بحران کمبود تراشه در خودروسازان حاد شد

به گزارش آقای معلم، خودروسازان سراسر دنیا به دلیل کمبود دنیای تراشه که در بعضی از موارد به دلیل اقدامات دولت ترامپ علیه کارخانه های تراشه سازی مهم چینی تشدید شده اند، در حال تعطیلی خطوط مونتاژ خود هستند.خودروسازان سراسر دنیا به دلیل کمبود دنیای تراشه که در بعضی از موارد به دلیل اقدامات دولت ترامپ علیه کارخانه های تراشه سازی مهم چینی تشدید شده اند، در حال تعطیلی خطوط مونتاژ خود هستند.

بحران کمبود تراشه در خودروسازان حاد شد

این کمبود بسیاری از خودروسازان را با مشکل روبرو نموده و ممکن است ماههای زیادی ادامه پیدا کند. در تازه ترین تحولات، شرکتهای فورد موتور، سوبارو و تویوتا فراوریشان را در آمریکا محدود نموده اند.

خودروسازان در بازارهای دیگر نظیر فولکس واگن، نیسان موتور و فیات کرایسلر اتومبیل هم با مشکل کمبود تراشه دست و پنجه نرم می نمایند.

مشکل کمبود تراشه ناشی از تاثیر عوامل مختلفی است. خودروسازان برای تهیه تراشه های مورد احتیاجشان با صنعت محصولات الکترونیکی مصرف نماینده در رقابت هستند زیرا مصرف نمایندگان در دوران همه گیری ویروس کرونا به خرید فزاینده لپ تاپ و سایر دستگاههای الکترونیکی پرداخته و باعث کمبود قطعات در طول سال 2020 شدند.

همچنین مصرف نمایندگان در بهار خودروهای بیشتری از حد انتظار مقامات صنعت خودرو خریداری کردند و این امر فرایند عرضه خودرو را در مضیقه بیشتری قرار داد.

حداقل در یک مورد، کمبود ناشی از سیاستهای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای محدود کردن انتقال فناوری به چین بوده است. به گفته یک منبع مطلع، یک خودروساز پس از این که شرکت تراشه سازی SMIC در دسامبر در لیست سیاه آمریکا نهاده شد، فراوری تراشه خود را از چین به شرکت TSMC تایوان منتقل کرد که به نوبه خود بیش از حد ثبت سفارش داشت.

یک تامین نماینده دیگر خودرو تایید کرد که شرکت TSMC قادر به پاسخگویی به تقاضا نیست. سی سی وی، مدیرعامل شرکت TSMC در گفت و گو با سرمایه گذاران از کمبود تراشه های خودرو که با فناوری پیشرفته ساخته می شوند، صحبت و اعلام نمود این شرکت با مشتریانش برای برطرف تاثیر این کمبود همکاری می نماید.

کمبود قطعات ریز تراشه کافی است تا خط فراوری یک کارخانه خودروسازی را تعطیل کند. کارخانه فورد در کنتاکی که شاسی بلند اسکیپ را فراوری می نماید به دلیل کمبود یک تراشه مورد استفاده در سیستم ترمز خودرو فعالیتش را متوقف نموده است. فورد همچنین به دلیل کمبود تراشه کارخانه فوکوس در سارلویس آلمان را به مدت یک ماه متوقف می نماید.

این شرایط بعید است به سرعت بهبود پیدا کند زیرا فراوری همه تراشه ها خواه برای استفاده در لپ تاپ باشد یا یک خودروی لکسوس به فرایند ای احتیاج دارد که 90 روز زمان می برد.

صنعت تراشه سازی همیشه برای پاسخگویی به جهش یکباره تقاضا با محدودیت روبرو بوده است. ساخت کارخانه های فراورینماینده مواد اولیه تراشه ها میلیاردها دلار هزینه دارد و افزایش ظرفیت فراوری آنها برای تست و آنالیز کیفیت ابزارهای پیچیده یک سال زمان می برد.

محدودیت ظرفیت و افزایش تقاضا، هضم دو شوک از سوی دولت ترامپ را برای فراورینمایندگان تراشه سخت نموده است. نخست کاخ سفید در سپتامبر خرید تراشه های ساخته شده با فناوری آمریکایی را برای شرکت هواوی ممنوع نمود. هواوی پیش از اجرایی شدن این ممنوعیت به خرید و انبارسازی تراشه های مورد احتیاجش پرداخت و رقیبان هواوی که به فرصتی برای تصاحب سهم بازار چشم دوخته بودند هم خرید تراشه ها را شروع کردند. سپس دولت آمریکا قوانین محدود نماینده برای شرکت SMIC را اعلام نمود که باعث شد مشتریان این شرکت به دنبال کارخانه دیگری بگردند تا فراوریشان مختل نشود.

سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا درباره تاثیر اضافه شدن شرکتهای هواوی و SMIC بر بخش خودرو اظهارنظر نکرد و تنها گفت: اولویت اصلی اطمینان از این که بوده که مقررات صادرات دولت از امنیت ملی آمریکا، امنیت مالی و منافع سیاست خارجی حمایت می نماید.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران می گویند کمبود تراشه خود احتمالا به مدت شش ماه ادامه خواهد داشت.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 379

به "بحران کمبود تراشه در خودروسازان حاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران کمبود تراشه در خودروسازان حاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید