10 نکته مهم که به شما در انتخاب پرده خانه کمک می کند

به گزارش آقای معلم، پرده ها نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون خانه دارند و می توانند حس وحال حاکم بر فضای خانه را مشخص کنند. پرده های شفاف، ضخیم، طرح دار، تک رنگ، همراه با تزیینات یا ساده، هرکدام گویای سبکی از دکوراسیون منزل هستند. علاوه بر زیبایی، پرده ها از حریم خصوصی شما هم حفاظت می کنند و همچنین نور ورودی به خانه را بسته به نوع جنس پارچه، تنظیم می کنند. با وجود تنوع بالای انواع مدل پرده و جنس پارچه، گاهی انتخاب از بین آن ها سخت می شود و به همین منظور به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب از خبرنگاران مگ را مطالعه کنید تا به کمک نکات ساده گفته شده، انتخاب معقولی داشته باشید.

10 نکته مهم که به شما در انتخاب پرده خانه کمک می کند

1. تفاوت بین انواع پرده را در زمان انتخاب در نظر بگیرید

اولین قدم برای انتخاب پرده مناسب برای پنجره خانه، این است که بدانید اتاق شما به چه چیزی نیاز دارد. اغلب اوقات صاحب خانه ها بدون آگاهی از تفاوت پرده چین دار سرتاسری، پرده دوطرفه ضخیم، کرکره و پرده زبرا، یکی از آن ها را برای پنجره انتخاب می کنند. این نوع انتخاب می تواند در مقدار پخش نور طبیعی در خانه اختلال ایجاد کند و مقدار آن باب سلیقه اهالی خانه نباشد.

پرده های چین دار سرتاسری، پارچه هایی تهیه شده از مواد سبک هستند و از میله ها آویزان می شوند. از این نوع پرده های سرتاسری برای حفظ حریم خصوصی در اتاق نشیمن استفاده می شود. برای اتاق خواب باید سراغ پرده های ضخیم بروید تا مانع تابش نور خورشید شوید. پرده هایی از جنس پارچه های ضخیم انتخابی ایدئال برای اتاق هستند و خواب راحتی برایتان فراهم می کنند.

2. پارچه ای مناسب برای دوخت پرده انتخاب کنید

پارچه های نقشی اساسی در زیبایی ظاهر پرده ها و در نتیجه، دکوراسیون اتاق دارند. حریر، کتان سبک، زربافت با وزن میانه و مخمل سنگین، از گزینه های شما در انتخاب پارچه مناسب برای دوخت پرده هستند. قبل از انتخاب پارچه، حتماً به این دو نکته دقت کنید:

  • مقدار نوری از خورشید که می خواهید در خانه جریان داشته باشد.
  • سبک وسیاق دکوراسیون اتاقی که برای پنجره آن به پرده نیاز دارید.

به نام مثال پارچه هایی که بافت سنگینی دارند، برای فضاهایی با دکوراسیون سنتی و کلاسیک مناسب هستند، در حالی که پارچه های حریر خالص برای اتاق هایی با سبک وسیاق مینیمالیستی و مدرن هماهنگی بیشتری دارند. به یاد داشته باشید که هر نوع جنس از پارچه، در لحظه آویزان شدن از چوپ پرده، ظاهری متمایز با دیگر پارچه ها دارد و این تمایز را در زمان چین خوردگی یا حرکت دادن پرده بیشتر نشان می دهد.

3. انتخاب بافت پارچه بر اساس مقدار انتقال نور از آن ها

پرده ها از پارچه های مختلف دوخته می شوند. در زمان انتخاب پارچه پرده، علاوه بر توجه به زیبایی ظاهری، به مقدار نوری که از بافت آن به داخل خانه نفوذ خواهد کرد هم دقت کنید. از پارچه های سنگین و تیره نسبت به بافت های سبک و شفاف نور کمتری را عبور می کند. بنابراین اگر می خواهید نور بسیار درخشانی فضای اتاق را پر کند، از پارچه های تور و حریر استفاده کنید. همه طیف های رنگی حریر، نور طبیعی زیادی را از خود عبور می دهند.

اما اگر طرفدار نور زیاد نیستید و تمایل به مقدار میانهی از روشنایی دارید، بهتر است که از پرده های کتان استفاده کنید. بافت این پارچه مقدار میانهی از نور را از خود عبور می دهد و همه پرتوهای رسیده به پرده از آن عبور نخواهند کرد. برای کسانی که میانه ای با نور ندارند و تاریکی و نور مصنوعی را می پسندند، پرده های مخملی را پیشنهاد می کنیم. این پرده ها با بافت سنگین و ضخیم جلوی عبور نور را به طور کامل می گیرند.

4. انتخاب رنگ می تواند ظاهر خانه را تکمیل یا نابود کند

رنگ پرده در ایدئال ترین حالت باید با سایر وسایل خانه مرتبط باشد. شما می توانید رنگ هایی را انتخاب کنید که هارمونی مشترکی با دکوراسیون خانه دارند یا در مقابل تضاد جذابی ایجاد می کنند. برای آنکه خانه ظاهر دلپذیری داشته باشد، پرده هایی را انتخاب کنید که رنگ آن ها تکمیل کننده تناژ رنگ دیوارهای خانه باشد. در هر نوع بافت پارچه، تنوع خوبی از رنگ و طرح پیش رویتان است. اگر می خواهید پنجره و پرده را به کانون توجه تبدیل کنید، سراغ طرح و رنگ جسورانه بروید. اما اگر تمایلی به این کار ندارید، سراغ پارچه های ساده بروید.

5. پارچه های طرح دار انتخاب کنیم یا ساده؟

برای پاسخ به این سوال، باید به سایر لوازم دکوراسیون نگاه کنیم. اگر مبلمان در اتاق تک رنگ هستند، استفاده از پرده های چاپی می تواند انتخابی مناسب باشد. عکس آن هم صادق است و اگر مبلمان در خانه طرح دار هستند، بهتر است سراغ پرده های تک رنگ بروید. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که طرح های چاپی وزن بصری هر عنصر را افزایش می دهند. بنابراین یکی از راه های استفاده از پرده های چاپی این است که آنها را با مبلمان تک رنگ تزیین شده با کوسن های طرح دار چاپی، فرش و… ست کنید. شما می توانید از چاپ های عجیب و غریب و الگوهای هندسی با فضای سبک معاصر استفاده کنید، در حالی که پارچه های گل دار برای دکوراسیون نیمه کلاسیک و سنتی مناسب هستند.

6. طول مناسب پرده چقدر است؟

امروزه استفاده از پرده های بلندی که دقیقاً با کف خانه مماس می شوند، بسیار رواج پیدا کرده است. برای جلوه بیشتر می توانید چند سانتی متری پرده را بلندتر از قد چوپ پرده تا کف اتاق در نظر بگیرید تا مقداری از پایین پرده روی زمین تا بخورد. البته اگر بچه کوچک در منزل دارید، بهتر است که پرده ها چند سانتی متری با کف زمین فاصله داشته باشند. پرده های هم قد با طول پنجره، از ایده های محبوب در طراحی کلاسیک است، اما پرده های تمام قد تا کف هم به همان مقدار، کارآمد و پرطرفدار است.

7. عرض پارچه برای پرده چقدر باید باشد؟

پهنای پرده به عرض قاب شیشه پنجره بستگی دارد. یکی از راه های پیدا کردن عرض ایدئال پارچه پرده این است که عدد به دست آمده در مقدار گیری قاب پنجره را در 2 یا 5/2 ضرب کنید. این مقدار پارچه اضافی در زمان کنار کشیدن پرده، نمایی جمع شده و چین دار در کناره ها به جود می آورد و سبب زیبایی بیشتر پرده و پنجره می شود.

8. انتخاب تزیینات و اکسسوری های پرده

تزئینات و اکسسوری های پرده از دیگر عوامل زیبایی آن هستند و این تزئینات می تواند شامل بندها و گیره های پرده جمع کن، والان ها، انواع چوب پرده ها و… باشد. استفاده هوشمندانه از تزیینات و اکسسوری ها سبب زیبایی و جلوه بیشتر پرده ها خواهد شد. والان ها پارچه هایی تزیینی هستند در قسمت بالایی پرده و نزدیک به سقف برای زیبایی بیشتر اتاق نصب می شوند. از طرف دیگر، استفاده از بندها و زنجیرهای ساده پرده جمع کن و عدم استفاده از اکسسوری های تزیینی دیگر باعث می شود که در پرده هایی از جنس مخمل و ساتن، شیک و براق به نظر برسند. در نهایت استفاده از تزیینات پرده، به سلیقه شما و ایده ای که در ذهنتان است، بستگی دارد.

9. انتخاب بین پرده آستردار و بدون آستر

در پرده های آستردار، یک لایه اضافی در پشت آن آویزان می شود که می تواند به پرده اصلی دوخته یا از آن جدا باشد و با کمک چوب پرده ا مجزا آویزان شود. برای انتخاب میان پرده های دارای آستری و پرده های فاقد آستر، باید شدت نور عبوری از پنجره و دلیلتان برای استفاده از پرده را بررسی کنید. اگر پرده به پنجره ای آویزان باشد که نور خورشید به صورت مستقیم به آن می تابد، می توانید از لایه آستری در زیر پرده ها استفاده کنید. این لایه محافظ نور را به صورت مات تر و محوتری وارد خانه می کند. لایه آستری محافظ علاوه بر آنکه دست شما را در انتخاب مقدار نور مورد نظرتان باز می گذارد، از حریم خصوصی شما هم نسبت به پرده های بدون آستر بیشتر محافظت می کند. اما یادتان باشد که پرده های دولایه، سنگین تر از پرده های معمولی خواهند بود. بنابراین هوشمندانه انتخاب کنید.

10. پارچه ها را بر اساس سبک نگهداری خودتان انتخاب کنید

چگونگی تمیز کردن و تعداد دفعات شستن هر پرده به جنس پارچه آن بستگی دارد. بیشتر پرده ها باید هر 3 ماه یک بار و حداکثر هر 6 ماه یک بار شسته شوند. با وجود این پارچه هایی جود دارند که باید بیشتر از حد معمول از آن ها مراقبت کرد. همچنین بعضی از پارچه ها می تواند در مقابل شست وشو با ماشین لباسشویی مقاوم باشند و بعضی دیگر ممکن است آسیب ببینند. اگر به گرد و غبار حساسیت دارید، پیشنهاد می کنیم که پرده های خانه را به صورت هفتگی جارو بزنید.

پارچه هایی با مراقبت معمولی

اگر در پی پرده هایی هستید که دوبار شست وشو در سال برایشان کفایت کند، سراغ پرده های کتانی یا الیاف مصنوعی بروید. اگر این پرده ها بدون آستر هستند، می توانید به راحتی آن ها را با کمک ماشین لباسشویی بشویید. اما اگر آستر به آن ها متصل است، بهتر است که از طریق شست وشوی سریع با دست آن ها را تمیز کنید.

پارچه هایی با مراقبت بیشتر

پرده هایی که چین زیاد دارند یا به صورت والان در بالای پرده یا گوشواره در دو طرف پنجره آویزان شده اند، صرف نظر از جنس پارچه، باید به صورت خشک تمیز شوند. همچنین پرده های ابریشمی، پشمی و حریر باید به صورت خشک تمیز شوند یا می توانید آن ها را در آب سرد بشویید و این کار سبب می شود که رنگ و فرم پرده به صورت اول حفظ شود.

در آخر

همیشه هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب دکوراسیون اتاق خود، طرح و رنگ پرده ها را در نظر بگیرید تا دکوراسیون خانه شما هماهنگ تر و مرتب تر به نظر خواهد رسید. پرده ها لباس خانه هستند و رنگ ولعاب و طرح آن ها به خانه هویت می دهد و سبک وسیاق دکوراسیون منزل را معین می کند. بنابراین از انتخاب آن ساده نگذرید و تنها به مد روز متمرکز نشوید. بلکه به سبک دکوراسیون مورد نظرتان و هماهنگی پرده با این دکوراسیون دقت کنید.

منبع: livspace, thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 705

به "10 نکته مهم که به شما در انتخاب پرده خانه کمک می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته مهم که به شما در انتخاب پرده خانه کمک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید