توت فرنگی؛ از خواص شگفت انگیز تا حقایق باورنکردنی

به گزارش آقای معلم، توت فرنگی با حضورش در بازار نوید رسیدن تابستان را می دهد . این میوه ی قلبی شکل و خوش عطر و طعم که در ماه های گرم پیدایش می گردد در تهیه ی انواع خوراکی های پرطرفدار مثل بستنی و شیرینی استفاده گردد . این میوه قرمز که به شکل قلب است اولین میوه ای است که در بهار می رسد و به بازار وارد می گردد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) مصرف روزانه 400 گرم توت فرنگی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ها قلبی، دیابت و سرطان توصیه نموده است . پس بهتر است برای استفاده از خواص توت فرنگی مصرف روزانه آن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

توت فرنگی؛ از خواص شگفت انگیز تا حقایق باورنکردنی

خواص توت فرنگی فقط محدود به بیماری های قلبی و دیابت نمی گردد. ویتامین های موجود در این میوه، به خصوص ویتامین C، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و بدن را در برابر انواع بیماری ها مقاوم می نماید. حالا که فصل بهار است و توت فرنگی تازه در بازار وجود دارد، در خبرنگاران مگ تصمیم گرفتیم که بیشتر درباره خواص این میوه زیبا و دوست داشتنی صحبت کنیم. پس برای آشنایی بیشتر با خواص توت فرنگی و روش های استفاده از آن این مطلب را تا سرانجام بخوانید.

گونه های مختلف توت فرنگی

قبل از اینکه به سراغ خواص توت فرنگی برویم بهتر است با انواع مختلف آن آشنا شویم. جالب است بدانید که توت فرنگی در واقع از دسته ی توت ها نیست و از نظر علمی به عنوان میوه های جانبی شاخه ی توت ها دسته بندی می گردد . روش کاشت آن هم به وسیله دانه های سیاه روی پوستش است . این دانه ها تخمدان های حاوی بذر گیاه توت فرنگی هستند. پس اگر می خواهید در خانه گلدان توت فرنگی داشته باشید دانه های سیاه روی آن را به آرامی و با یاری موچین جدا نموده و در خاک بکارید . توت فرنگی ها به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند.

1. توت فرنگی های آخر بهار

این توت فرنگی ها در اواخر خرداد آماده ی چیدن می شوند و دوره ی میوه دهی و برداشت آن ها تقریبا 10 روز است . اندازه ی آن ها عظیم است و از رایج ترین نوع توت فرنگی ها هستند .

2. توت فرنگی های ماندگار

این نوع از توت فرنگی ها در اوایل بهار و اواخر تابستان به بار می نشینند و محصول آن در اردیبهشت و مهر ماه در بازار وجود دارد .

3. توت فرنگی هی خنثی

دوره ی پرورش و به بار نشستن این دسته نسبت به بقیه طولانی تر است و از اواسط ماه آبان آغاز می گردد . این مدل از توت فرنگی ها گیاهی چندساله دارند و در دمای کمتر از 2 درجه ی سانتی گراد گل می دهند، میوه ا شان رشد می نماید و آماده ی مصرف می گردد . این مدل برای رشد و میوه دهی به آفتاب کامل و شدید نیازی ندارد به همین دلیل آن را توت فرنگی خنثی می نامند . اندازه ی میوه ی توت فرنگی خنثی نسبت به دیگر دسته ها کوچک تر است .

ردپای توت فرنگی در اعماق تاریخ

توت فرنگی قرن هاست که به عنوان میوه ای محبوب در بین مردم شناخته شده است . یونانیان و رومیان باستان به دلیل خواص توت فرنگی و فواید سلامتی آن در فصل به بار نشستن بوته های توت فرنگی وحشی جشن می گرفتند . راهبان قرن چهاردهم برای تزیین حاشیه ی نسخه های خطی ا شان از تصویر میوه های قرمز توت فرنگی استفاده می کردند . همچنین در نقاشی های مشهور اروپایی تصویر توت فرنگی به چشم می خورد .

جالب است بدانید که در باغ سلطنتی پرنس چارلز پنجم 12000 بوته ی توت فرنگی وجود دارد و این موضوع مایه ی افتخار خاندان سلطنتی است . اولین محصول توت فرنگی ترکیبی از گونه های مختلف توت فرنگی آمریکای شمالی و شیلی بود که در اواخر قرن هجدهم و برای اولین بار در تاریخ توسط یک فرد بریتانیایی در فرانسه کاشته شد .

روش کاشت و برداشت توت فرنگی چگونه است؟

امروزه صدها مدل توت فرنگی در دنیا وجود دارد که با توجه به شرایط اقلیمی مختلف در گوشه و کنار دنیا رشد می نمایند . توت فرنگی هایی که با اهداف تجاری کشت می شوند در تمام فصل ها قابل دسترس هستند و برای استفاده از آن ها نیازی نیست تا فصل برداشت طبیعی بوته ها صبر کنیم . گیاه توت فرنگی در خاک خوب رشد می نماید اما برای داشتن میوه های بهتر معمولا از خاک لوم شنی استفاده می نمایند .

توت فرنگی گیاهی رونده است و برای کشت آن ها را در ردیف هایی با فاصله از هم می کارند . فضای بین ردیف ها باید به اندازه ای باشد که شاخ و برگ های بوته بتوانند به راحتی پراکنده شده و رشد نمایند . پراکنده شدن شاخه های توت فرنگی روی خاک باعث ریشه دادن آن ها و تشکیل بوته های جدید می گردد . برای پرورش گیاه توت فرنگی معمولا از سیستم تل یا تپه استفاده می گردد . در این روش خاک را به صورت پلکانی آماده می نمایند و در هر ردیف یک سری بوته را می کارند . با این کار گیاه ها نسبت به هم در ارتفاع های مختلف قرار داشته و برای پراکندن شاخ و برگ های خود فضای بیشتری در اختیار دارند . همچنین در این روش گیاه انرژی بیشتری برای رشد خواهد داشت .

توت فرنگی، یک بسته ی سلامتی خوش رنگ

خواص توت فرنگی زیاد است و فواید بی شماری برای سلامتی دارد . وجود انواع مواد مغذی، پتاسیم، اسید فولیک، منگنز و انواع ویتامین ها از جمله ویتامین C این میوه را به یک سوپر میوه برای سلامتی تبدیل نموده است . توت فرنگی منبع خوبی از فیبر است و چربی اشباع شده ی خیلی کمی دارد . همچنین این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل اسید الاژیک، کامفرول، آنتوسیانین و کوئرستین است .

مصرف توت فرنگی باعث افزایش سریع قند خون نمی گردد پس میوه ی مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت است . همچنین نوع قندی که در توت فرنگی وجود دارد آن را به یک افزودنی و مکمل خوش طعم برای انواع رژیم های سلامتی تبدیل نموده است . سازمان بهداشت دنیای (WHO) مصرف روزانه 400 گرم توت فرنگی را برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ها قلبی، دیابت و سرطان توصیه نموده است .

در جدول زیر با میزان انرژی و مواد معدنی مغذی موجود در یک فنجان توت فرنگی خرد شده آشنا می شوید.

کالری53 کیلو کالری
پروتئین 1.11 گرم
کربوهیدرات12.75 گرم
فیبر 3.30 میلی گرم
کلسیم27 میلی گرم
آهن0.68 میلی گرم
منیزیم22 میلی گرم
فسفر40 یملی گرم
پتاسیم254 میلی گرم
ویتامین C97.60 میلی گرم
فولات40 میکروگرم
ویتامین A28 واحد بین المللی (UI)

خواص توت فرنگی بیشتر از آن است که در دو پاراگراف قابل گفتن باشد، مصرف آن سیستم ایمنی را تقویت نموده و بدن را در برابر انواع بیماری ها مقاوم می نماید . در ادامه به آنالیز خواص سلامتی توت فرنگی و تاثیر آن بر روی بیماری های مختلف می پردازیم :

1. جلوگیری از بیماری های قلبی

توت فرنگی سرشار از پلی فنول است . پلی فنول ها ترکیبات گیاهی ای هستند که برای بدن مفید بوده و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می نمایند . پایگاه خبری national library of medicine درباره ی توت فرنگی این طور می گوید که آنتوسیانین های موجود در آن با کاهش خطر پیش آمدن یک نوع حمله ی قلبی که به سکته ی قلبی معروف است ارتباط مستقیم دارد .

فلانوئید کوئرستین موجود در توت فرنگی به آن خاصیت ضدالتهابی داده و این طور به نظر می رسد که به دلیل وجود همین ماده، مصرف توت فرنگی در کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین مؤثر است . در مطالعه ای که در سال 2011 در JAMA network منتشر شد نشان داد که مصرف روزانه ی پتاسیم خطر مرگ و میر ناشی از ایست قلبی را کاهش می دهد .

در این مطالعه افرادی که روزانه حدود 4069 میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند نسبت به افرادی که روزانه 1000 میلی گرم پتاسیم به بدنشان می رسانند در برابر خطر ایست قلبی مقاوم تر بودند . همان طور که می دانید توت فرنگی منبعی غنی از پتاسیم است، می توان این طور نتیجه گیری کرد که مصرف روزانه ی توت فرنگی در کاهش خطر پیش آمدن ایست قلبی مؤثر است .

2. جلوگیری از سکته ی مغزی

در متاآنالیزی که در سال 2016 در BMJ journals منتشر شد تأثیر آنتی اکسیدان های کوئرستین، کامپرول و آنتوسیانین آنالیز شده بود . این مجموعه مطالعات نشان دادند که بین آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و خطر سکته ی مغزی ارتباط مستقیم وجود دارد و با مصرف توت فرنگی می توان خطر سکته را تا حد متوسط کاهش داد .

3. جلوگیری از ایجاد سرطان

طبق آنالیز ای که در سال 2016 در NCBI منتشر شد مشخص شد که آنتی اکسیدان های قدرتمندی که در توت فرنگی وجود دارند می توانند رادیکال های آزاد را از بین برده و رشد تومورها را متوقف نمایند . همچنین وجود این دسته از آنتی اکسیدان ها در کاهش التهاب بدن هم مؤثرند .

در حالی که هیچ میوه ای به عنوان درمان مستقیم سرطان ها شناخته نشده است، توت فرنگی و به صورت کلی انواع توت ها، می توانند به طرز چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به سرطان در برخی از افراد یاری نمایند .

4. کاهش فشار خون

توت فرنگی سرشار از پتاسیم است و همین موضوع باعث ایجاد خاصیت کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می گردد .

همچنین مصرف توت فرنگی می تواند کمبود پتاسیم بدن را جبران نموده و اثرات منفی ای که در اثر کمبود آن پیش آمده است را از بین ببرد . توت فرنگی میوه ای شیرین و پر فیبر است و به افرادی که از رژیم های مختلف غذایی استفاده می نمایند یاری می نماید علاوه بر تأمین قند سالم و فیبر لازم بدنشان، مصرف پتاسیم بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهند .

5. درمان یبوست

مصرف میوه هایی مثل توت فرنگی، انگور، هندوانه و طالبی که آب و فیبر زیادی دارند به عملکرد بهتر دستگاه گوارش، مخصوصا روده ها، یاری می نماید . نباید فراموش کنید که مصرف فیبر برای به حداقل رساندن یبوست و فعالیت سالم روده ها بسیار لازم است .

6. دوست دیابتی ها

توت فرنگی میوه ای مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است . فیبر بالای این میوه از افزایش و کاهش شدید قند خون جلوگیری نموده و در تنظیم و تثبت سطح قند خون مؤثر است . فیبر موجود در توت فرنگی ایجاد احساس سیری می نماید و به افراد مبتلا به دیابت یاری می نماید که مدت زمان بیشتری پس از صرف غذا سیر بمانند . مصرف این میوه در کاهش میل به مصرف میان وعده و تنقلات مؤثر است، میزان گلوکز موجود در بدن را مدیریت نموده و خطر افزایش قند خون را هم کاهش می دهد .

چند نکته مهم برای استفاده از توت فرنگی در رژیم غذایی

توت فرنگی به صورت تازه و یخ زده در بازار وجود دارد و برای استفاده از خواص سلامتی اش می توانید آن را به صورت خام یا خوراکی های پخته شده مصرف کنید. با این میوه خوش طعم می توانید خوراکی های مختلفی مثل بستنی، نوشیدنی یا مربا بپزید اما اگر قرار است از توت فرنگی در رژیم غذایی خود بهره ببرید بهتر است برای مشخص میزان قند اضافه شده به توت فرنگی های خشک و منجمد، توضیحات روی بسته را به دقت بخوانید . همچنین بهتر است در زمان خرید مربا یا ژله ی توت فرنگی به سراغ محصولاتی بروید که در تهیه ی آن ها از مواد شیرین نماینده و مکمل های شیرین استفاده نشده باشد .

اگر قصد اضافه کردن توت فرنگی به رژیم غذایی خود دارید می توانید از روش های زیر بهره ببرید؛

  • در تهیه ی سالاد مرغ از توت فرنگی بهره ببرید .
  • برای تهیه ی اسموتی یا آب میوه از توت فرنگی همراه با میوه های تازه ای مثل انگور، آناناس یا هلو بهره ببرید . برای ایجاد طعم بهتر می توانید کمی شیر و عسل به ترکیب میوه ها اضافه کنید .
  • توت فرنگی خرد شده را همراه با کمی نمک و بادام به ماست یونانی اضافه کنید .
  • در خمیر وافل یا پنکیک توت فرنگی خرد شده بریزید یا آن را همراه با بلغور جو دوسر به عنوان صبحانه بخورید . همچنین می توانید از آن در تهیه ی کلوچه و نان های شیرین بهره ببرید .
  • توت فرنگی را همراه با کمی آب در مخلوط کن بریزید و شربت توت فرنگی تهیه کنید .
  • توت فرنگی خرد شده را با اسفناج، گردو و پنیر مخلوط نموده و سالادی منحصربه فرد تهیه کنید .
  • روی یک تکه نان تست و برشته پنیر خامه ای کم چرب و توت فرنگی بگذارید و به عنوان صبحانه یا میان وعده بخورید .
  • توت فرنگی یخ زده را همراه با موز، شیر کم چرب و یخ در مخلوط کن بریزید و یک لیوان اسموتی موز- توت فرنگی خوش طعم و سالم تهیه کنید .

11 حقیقت جالب درباره توت فرنگی

  1. هر توت فرنگی حدود 200 بذر روی خود دارد .
  2. یک گل توت فرنگی به طور متوسط 5 تا 7 گلبرگ دارد .
  3. توت ها دانه های داخلی دارند در صورتی که دانه های توت فرنگی روی پوست آن است . پس از نظر فنی توت فرنگی از خانواده ی توت ها نیست .
  4. توت فرنگی اولین میوه ای است که در بهار می رسد .
  5. معمولا ریشه های توت فرنگی حدود 8 سانتی متر بالاتر از خاک واقع شده است .
  6. از 4 متر مربع زمین که درآن توت فرنگی کاشته شده است حدود 23000 کیلوگرم توت فرنگی برداشت می گردد .
  7. هر بوته ی توت فرنگی در مزرعه حدوا هر 3 روز یک بار برای برداشت انتخاب می گردد .
  8. قبل از ورود اروپایی ها به آمریکای شمالی، توت فرنگی در بین بومیان آن منطقه به عنوان غذا مصرف می شده است .
  9. رومیان باستان از توت فرنگی برای درمان همه چیز، از افسردگی گرفته تا تب و گلودرد، استفاده می کردند .
  10. طعم توت فرنگی نسبت به آب وهوای منطقه ی کشت، نوع آن و زمان رسیدن میوه متفاوت است .
  11. برای کاشت توت فرنگی می توانید یک میوه ی آن را در خاک قرار دهید .

سخن آخر

میوه ها همراه با خود مواد مغذی و معدنی بسیاری دارند و مصرف آن ها به صورت تازه برای بدن مفید است. توت فرنگی اولین میوه ای است که در فصل بهار می رسد. میوه ای خوش عطر و طعم که به شکل قلب است و رنگ قرمز آن محبوب همه است. توت فرنگی علاوه بر طعم خوبی که دارد، خواص سلامتی باورنکردنی ای برای بدن به ارمغان می آورد که در این مطلب به شکل کاملی درباره آن ها صحبت شده است. شما با مصرف روزانه 400 گرم توت فرنگی تازه می توانید بدنتان را در برابر انواع بیماری ها مقاوم کنید.

منابع: masterclass ، medicalnewstoday ، aghires

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 570

به "توت فرنگی؛ از خواص شگفت انگیز تا حقایق باورنکردنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توت فرنگی؛ از خواص شگفت انگیز تا حقایق باورنکردنی"

1 دیدگاه

sara 10 خرداد 1400

سایت شما عالی هستش
امیدوارم موفق باشید

پاسخ به sara
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید