقان به دست طالبان از خانه بیرون نمی آیند و برنامه های زنده این رادیو متوقف شده است؛ اما سیمین حسینی با بازپخش برنامه های ضبط شده می کوشد صدای زنان تخار را بلند نگه دارد. برنامه های رادیویی او در شهرستان هایی که تازه به دست طالبان افتاده اند هم شنیده می گردد.

حسینی می افزاید: زنان در چهاردیواری خانه محصورند. بیماران زن جرات ندارند از خانه بیرون بیایند؛ مگر اینکه بیماری خیلی شدید باشد و یک محرم همراهشان باشد. قیمت چادر بالا رفته است. مردم و نسل جوان که چادر نمی پوشیدند، به فکر خریدن چادر افتاده اند. قیمت چادر از 700 افغانی به 1500 افغانی رسیده است؛ چون مردم طالبان را می شناسند.

یک شهروند تخاری دیگر که به علت تهدیدهای امنیتی ترجیح می دهد نامش فاش نگردد، می گوید که بخش عمده محدودیت ها را مولوی کبیر، فرمانده اصلی جنگ طالبان، وضع نموده است. او گفت: از رستاق خبر می رسد که طالبان مردم را اذیت می نمایند. به خانه های مردم رفته و گفته اند برای جنگجویان طالبان نان جور نمایند. نوبت گذاشته اند که از هر خانه غذا ببرند. آن ها به مردم گفته اند بیایید به جبهه های ما بپیوندید. نرخ نامه ترتیب نموده اند. برای دختران مهریه با ارز امارات معین نموده اند که حدود 100 هزار افغانی می گردد. در آموزش تغییراتی داده و گفته اند زنان نمی توانند بدون محرم بیرون بروند. تاکید نموده اند که مردها باید ریش بگذارند. این ها مواردی است که در منطقه ها تخار وضع شده است.

او درباره محدودیت در خصوص آموزش دختران می گوید که طالبان در سخنرانی ها در مساجد اعلام نموده اند که دختران نمی توانند بیش از کلاس ششم درس بخوانند. مدارس و دانشگاه های دختران و پسران هم باید جدا گردد؛ هرچند فعلا مدارس به علت مسائل امنیتی و ویروس کرونا تعطیل اند و در شهرستان های تخار دانشگاهی وجود ندارد.

معین مهریه برای زنان مردم را نگران نموده است که مبادا طالبان دختران جوان را به زور و در ازای پرداخت پول به نام مهریه، به عقد جنگجویان خود درآورند. این ساکن تخاری به ما گفت: گزارش هایی وجود دارد که طالبان در قندوز گفته اند افرادی که سه دختر جوان در خانه دارند، یکی را به عقد مجاهدین درآورند؛ اما این خبر از منبع دیگری شنیده نشده است.

اعمال قوانین سختگیرانه مردم را به شدت نگران نموده است. عده ای زیادی از رفتار طالبان در منطقه ها خود ناراضی اند اما از ترس نمی توانند چیزی بگویند.

منع موسیقی و فروش مرغ یخ زده از دیگر محدودیت های تازه وضع شده اند. طالبان در خصوص حلال بودن مرغ یخ زده تردید دارند. آن ها نعت و سرود مذهبی را هم جایگزین موسیقی محلی و ملی نموده اند.

عبدالسمیع خاوری، مسئول کمیته خبرنگاران در تخار که روز شنبه خود را به کابل رسانده است، می گوید: همه جا محدودیت است تا خانم ها بدون محرم تردد ننمایند. مغازه ها در منطقه ها طالبان باز است اما به زنانی که محرم ندارند، چیزی نمی فروشند. مهم ترین مورد این است که زنان نمی توانند بدون محرم به شهر یا درمانگاه بروند. این را اعلام نموده اند. مدارس متاسفانه فلج شده اند. شرایط اضطراری حکمفرما است.

شاهدان عینی می گویند، بسیاری از منطقه ها تخار به این علت سقوط نموده است که نیروهای امنیتی علیه طالبان ایستادگی ننموده اند و عقب کشیده اند. آن ها می افزایند که گروه طالبان آن قدر قوی نیست که با زور پیروز گردد اما در بسیاری از بخش ها فقط با شنیدن صدای مخابره طالبان، عقب نشینی شده است. بعضی حتی مقام های مسئول را به معامله با طالبان متهم نموده اند. تنها در شهرستان اشکمش که مقاومت اجرا شده، جنگ 10 روز ادامه یافته است و خاتمه طالبان با کشتن چهار نفر از جمله فرماندار، منطقه را تصرف نموده اند.

بسیاری از این جنگجویان طالبان محلی اند که از قبل در تخار سربازگیری شده اند. منابع ما می گویند در فرخار که تازه سقوط نموده است، 100 طالب محلی و 40 طالب هم نیروی کمکی از بغلان بوده اند.

دولت مرکزی افغانستان اعلام نموده است که افراد خارجی میان طالبان در شمال کشور پخش اند و با اهداف فراملی می جنگند. اما براساس گزارش شاهدان عینی، جنگجوی خارجی در میان طالبان کم است و جنگ را بیشتر طالبان محلی پیش می برند.

شماری از زنان در غور در برابر طالبان سلاح به دست دریافتد

از دو ماه به این سو، جنگ شدید میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در شمال افغانستان جریان دارد. طالبان در این مدت توانسته اند که شماری زیاد از ولایتها را در شمال این کشور ناامن بسازند و بیشتر از 80 روستای دیگر را تصرف نمایند.

ولایت غور که در زون غرب افغانستان موقعیت دارد، هم یکی از ولایت های در این کشور به شماری می رود که جنگ شدید میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و طالبان جریان داشته و این گروه (طالبان)، توانسته اند که روستاهای شهرک، تولک، ساغر و دولینه این روستا را هم تصرف نمایند.

اکنون که جنگ شدت گرفته است، طالبان کوشش دارند که این ولایت را به طور کامل تصرف نمایند، اما شماری از زنان این روستا، سلاح برداشته و تاکید دارند که در برابر طالبان به هر شکل ممکن مبارزه می نمایند و اجازه نمی دهند که طالبان ولایت غور را از آنان بگیرند.

آنان تاکید دارند که تحت هر شرایط که یپش بیاید در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی کشورشان قرار می گیرند و نمی خواهند که بار دیگر دوره سیاه طالبانی را تجربه نمایند و به دهه 90 برگردند.

فعالیت 20 رسانه محلی در شمال افغانستان با تهدید طالبان متوقف شد

20 رسانه محلی در شمال افغانستان و محله های تحت کنترل طالبان، به علت تهدیدهای امنیتی، فعالیت های خود را متوقف و شماری از خبرنگارانشان از منطقه فرار کردند و به استان های امن این کشور به ویژه کابل رفتند.

شماری از مسئولان این رسانه ها گفته اند که شدت دریافت جنگ، تهدیدهای امنیتی و اقدام طالبان به وضع محدودیت برای رسانه ها، آنان را به شدت نگران نموده است و ناچارند فعالیت هایشان را تا مدت نامعلومی متوقف نمایند. آنان هشدار داده اند که اگر جنگ متوقف نگردد و طالبان از فشار آوردن بر رسانه ها دست نکشد، به احتمال زیاد، بیشتر رسانه ها دست از فعالیت برمی دارند و در رسانه هایشان را می بندند.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هر نوع تهدید و وضع محدودیت برای رسانه ها در شمال افغانستان را رد کرد و گفت: این حرف و سخنان که گویا ما برای رسانه ها محدودیت وضع یا آن ها را تهدید نموده ایم که به نفع ما کار نمایند، بی اساس و بی ریشه است. ما هیچ گاه هوادار توقف فعالیت رسانه ها نیستیم؛ به شرطی که اصل بی طرفی را حفظ نمایند و دقیق، بجا و همه جانبه اطلاع رسانی نمایند.

310 310

منبع: فرارو
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 649

به "زندگی با طالبان؛ زنان بدون محرم بیرون نیایند و مردان ریش بگذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی با طالبان؛ زنان بدون محرم بیرون نیایند و مردان ریش بگذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید