خودروهای چینی نو را بشناسید ، لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!

به گزارش آقای معلم، خودروهای چینی نو در نمایشگاه خودرو مشهد رونمایی شدند. بر طبق مستندات معتبر بیشتر این خودروها در چین با شکست در فروش روبرو شدند. این خودروها چه مشخصاتی دارند و اصلا ارزش خرید دارند؟

خودروهای چینی نو را بشناسید ، لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: علی رغم تصویب شدن قانون واردات خودرو، همچنان شاهد هجوم خودروهای چینی تازه به بازار کشور هستیم. از شرکت کرمان موتور که قبل تر نمایندگی رسمی هیوندایی بود تا گروه بهمن که محصولات مزدا را مونتاژ می کرد، همه دست به دامان چینی ها شدند. البته مشکل واردات خودروی چینی نیست بلکه واردات خودروهای بی کیفیت چینی است. به هر حال در نمایشگاه خودرو مشهد تمام خودروهای چینی تازه معرفی شدند. در ادامه گزارش به معرفی خودروهای چینی تازه می پردازیم و ارزش خرید هر کدام را آنالیز می کنیم.

BAC X3 Pro از کرمان موتور

کراس اوور BAC X3 Pro در میان خودروهای چینی تازه، یک کراس اوور ساب کامپکت کوچک است که رقیب مستقیم جک S3 و ام وی ام X22 Pro مدیران خودرو است. BAC X3 Pro با پیشرانه تنفس طبیعی 1.5L به قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 143 نیوتون متر با گیربکس CVT در کنار وزن 1200 کیلوگرمی حتی روی کاغذ هم حرفی برای گفتن ندارد.

ظاهر خودرو از جک S3 بهتر است اما شاید به پای ام وی ام X22 Pro نرسد. کیفیت کابین خودرو پایین است به طوری که در قسمت های مختلف کابین پلیسه و کج و معوجی قابل مشاهده است.

این خودرو که نام اصلی آن Maple است و یکی از زیر مجموعه های برند جیلی است، در چین هم فروش خوبی نداشت و فراوری آن هم متوقف شد.

اگر این خودرو قابلیت حرکتی در حد پژو 207 هم داشته باشد باید کلاهمان را به هوا بیندازیم!

برای آگاهی از جزییات، قیمت و امکانات این خودرو کلیک کنید

KMC A5 دو ستاره ای از کرمان موتور!

ماجرا این است که کمی قبل تر شرکت سیف خودو همین خودرو که در اصل SWM G01F است را وارد کرد و بعد از مدتی هم آن را رها کرد و مشتری ها ماندند با لوزام یدکی نایاب این خودرو! حالا این بار کرمان موتور قرار است این خودرو با دو ستاره ایمنی CNCAP را با نام KMC A5 به بازار عرضه کند.

این کراس اوور نسبتا خوش چهره حاصل خریداری شرکت موتورسیکلت سازی SWM ایتالیا به وسیله شرکت برلیانس است که به تازگی اعلام ورشکستگی کرد! هر چند ظاهر خودرو زیباست اما موتور خودرو با کد SWD15T همان موتور برلیانس های H220 و H330 بازار کشور است که به توربو شارژر مجهز شده است. این پیشرانه 1.5L توربو قادر است 154 اسب بخار نیرو و 212 نیوتن متر گشتاور فراوری کند. این نیرو و گشتاور به وسیله گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تـر به محور جلو این خودرو منتقل می گردد.

این خودرو از لحاظ ایمنی شرایط خوبی ندارد چرا که تنها دو ستاره CNCAP نصیبش شده است. از طرف دیگر وزن 1600 کیلوگرمی برای این خودرو بالا است و به نظر نمی رسد با نسبت وزنی مخصوص 10 خودروی چالاکی باشد. سیستم تعلیق قدیمی Torsion Bar در قسمت عقب نیز نوید دهنده یک سواری خشک توام با کوبش و ناپایداری است.

حتی با اینکه این خودرو در چین قیمتی برابر با 105 هزار و 900 یوان (723 میلیون تومان) دارد با فروش 434 عددی در ماه ژوییه (تیر ماه) امسال و کسب رتبه 210 در کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت، در قعر جدول فروش خودرو در چین نهاده شد.

اصرار دو شرکت داخلی (سیف خودرو در گذشته و کرمان موتور به زودی) برای مونتاژ چنین خودرویی واقعا جای تامل دارد.

برای آگاهی از جزییات، قیمت و امکانات این خودرو کلیک کنید

KMC X5 از کرمان موتور

دیگر عضو فهرست خودروهای چینی تازه کراس اوور KMC X5 است که نسخه فیس لیفت جک S5 کرمان موتور است. KMC X5 که در بازار خودرو چین با اسامی سهول X6 و JAC JS6 نیز شناخته می گردد با موتور 1/5 لیتری توربو به قدرت 172 اسب بخار به بازار می آید.

این موتور که با کد HFC4GC1.6D به وسیله JAC فراوری می گردد قادر است 172 اسب بخار قدرت در 4850 تا 5500 دور در دقیقه نیرو فراوری کند.

گشتاور این موتور نیز 251 نیوتن متر است که در میان دورهای 1500 تا 4500 برترین عملکرد خود را دارد. نیرو و گشتاور این موتور هم به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر به محور جلو منتقل می گردد.

سیستم تعلیق این خودرو در عقب مولتی لینک است که می تواند نوید بخش یک سواری نرم و راحت باشد. این خودرو در ظاهر و کابین بهتر از جک S5 است اما باید دید آیا ایرادات شایع جک S5 مانند سوختن واشر توربو، داغ شدن و سوختن گیربکس و … در آن بر طرف شده است یا خیر.

برای آگاهی از جزییات، قیمت و امکانات این خودرو کلیک کنید

VGV U75 از ایلیا موتور

شاید گم نام ترین محصول در فهرست خودروهای چینی تازه سینوتراک VGV U75 باشد!

قطعاً نام سینوتراک VGV U75 پلاس را نه فقط ما ایرانی ها، بلکه بسیاری از چینی ها هم نشنیدند. این کراس اوور اندازه میانه محصول برندی در چین است که Sinotruk (تلفظ صحیح: ساینوتراک) نام دارد.

موتور این خودرو که با کد HY4C20B فراوری می گردد 224 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه قدرت و 385 نیوتن متر گشتاور در میان دورهای 1800 تا 3600 فراوری می نماید. تمامی نیروی این موتور به وسیله گیربکس 8 سرعته اتوماتیک (ZF با تورک کانورتر) به محور جلو منتقل می گردد.

هر چند معینات فنی خودرو قابل قبول است اما باید بدانید وزن این خودرو 2205 کیلوگرم است که عدد بالایی محسوب می گردد. نسبت وزنی مخصوص 10 حتی روی کاغذ هم هیجان انگیز نیست.

اگر به آمار فروش این کراس اوور چینی در کشور مبداء نگاه کنیم، قطعاً با ارقام فروش قابل توجهی روبه رو نخواهیم شد. VGV U75 پلاس در امسال میلادی، فقط 647 مشتری در کل کشور چین داشت.

حتی باور اینکه تعداد مشتریان کراس اوور VGV U75 پلاس در طول سال 2022 حتی به 500 نفر هم نرسید، بسیار مشکل است. اما حقیقت دارد.

کراس اوور VGV U75 پلاس در تیر ماه امسال در چین 137 مشتری داشت که این رقم، رکورد فروش سال 2023 برای محصول Sinotruk به شمار می رفت.

اما اگر تخمین بزنیم که ایلیا موتور تمامی فراوریات این خودرو را در سال 2023 خریداری نموده باشد، یعنی کمتر از 650 دستگاه از کراس اوور VGV U75 پلاس را در بازار خودرو ایران خواهیم دید!

برای آگاهی از جزییات، قیمت و امکانات این خودرو کلیک کنید

بستیون T77 از بهمن موتور

بستیون T77 کراس اوور وارداتی تازه بهمن موتور دیگر عضو فهرست خودروهای چینی تازه است که با موتور 1.5 لیتری توربو به بازار می آید. فروش این کراس اوور در بازار خودرو چین به قدری ناامیدنماینده است که حتی در بین صد کراس اوور کامپکت پرفروش چینی هم نامی از آن مشاهده نمی گردد.

T77 بهمن موتور مجهز به موتور چهار سیلندر توربو 1.5 لیتری است که قادر به فراوری 169 اسب بخار قدرت و 258 نیوتن متر گشتاور است. نیروی موتور این خودرو به وسیله آن منتقل می گردد.

نتیجه این معینات در کنار وزن 1515 کیلوگرمی، نسبت وزنی مخصوص 9 است که خبر از عملکرد معمولی خودرو (در صورت انتقال صحیح قدرت به وسیله گیربکس 7 سرعته دو کلاچه تر به محور جلو) می دهد.

Bestune در واقع همان بسترن (Besturn) قدیمی است که روزگاری سدان B30 آن در بهمن موتور فراوری می شد. از آنجایی که برندها و نام ها به طور مداوم در بازار خودرو چین تغییر می نمایند، Besturn هم تبدیل به Bestune شد.

فروش افتضاح در چین

این خودرو حتی با وجود قیمت 105 هزار و 800 یوان (معادل 724 میلیون) در چین باز هم فروش فاجعه باری داشته است و این کراس اوور را می توان با تخفیف های 10 هزار یوانی در نمایندگی های بستیون خریداری کرد!

فضای داخلی بستیون T77 بهمن موتور

اردیبهشت ماه امسال رکورد فروش بستیون T77 ثبت شد. تعداد تقاضا برای خرید این کراس اوور به 845 دستگاه رسید که باز هم مرز فروش یک هزار دستگاه در ماه را رد نکرد.

اما با نزدیک شدن به خرداد ماه امسال، نه تنها به تعداد مشتریان این خودرو اضافه نشد، بلکه دوباره روند کاهش فروش آن نیز در چین شروع شد. به طوری که در خرداد ماه امسال 471 نفر و در تیر ماه 361 نفر برای خرید بستیون T77 ابراز علاقه مندی کردند.

به دلیل همین فروش بسیار ضعیف، بستیون T77 حالا در جایگاه یکصد و نهم فروش در میان کراس اوورهای کامپکت چینی واقع شده است.

برای آگاهی از جزییات، قیمت و امکانات این خودرو کلیک کنید

چانگان UNI-K

چانگان UNI-K شاید مجذوب کننده ترین محصول در فهرست خودروهای تازه چینی باشد. اما سایپا براساس قوانین فعلی واردات خودرو به ایران، امکان واردات این خودرو به کشور را ندارد. چراکه حتی نسخه پایه مدل 2023 این کراس اوور چینی، بیش از 20 هزار دلار در چین قیمت دارد.

UNI-K با دو قوای فنی متفاوت در بازار خودرو چین به فروش می رسد. هنوز معین نیست که دو نمونه موجود در ایران از چه موتوری برخوردار هستند.

نسخه هیبریدی این خودرو با استفاده از یک موتور توربو 1.5L و یک سامانه هیبریدی قادر است 282 اسب بخار قدرت و 585 نیوتون متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد. این قدرت و گشتاور به وسیله گیربکس 8 سرعته اتوماتیک (AT) به چرخ های جلو یا تمامی چرخ ها منتقل می گردد. این اعداد برای وزن 2075 کیلوگرمی خودرو خوب به نظر می رسند.

دیگر پیشرانه قابل سفارش برای این خودرو یک موتور 2 لیتری توربو با کد JL486ZQ5 است که می تواند قدرتی برابر با 230 اسب بخار و گشتاور 390 نیوتون متر را فراوری کند. این توان به وسیله گیربکس 8 سرعته AT به محور جلو یا هر دو محور خودرو منتقل می گردد.

UNI-K در چین بسته به نوع آپشن ها و تجهیزات از حدود یک میلیارد تومان برای مدل پایه بنزینی تا یک میلیارد و 417 میلیون تومان برای نسخه فول هیبریدی قیمت دارد. با توجه به شرایط موجود این خودرو در کشور احتمالا قیمتی بیش از دو میلیارد تومان خواهد داشت.

فروش ضعیف در چین

با گذشت هفت ماه از امسال میلادی، 9 هزار و 367 دستگاه از نسخه بنزینی چانگان Uni-K در چین به فروش رسید. این تیپ از Uni-K اکنون چهل و سومین کراس اوور پرفروش در آن کشور به شمار می رود. نسخه هیبریدی این خودرو نیز تا به امروز 3 هزار و 729 خریدار در کشور مبدا داشت. این تیپ از Uni-K براساس آمار فروش تجمیعی تا تیر ماه امسال، نود و هفتمین کراس اوور پرفروش در بازار خودرو چین است. Uni-K گرچه ظاهر زیبا و شاید کیفیت ساخت خوبی داشته باشد، اما هنوز نتوانسته است که حتی چینی ها را برای خرید به سمت خود جلب کند. جالب است بدانیم که پرفروش ترین کراس اوور اندازه میانه در بازار خودرو چین، فولکس واگن تیگوان نسخه لانگ است که روزی 138 هزار نفر در چین آن را خریداری می نمایند!

هر چند برند چانگان جزو برندهای مرغوب و پیشروی چینی به شمار می رود اما بعضی از مدل های آن مانند همین Uni-K در چین هم پیروز نبودند و سایپا هم دقیقا همین مدل را برای واردات برگزیده است!

برای آگاهی از جزییات، قیمت و امکانات این خودرو کلیک کنید

بهمن G9

پیکاپ G9

G9 نخستین پیکاپ فول سایز در بازار چین است. خودرویی که ZX Auto از پسوند 1949 برای آن استفاده نموده تا اندازه وابستگی به آن را بهتر درک کنیم.

زیر درب موتور این پیکاپ چینی خبری از موتور 5 لیتری Ti-VCT هشت سیلندر 400 اسب بخاری فورد F150 نیست! بلکه G9 تمام کوشش خود را نموده تا بلکه در ظاهر بتواند شباهتی به اسطوره پیکاپ های آمریکایی داشته باشد.

به عنوان یک کپی باید بیان کرد که کار ZX Auto چندان بد از آب در نیامده است. اما مسئله اصلی این است که موتور این خودرو چهار سیلندر 1967 سی سی توربوشارژ بوده و نهایت قدرت آن به 194 اسب بخار در می رسد. بماند که بعضی از رسانه ها در کوشش هستند تا آن را 200 اسب بخاری معرفی نمایند!

گشتاور خروجی این موتور نیز 360 نیوتن متر بوده که باز هم بعضی رسانه ها به اشتباه رقم 365 نیوتن متر را برای آن ذکر نموده اند.

فروش معمولی در چین

چینی ها می توانند لو آپشن ترین مدل بنزینی G9 را در کشورشان به قیمت 732 میلیون تومان خریداری کند. فول آپشن ترین مدل بنزینی این خودرو نیز در چین 992 میلیون تومان قیمت خورده است. برای محاسبه قیمت این خودرو در بازار ایران کافیست کمی این ارقام را به دو برابر نزدیک تر کنید!

در رابطه با شرایط فروش G9 در بازار چین باید بیان کرد که این خودرو سی و چهارمین پیکاپ پر فروش آن کشور است. یعنی پایین تر از جک T8 (رده 30) و جی ام سی تایگر ریگان خودرو (رده 8).

اما در عین حال فروش آن پیروز تر از خودروهایی چون کینگ لینگ تاگا پادرا دیزل (رده 35)، فوتون تونلند ایران خودرو (رده 60) و کلوث مکس موتور (رده 65) است.

هر چند ظاهر این خودرو البته بیشتر در نمای جلو شبیه پیک آپ های افسانه ای آمریکایی است اما جایگاه آن در بین خود چینی ها کاملا معمولی است آن هم با قیمت یک پژو 207 در ایران!

انجمن شکست خوردگان چینی یا نمایشگاه خودرو؟

همان طور که از نظرتان گذشت، تمام خودروهای چینی تازه معرفی شده در نمایشگاه مشهد، شکست خورده و سرافکنده ترین محصولات خودروسازان چینی هستند. دریغ از واردات و مونتاژ حتی یک خودروی مرغوب چینی!

به نظر می رسد چین با تسلط فوق العاده به بازار خودرو و محدودیت های آن در ایران، از فروش محصولات با کیفیت و پر فروشش به ایران خودداری می نماید تا بتواند خودروهایی را که مدتی روی خطوط فراوریش بودند و با شکست در فروش روبرو شدند را در ایران به فروش برساند تا بخشی از ضررش را جبران کند.

در این میان اما ظاهرا مونتاژکاران کشور نیز هیچ مسئله ای با این قضیه ندارند و فقط به فکر تامین منافع خویش هستند. چرا که می توانستند با گفتن یک نمی خواهیم غلیط به چین، از تبدیل شدن کشور به حراجی خودروهای بی کیفیت چینی جلوگیری نمایند و در عوض انرژی و سرمایه خود را صرف واردات خودروهای کارنموده یا نو با کیفیت نمایند.

هر چند کشور ما در شرایطی سخت و پر از محدودیت به سر می برد اما شرایط امروز بازار خودرو کشور ما به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و سو استفاده بعضی از این ممنوعیت است.

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! / بحران شروع شد

بهمن رسپکت زیر تست پر فشار خبرنگاران چه کرد؟ / لات کوچه خالی!

پیشرانه ME16 سایپا را بشناسید

زمان اعلام نتایج مرحله دوم فروش خودرو معین شد

کیو جی موتور برند لوکس بنلی وارد ایران شد

شروع تست تصادف خودرو در ایران ؛ یورو انکپ در اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه

ساینا اس سایپا تست و آنالیز شد؛ نرم، تنبل و خوش اشتها!

چرا پلیس نمی تواند جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرد؟

منبع: بیت ران
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1231

به "خودروهای چینی نو را بشناسید ، لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای چینی نو را بشناسید ، لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید