دولت ایرادات لایحه بودجه 1400 را قبول دارد

به گزارش آقای معلم، خبرنگاران : رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه متشکل از اعدادی قابل کم و زیاد کردن است و نیازی به رد کلیات آن در مجلس وجود ندارد؛آنچه که برای تصویب نهایی به مجلس ارائه نموده ایم، بدون نقص نیست و هر تغییری که ضروری است، داده گردد.

دولت ایرادات لایحه بودجه 1400 را قبول دارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خانه ملت: محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه اولین نشست خود با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای آنالیز لایحه بودجه سال 1400 کل کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه گزارشی در مورد منابع، مصارف، سیاست ها و اهداف مرتبط با تامین منابع ارائه کردم و نمایندگان هم در ادامه جلسه نظرات و مباحث خود را بیان کردند.

وی ادامه داد: دیدگاه نمایندگان بیشتر درباره نگاه واقع بینانه به تامین منابع بودجه معطوف بود و اعلام کردند، باید میزان فروش بشکه های نفت در لایحه بودجه 1400 تقلیل و یک عدد قابل قبولی بجای آن ذکر گردد، همچنین نمایندگان ضمن انتقاد به رشد 29 درصدی اقتصادیات ها برای سال آینده معتقد بودند، که با وجود ظرفیت ها این رقم قابل افزایش است. اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره منلع اقتصادی دیگر بودجه یعنی فروش سهام یا اموال نیز اعلام کردند، این رقم می تواند بیشتر باشد.

نوبخت با بیان اینکه تمام نمایندگان مجلس مشفقانه برای تصویب یک بودجه قابل دفاع و مطمئن نظرات خود را مطرح کردند، توضیح داد: دولت قبول دارد، آنچه که با نام لایحه بودجه سال 1400 تقدیم مجلس نموده قطعاً بدون نقص نیست و احتیاج به اصلاح دارد و ما از ارائه نظرات مشفقانه ای که منجر به بهبود بودجه گردد، استقبال می کنیم زیرا هدف دولت و مجلس صرفا بهبود شرایط کشور و کاهش فشار و آلام مردم است بنابراین با وجود این اهداف مشترک میان دولت و مجلس حتما می توانیم با انجام بعضی اصلاحات در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گزارش مناسبی را برای ارائه به کمیسیون تلفیق آماده کنیم.

*نظر نمایندگان هرچه باشد، از سوی دولت پذیرفته خواهد شد

رئیس سازمان و بودجه کشور اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 عمدتاً از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تشکیل می گردد و اگر ما بتوانیم یک گزارش خوبی در کمیسیون برنامه و بودجه تدوین کنیم، قطعاً کار در تلفیق بودجه آسان تر پیش خواهد رفت و نمایندگان هم در زمان آنالیز در صحن علنی می توانند، مناسب تر تصمیم گیری نمایند. امیدوارم با وجود این وفاق، همدلی و همراهی میان مجلس و دولت بتوانیم، بودجه خوبی را برای سال آینده تصویب کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در صورت رد کلیات لایحه بودجه در مجلس، دولت چه تصمیمی خواهد گرفت، اظهار کرد: چرا کلیات لایحه بودجه را رد کند؟ منابع بودجه 841 هزار میلیارد تومان است که این رقم از جمع منابع اقتصادیات، نفت و اوراق تشکیل می گردد. براین اساس مجلس حداکثر می تواند اعلام کند میزان فروش نفت در بودجه کاهش یا میزان اقتصادیات را افزایش دهد.

نوبخت تاکید نمود: مجلس شورای اسلامی مسئول آنالیز و تصویب لایحه بودجه است و دولت تنها کار کارشناسی خود را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه می نماید، بنابراین هرچه نظر نمایندگان باشد از سوی دولت پذیرفته خواهد شد. مجلس و دولت براساس همکاری و کار مشترک کوشش خواهند کرد تا به جای تشویش اذهان عمومی به دلیل رد کلیات لایحه بودجه سال 1400، بودجه ای قابل اجرا تصویب نمایند.

*نظرات درباره کاهش میزان فروش نفت و افزایش اقتصادیات اجرایی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید نمود: بودجه متشکل از اعدادی است که قابل کم و زیاد کردن خواهد بود و بنابراین احتیاجی به رد کلیات لایحه وجود ندارد و رد آن هم مسئله ای را حل نخواهد کرد. البته این موضوع از اختیارات نمایندگان مجلس است و ما پیشاپیش اعلام می کنیم آنچه که ما برای تصویب نهایی به مجلس ارائه نموده ایم، بدون نقص نیست و هر تغییری که ضروری است، داده گردد و ما هم در این موضوع یاری خواهیم کرد. سازمان برنامه و بودجه هم تمام اطلاعات کشور را که دارد در اختیار نمایندگان مجلس قرار می دهد.

وی ادامه داد: لایحه بودجه با همه لوایح دیگر تفاوت دارد، براساس آیین نامه داخلی مجلس در صورت رد کلیات بودجه باید یک هفته بعد مدل دیگری از لایحه بودجه به مجلس ارجاع گردد که این موضوع زمان گیر است و به همین دلیل طی این سال ها کلیات بودجه در مجلس تصویب شده است. نمایندگان اعلام نموده اند، منابع بودجه سال 1400 غیر قابل تحقق است. دولت منابع عمومی را 841 هزار میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته که 317 هزار میلیارد تومان آن به وسیله اقتصادیات، گمرک و ... تامین خواهد شد که در جلسه امروز تعدادی از نمایندگان بیان کردند که این رقم کافی نیست و می توانیم بیش از این برای دولت در سال آینده درآمد کسب کنیم.

نوبخت توضیح داد: نمایندگان مجلس اعلام کردند، باید مقداری از منابع در این قسمت افزایش داده گردد، یا میزان 2 میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در روز تقلیل پیدا کند، از نظر دولت به راحتی 841 هزار میلیارد تومان منابع عمومی کشور پوشش داده می گردد. اگر هم 100 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کاهش داده گردد باز می توان با همفکری یکدیگر صد هزار میلیارد تومان مصارف را تقلیل داد بنابراین کار آنالیز و اصلاح بودجه اصلاً پیچیده نیست و بنده به عنوان کسی که تمام موهای خود را در امور بودجه سفید نموده ام، می گویم که با وجود 290 نماینده مجلس می توان با همفکری عددی را در بودجه تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 330

به "دولت ایرادات لایحه بودجه 1400 را قبول دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت ایرادات لایحه بودجه 1400 را قبول دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید