خبرنگاران دیپلمات پیشین فرانسه: مخالفت تروئیکای اروپا صندلی امروز آمریکا در دنیا را نشان داد

به گزارش آقای معلم، تهران- خبرنگاران- سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن با اشاره به مخالفت آلمان، انگلیس و فرانسه با کوشش کاخ سفید برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران، این مخالفت را نشان دهند صندلی امروز آمریکا در دنیا دانست.

خبرنگاران دیپلمات پیشین فرانسه: مخالفت تروئیکای اروپا صندلی امروز آمریکا در دنیا را نشان داد

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

ژرار آرو سفیر پیشین فرانسه در واشنگتن بامداد آدینه پس از درخواست رسمی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای فعال کردن مکانیسم ماشه در قطعنامه 2231 این شورا علیه ایران که با مخالفت اروپایی ها روبرو شد، به این موضوع واکنش نشان داد.

وی در پیامی توییتری نوشت: اینکه نزدیکترین متحدان غربی ایالات متحده بدون ابهام، مشروعیت استفاده [آمریکا] از فراینده ماشه در قطعنامه 2231 را رد کردند، تاییدنماینده پایبندی آن ها به برجام و مخالفت آن ها با سیاست فشار حداکثری [علیه ایران] است.

آرو همچنین با اشاره به بیانیه سه کشور اروپایی در رد این اقدام آمریکا و تاکید براینکه واشنگتن به دلیل خروج از برجام دیگر حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد، اضافه نمود: [این مسئله] حرف های بسیاری را درباره صندلی امروز آمریکا در دنیا برای گفتن دارد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت 1397 به طور رسمی از مشارکت در برجام خارج شد و تحریم های یکجانبه را در قالب تروریسم مالی علیه مردم ایران اعمال کرد.

وی که احتمال می دهد در انتخابات 13 آبان که در ایران روز ملی مبارزه با استکبار نام دارد، مغلوب حریف گردد، می کوشد برجام نیمه جان را از بین ببرد تا شرایط را برای دولت بعدی آمریکا سخت تر کند.

به همین دلیل، آدینه گذشته قطعنامه ای را برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه داد که با مخالفت اکثریت قریب به اتفاق شورای امنیت روبه رو شد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا عصر پنج شنبه به مقر نیویورک سازمان ملل متحد رفت تا در ملاقات با دیان دیجانی سفیر و نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای این شورا را هم برعهده دارد، درخواست دولت ترامپ را برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران ارائه دهد.

در این ملاقات که برایان هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران وزیر خارجه ترامپ را همراهی کردند، پمپئو نامه ای را با امضای کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه داد که طی آن اعلام شده است ایران به تعهدات برجامی خود عمل ننموده و همچنین ممنوعیت تسلیحاتی را نقض نموده است.

سه کشور اروپایی عضو برجام بلافاصله پس از اقدام پمپئو با صدور بیانیه ای گفتند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی نمایند. جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه به صراحت گفت که واشنگتن حق استفاده از قطعنامه 2231 را ندارد.

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای به رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا برای سوء استفاده از ساز و کارهای مندرج در توافق هسته ای برای احیای تحریم های ایران را مردود دانسته و تاکید نمود که آمریکا هیچ حقی برای کوشش در جهت احیای تحریم ها ندارد و از همین رو این اقدام آمریکا باید از سوی شورا و جامعه بین المللی رد گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 93

به "خبرنگاران دیپلمات پیشین فرانسه: مخالفت تروئیکای اروپا صندلی امروز آمریکا در دنیا را نشان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دیپلمات پیشین فرانسه: مخالفت تروئیکای اروپا صندلی امروز آمریکا در دنیا را نشان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید