های فای اکس؛ ماشینی که شعر می گوید، نقاشی می کشد و گپ می زند
به گزارش آقای معلم، در های های فای اکس دستگیره ندارد. ماشین با استفاده از فن آوری تشخیص چهره، سرنشینان را شناخته و به طور اتوماتیک در ها را باز می کند. در های عقب دو تکه است و بخشی از آن رو به بالا باز می شود تا سوار و پیاده شدن راحت تر باشد.
قیمت پایه گران ترین مدل حدود 120 هزار دلار است
ماشین متفکر
یک خودروساز نوپای چینی ماشینی ساخته که می گوید قابلیت یادگیری دارد و می تواند با سرنشینان گفتگو کند. این ماشین که نامش های فای اکس (HiPhi X) است، هفته گذشته در نمایشگاه پکن رونمایی شد و توجه زیادی به خود جلب کرد.
های فای اکس یک شاسی بلند الکتریکی محصول شرکتی به نام هیومن هورایزنز (Human Horizons) است. این ماشین با ترکیب فن آوری های تازه، امکانات ماشین های لوکس و قدرت ماشین های اسپرت قصد دارد با تسلا، بزرگ ترین خودروساز الکتریکی جهان رقابت کند.
در های های فای اکس دستگیره ندارد. ماشین با استفاده از فن آوری تشخیص چهره، سرنشینان را شناخته و به طور اتوماتیک در ها را باز می کند. در های عقب دو تکه است و بخشی از آن رو به بالا باز می شود تا سوار و پیاده شدن راحت تر باشد.
های فای را می توان با دو یا سه ردیف صندلی سفارش داد. مدل لوکس تر برای سرنشینان عقب میز تاشو و یخچال برای نگهداری موادغذایی دارد.
در های عقب های فای دو تکه است و بخشی از آن رو به بالا باز می شود
هوش مصنوعی ماشین که با همکاری شرکت مایکروسافت ساخته شده، با 562 حس گر بخش های مختلف ماشین و سرنشینان را دائم زیر نظر دارد. این هوش مصنوعی توانایی تصمیم گیری دارد و با توجه به حس و حال سرنشینان فضای ماشین را تنظیم می کند.
ماشین علاوه بر دریافت دستور های صوتی، می تواند با سرنشینان گفتگو کند و توانایی های خلاقانه ای نظیر سرودن شعر، کشیدن نقاشی یا ساخت فیلم هم به آن اضافه شده است. ماشین را می توان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قوی ترین مدل با هر بار شارژ می تواند تا 610 کیلومتر حرکت کند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 3/9 ثانیه است.
قیمت اولین سری ماشین 800 هزار یوان (حدود 120 هزار دلار) است، اما قرار است در آینده مدل ارزان تری هم به بازار عرضه شود.
برای سرنشین کنار راننده یک نمایشگر بزرگ قرار داده شده است
هیومن هورایزنز سه سال پیش توسط دینگ لی، یکی از مدیران پیشین جنرال موتورز چین تاسیس شد. او ابتدا می خواست محصولات تسلا را در چین تولید کند، اما پس از آن که مذاکره با کارخانه آمریکایی به نتیجه نرسید، آقای لی شرکت خود را تاسیس کرد.
غرفه شرکت در نمایشگاه پکن کنار غرفه تسلا بود. مارک استانتون، یکی از پایه گذاران هیومن هورایزنز تایید کرد که انتخاب محل غرفه عمدی بوده و نشان می دهد که این کارخانه می تواند باارزش ترین خودروساز جهان را به چالش بکشد. به گفته او جوانان چینی مانند قبل به ماشین های غربی علاقه ندارند.
تولید آزمایشی های فای اکس از چند ماه دیگر آغاز می شود. هیومن هورایزنز می گوید هدفش در سال اول ساخت بیست تا پنجاه هزار دستگاه است.
رولزرویس چینی
قیمت پایه گران ترین مدل حدود 110 هزار دلار است
هانگ کی، یکی از قدیمی ترین خودروسازان چین با شاسی بلندی لوکس رولزرویس و بنتلی را به رقابت دعوت کرده است.
مدل جدید هانگ کی E-HS9 نام دارد و توسط طراح پیشین رولزرویس طراحی شده است. ابعاد ماشین از شاسی بلند های بزرگی مانند ب ام و X7 بزرگ تر است و می توان آن را با سه ردیف صندلی یا تنها دو صندلی تشریفاتی در عقب سفارش داد.
قوی ترین مدل E-HS9 دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع 544 اسب بخار نیرو تولید می کند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این مدل کمتر از چهار ثانیه است و ماشین با هر بار شارژ می تواند تا 480 کیلومتر حرکت کند.
قوی ترین مدل E-HS9 دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع 544 اسب بخار نیرو تولید می کند
این شاسی بلند لوکس فعلا فقط در بازار چین به خریداران عرضه می شود. قیمت گران ترین مدل 750 هزار یوان (حدود 110 هزار دلار) است. هانگ کی، که در زبان چینی به معنی پرچم سرخ است، یکی از قدیمی ترین مارک های خودرو در چین است. اولین مدل هانگ کی یک لیموزین تشریفاتی بود که در سال 1956 برای مائو تسه تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین ساخته شد.
این کارخانه در سال 2013 مدل جدیدی از این ماشین تشریفاتی ساخت که با قیمت حدود 700 هزار دلار، گران ترین ماشین ساخت چین است.
چینی به سبک ایتالیایی
کانسپت های ویاه توسط استودیوی ایتال دیزاین طراحی شده اند
دانگ فنگ (Dongfeng)، یکی از چهار خودروساز برتر چین با نمایش یک کانسپت از برند جدید لوکس خود ویاه (Voyah) رونمایی کرد. ویاه قرار است ماشین های لوکس الکتریکی بسازد. اولین مدل یک شاسی بلند است که بر اساس کانسپت آی فری (iFree) سال آینده به بازار خواهد آمد.
آی فری و کانسپت دیگری به نام آی لند (iLand) توسط استودیوی طراحی ایتالیایی ایتال دیزان طراحی شده است. قرار است ویاه تا سال 2025 هر سال دست کم یک مدل جدید به بازار عرضه کند و در نهایت 9 مدل تحت این زیرمجموعه جدید ساخته خواهد شد.
همه ماشین ها بر روی پلتفرمی الکتریکی ساخته می شود که توسط دانگ فنگ ساخته شده و می توان با آن ماشین هایی با اندازه و قدرت مختلف ساخت.
اولین مدل ویاه با الهام از کانسپت آی فری طراحی خواهد شد
موج تازه ماشین های الکتریکی ساخت چین نتیجه سیاست دولت است. دولت چین می گوید تا سال 2025 هشتاد درصد ماشین های الکتریکی در بازار باید ساخت داخل باشد. همچنین تا پنج سال آینده یک چهارم ماشین هایی که در چین فروخته می شود باید موتور الکتریکی داشته باشد.
ویاه چهاردهمین زیرمجموعه شرکت دانگ فنگ است. این شرکت که دفتر مرکزی اش در استان ووهان چین است، از ویروس کرونا ضربه سختی خورد و سود شرکت در شش ماه اول سال شصت درصد کاهش یافت. مدیران دانگ فنگ می گویند پس از برداشته شدن قرنطینه ووهان، فروش شرکت به حالت عادی برگشته است.
محصولات پلستار با تسلا رقابت می کنند
پلستار (Polestar)، سازنده خودرو های الکتریکی سوئدی از ساخت مدل جدیدی بر اساس کانسپت پریسپت (Precept) خبر داد. این ماشین قرار است در کارخانه ای پیشرفته در چین ساخته شود و حدود سه سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.
کانسپت پریسپت زمستان گذشته با هدف نمایش ایده های آینده پولستار به نمایش درآمد. توماس اینگنلات، مدیر پلستار می گوید که استقبال بسیار خوب از این کانسپت از دلایل اصلی تولید ماشین بوده است.
پلستار یکی از زیرمجموعه های ولوو است. این شرکت از اواخر دهه نود میلادی مدل های تقویت شده خود را با این نام به بازار عرضه می کرد. کارخانه سوئدی سه سال پیش پلستار را به عنوان یک خودروساز مستقل معرفی کرد تا با آن ماشین های الکتریکی لوکس تری را به بازار عرضه کند. ولوو و پلستار اکنون زیرمجموعه جیلی، خودروساز چینی است.
تا کنون دو مدل با نام پلستار به بازار عرضه شده است. هر دو مدل به عنوان پروژه های ولوو آغاز شده بودند و به همین دلیل ظاهرشان به ماشین های ولوو شبیه است. پریسپت اولین ماشینی است که با ظاهری متفاوت طراحی شده و نشان می دهد پلستار قصد دارد فاصله خود را با شرکت مادر بیشتر کند.
پلستار پیش از پریسپت، سومین مدل خود را که یک شاسی بلند است به بازار عرضه خواهد کرد. ماشین های این شرکت به طور مستقیم با محصولات تسلا رقابت می کنند.
آینده لامبورگینی
رویترز می گوید سهام لامبورگینی قرار است به عنوان خودروسازی مستقل در بورس عرضه شود
خبرگزاری رویترز گزارش داده که فولکس واگن قصد دارد به لامبورگینی، یکی از زیرمجموعه های خود نقشی مستقل تر دهد و سهام این شرکت را در بورس عرضه کند. طبق این برنامه قرار است فولکس واگن حمایت فنی خود از لامبورگینی را ادامه دهد و در صورتی که سهام شرکت به بورس عرضه شود، بیشتر سهام کارخانه را در اختیار داشته باشد.
دو منبع از مدیران ارشد فولکس واگن به رویترز گفته اند که هنوز به طور رسمی در این باره تصمیمی گرفته نشده و ماه آینده هئیت مدیره کارخانه درباره آینده لامبورگینی تصمیم خواهد گرفت. این گزارش در حالی منتشر می شود که هفته گذشته خبر هایی درباره فروش بوگاتی و کارخانه موتورسیکلت سازی دوکاتی، دو زیرمجموعه دیگر فولکس واگن منتشر شده بود.
فولکس واگن برای تبدیل شدن به یک خودروساز الکتریکی به سرمایه زیادی نیاز دارد. خبرگزاری رویترز می گوید که هربرت دیس، مدیر شرکت برای جلب سرمایه می خواست هزینه ها را با شدت بیشتری کاهش دهد، اما با برنامه هایش مخالفت شده و به همین دلیل او به دنبال فروش یا عرضه سهام زیرمجموعه های فولکس واگن است.
دیس درباره آینده این سه شرکت اظهار نظری نکرده، اما در گفتگو با سهامداران گفته که فولکس واگن نیاز به تغییر دارد و باید از کلکسیونی بی نظیر از شرکت های تولیدکننده ماشین با موتور درون سوز به یک شرکت فن آوری دیجیتال تبدیل شود.
ارزش فولکس واگن در بازار بورس 78 میلیارد یورو (91 میلیارد دلار) است. آقای دیس می خواهد این رقم را به دویست میلیارد یورو افزایش دهد. او گفته تا پایان سال 2020 گام های مهمی در این زمینه برداشته خواهد شد.
منبع: فرادید