11 گیاه دارویی که قند را پایین می آورند

به گزارش آقای معلم، قبل از کشف انسولین و داروهای کاهش دهنده قندخون، بیماران دیابتی با گیاهان دارویی و درمان های سنتی معالجه می شدند. تا به امروز تاثیر مثبت بیش از 1200 گیاه دارویی در کاهش اندازه قند خون یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده است.این مقاله، اشاره ای دارد به بعضی از مهم ترین گیاهان دارویی با خواص کاهش دهندگی قند خون که گزارش های بالینی و آزمایشگاهی معتبر مبنی بر موثر بودن آنها موجود است و بعلاوه نگاهی می اندازد به گیاهان دارویی که در طب سنتی ایران در درمان بیماری دیابت تجویز می شوند.

11 گیاه دارویی که قند را پایین می آورند

11 گیاه دارویی که قند را پایین می آورند

نویسنده:دکتر سیدمحسن خوش نیت، متخصص غدد و متابولیسم

قبل از کشف انسولین و داروهای کاهش دهنده قندخون، بیماران دیابتی با گیاهان دارویی و درمان های سنتی معالجه می شدند. تا به امروز تاثیر مثبت بیش از 1200 گیاه دارویی در کاهش اندازه قند خون یا کاهش عوارض ناشی از آن شناخته شده است.

این مقاله، اشاره ای دارد به بعضی از مهم ترین گیاهان دارویی با خواص کاهش دهندگی قند خون که گزارش های بالینی و آزمایشگاهی معتبر مبنی بر موثر بودن آنها موجود است و بعلاوه نگاهی می اندازد به گیاهان دارویی که در طب سنتی ایران در درمان بیماری دیابت تجویز می شوند.

1 پیاز و سیر :

سیر از سبزی هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. انسان خواص درمانی این گیاه را 5 قرن قبل از میلاد مسیح(ع) شناخته بود. سیر هزاران سال برای اهداف پزشکی استفاده می شد. این گیاه حداقل 3 هزار سال در طب چین کاربرد داشته است. پیاز هم یکی از قدیمی ترین گیاهان زراعی است که از هزاران سال قبل به اسم طعم دهنده غذاها و بعلاوه دارو از آن استفاده می گردد. ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل پروپیل دی سولفید موجود در پیاز و اکسیدآلیل دی سولفید موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قندخون دارند. پیاز و سیر باعث افزایش اندازه انسولین در خون می شوند. هر چقدر مصرف این مواد بیشتر باشد، قند خون بیشتر کاهش می یابد. مصرف قرص های سیر به اندازه 2400 میلی گرم در روز به مدت 3 ماه، قند خون را مختصرا کاهش می دهد.

2 خیار تلخ :

این میوه شبیه کدوی زگیل دار است و در نواحی گرمسیر مانند آمازون، آفریقای شرقی و آسیا رشد می نماید و در آمریکای جنوبی به اسم غذا و دارو کشت می گردد. میوه تازه آن به رنگ سبز است که با رسیدن به رنگ نارنجی- زرد تبدیل می گردد. تمام قسمت های این میوه بسیار تلخ است. میوه خیار تلخ حاوی ماده ای شبیه انسولین است و مصرف روزانه حدود 60 گرم شیره این گیاه به کاهش مختصر قندخون منجر می گردد.

3 شنبلیله :

گیاهی از تیره پروانه داران است و به همین علت توانایی همزیستی با باکتری های تثبیت کننده ازت را دارد و می تواند بخش زیادی از نیتروژن مورد استفاده خود را فراوری کند. این گیاه بومی ایران است و در بیشتر نواحی ایران از جمله آذربایجان، اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و دامغان می روید و به اسم سبزی خوراکی کاشته شده و مصرف می گردد. تجویز 15 تا 50 گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا می گردد. پودر دانه شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قندخون باعث کاهش چربی های خون هم می گردد.

4 سیاه گیله :

در ایران تنها یک گونه از قره قات وجود دارد که آن هم در جنگل های تالش و نواحی مرطوب رشد می نماید که در زبان محلی به آن سیاه گیله می گویند. این گیاه در جنگل های شمال ایران می روید. قره گیله یا سیاه گیله دارای برگ های بیضوی و نوک تیز با گل های صورتی و سفید ریز است و در اواخر تابستان، دانه های سیاه ارغوانی آن برای چیده شدن آماده می شوند. میوه آن را می توان هم به صورت تازه و هم خشک شده مصرف کرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها به کار برد. برگ های این گیاه در طب سنتی در درمان بیماری دیابت استفاده می گردد. اثر ضددیابت یک بار مصرف عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلندمدت دیابت مانند عوارض قلبی- عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی تا حدی موثر است. عصاره آن به اندازه80 تا 160 میلی گرم 3 بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می گردد.

5 خار مریم :

خار مریم اصالتا بومی منطقه مدیترانه است. این گیاه امروزه در سراسر نقاط دنیا از اروپا تا آسیا و از آفریقا تا آمریکای شمالی گسترده شده است. این گیاه تنومند معمولا در منطقه ها خشک و آفتابی رشد می نماید. این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول ها به انسولین و کاهش قندخون می گردد. ماده موثر آن سیلی مارین نام دارد که تجویز آن به اندازه 200 میلی گرم 3 بار در روز موجب کاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبین ای .وان.سی و چربی های خون می گردد. فرآورده های این گیاه از تخم های داخل میوه تهیه می شوند. تخم های آن حاوی 5/1 تا ? درصد سیلی مارین است.

6 هندوانه ابوجهل :

هندوانه ابوجهل یا خربزه روباه یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوها است. این گیاه بومی ایران بوده و در نواحی جنوبی کشور و منطقه های مانند جنوب استان خراسان یافت می گردد. میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل تبلوری با طعم بسیارتلخ به نام کولوسنتین است. این گلوکوزید که به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد است، در آب به نسبت 20 درصد حل می گردد و اگر هیدرولیز گردد، گلوکز و ماده ای به نام کولوسنتتین می دهد. در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است. میوه این گیاه بسیار سمی است و مصرف اندازه زیاد آن باعث اسهال خونی و درنهایت مرگ می گردد. تجویز اندازه 100 میلی گرم 3 بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت 2 ماه در بیماران دیابتی نوع دوم، موجب کاهش مختصر اندازه هموگلوبین ای.وان.سی و قندخون ناشتا می گردد. تجویز این اندازه به مدت 2 ماه در این بیماران بدون هیچ گونه عوارض جانبی گوارشی، کبدی و کلیوی است.

7 پسیلیوم :

پسیلیوم یا اسفرزه، گیاهی از خانواده پلانتاجیناسه آ و یک داروی ملین گیاهی است که به وسیله جذب آب باعث حجیم شدن محتویات روده شده و با افزایش حرکات دودی شکل باعث تخلیه مدفوع می گردد. مصرف پودر پسیلیوم به اندازه 10 گرم در روز و به مدت 8 هفته هموگلوبین ای.وان.سی را مختصرا کاهش می دهد.

8 عدس الملک :

این گیاه بومی ایران است و در طب سنتی جهت کاهش قندخون بیماران دیابتی تجویز می گردد. با این حال مصرف روزانه پودر بذر گیاه به اندازه 1500 میلی گرم در روز به مدت 2 ماه اثر مفیدی بر قندخون نشان نداده است و فعلا اطلاعات علمی کافی در خصوص اثرات این گیاه در دسترس نیست.

9 چای سبز :

چای سبز و سیاه در اصل یکی هستند اما فرآیند فراوری چای سیاه به گونه ای دیگر است. برگ های چای سیاه طی روش خاصی تخمیر و سپس خشک می شوند اما برگ های چای سبز پس از چیدن خشک می شوند. عدم تخمیر موجب می گردد که تقریبا بیشتر مواد طبیعی به همان اندازه در برگ های چای باقی بمانند. مردم چین از دیرباز چای سبز را به اسم یک نوشیدنی دارویی مصرف می کردند و به علت اهمیت ویژه این گیاه، اصول خاصی هم برای تهیه آن دارند. در سال های اخیر چای سبز در بسیاری از کشورهای دنیا هواداران فراوانی یافته است. علت اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است. بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ای به نام کاتچین است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن بسیار بالا است. مصرف روزانه 5/1 گرم پودر چای سبز خشک موجب کاهش مختصر قندخون در بیماران دیابتی می گردد. اندازه توصیه شده برای بیماران دیابتی مصرف 2 فنجان چای دم نموده در روز است.

10 دم نموده گزنه :

ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی شکل پوشانده است که در صورت لمس کردن ساقه به دست می چسبد و پوست را می گزد و فراوری خارش و سوزش می نماید و شاید به همین علت آن را گزنه نامیده اند. تخم آن نرم، ریز و تیره رنگ و مانند تخم کتان است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ های تازه، ریشه، شیره و دانه آن است. گزنه در طب سنتی ایران به اسم یک داروی کاهنده گلوکز خون معرفی شده است. عصاره برگ گزنه می تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش اندازه قندخون و تخریب سلول های پانکراس داشته باشد.

11 کلپوره همدانی، مریم نخودی همدانی :

استفاده از این گیاه به طوری که در کتب دارویی قدیمی آمده است به زمان های دور نسبت داده می گردد. بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از این گیاه در آثار خود نام برده اند. عصاره این گیاه محتوی مواد موثره زیره است. مصرف عصاره این گیاه به اندازه 125 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 6 هفته قندخون را مختصرا کاهش می دهد.

حرف آخر

در مجموع، مصرف گیاهان دارویی به وسیله بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی انجام گردد. این گیاهان دارویی نباید جایگزین داروهای ضددیابت یا انسولین در بیماران دیابتی گردد چرا که اولا اثر این گیاهان بر کاهش قندخون خفیف است و ثانیا از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ثالثا ممکن است با دیگر داروهای مورد استفاده بیماران تداخل داشته باشند. بعلاوه عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است. در حال حاضرهیچ گونه توصیه ای علمی در ارتباط با مصرف آنها وجود ندارد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 749

به "11 گیاه دارویی که قند را پایین می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 گیاه دارویی که قند را پایین می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید