کرونا راه را برای آینده بدون تماس هموار کرد، فناوری های بدون تماس در دوران پساکرونا

به گزارش آقای معلم، انتها قرنطینه و آغاز زندگی عادی در سراسر دنیا، باعث شده اتخاذ فناوری های بدون تماس در قالب کیوسک های دیجیتال، رابط های کاربری صوتی و سایر موارد مشابه، افزایش یابد.

کرونا راه را برای آینده بدون تماس هموار کرد، فناوری های بدون تماس در دوران پساکرونا

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، چند سال پیش، این مسئله مطرح بود که ما به سمت دنیایی عاری از کلمات عبور، صفحات لمسی، دکمه ها حرکت می کنیم. این موضوع در آن موقع جدی به نظر نمی رسید، اما اکنون به یک واقعیت تبدیل شده است. درواقع شیوع ویروس کرونا درمدت زمان کوتاهی منجر به تحولات متعددی در فناوری شده است. یکی از آنها آغاز عصر آینده بدون تماس است که شاید برای بعضی، ترسناک تر از ابتلا به این بیماری باشد.

ازآنجاکه کشورها برای مهار شیوع ویروس کرونا، اعمال قرنطینه کامل یا جزئی را اتخاذ کردند، به نظر می رسد که رفتن به سمت استفاده از دستگاه های بدون تماس عاقلانه باشد. علاوه بر این، مقالات و منابع کافی در اینترنت وجود دارد که نشان می دهند چگونگی عوامل بیماری زا به وسیله تماس سطح به انسان منتقل می شوند.

این امر همچنین باعث تقویت نوآوری در فناوری بیومتریک بدون تماس شد که شامل تصویربرداری حرارتی بدن، اسکنرهای شبکیه و غیره می گردد. در کنار این موضوع، دنیا همچنین از ایده پخش آنلاین ویدئویی برای سمینارها و رویدادهای آینده استقبال نموده است.

به غیر از بیومتریک بدون تماس، بخش هایی وجود دارد که فناوری بدون تماس در آنها به آرامی در حال شکوفایی است.

به عنوان مثال، شرکت Valyant AI که در حوزه هوش مصنوعی فعال است، با استفاده از یک کیوسک مجهز به رابط کاربری صوتی و مبتنی بر هوش مصنوعی، درحال آزمایش روش جدیدی برای سفارش غذا در رستوران ها است. این امر می تواند رستوران ها را قادر سازد که از سیستم سفارش صوتی استفاده نمایند.

کیوسک های سفارش گیری صوتی از نرم افزار مکالمه هوش مصنوعی شرکت Valyant AI برای ساده کردن فرایند سفارش استفاده می نمایند. البته نکته جالب این است که فرآیند سفارش این فناوری کاملاً مشابه روش سنتی است.

مشتری برای آغاز مکالمه با دستگاه، باید دکمه ای را روی کیوسک فشار دهد. دستگاه با صدایی قابل فهم با آنها سلام و احوالپرسی نموده و سفارش آنها را ثبت می نماید.

پس از اتمام سفارش، مشتری برای پرداخت هزینه، کد کیو آر (QR Code) را اسکن نموده یا با کارت اعتباری مبلغ را می پردازد که درنهایت این تراکنش به سیستم پایانه فروش رستوران منتقل می گردد. کل فرایند ورودی بسته به میزان سفارش، حدود 15 ثانیه طول می کشد.

هدف شرکت Valyant AI این است که عمل سفارش گیری به جای کارکنان توسط کیوسک ها انجام گردد. این امر می تواند ضمن تغییر شیوه عملکرد رستوران ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد. این شرکت همچنین ویژگی های سفارش دهی تعاملی به وسیله تلفن همراه، پیغامک و تماس تلفنی را برای ساده تر کردن تجربه سفارش، معرفی نموده است.

راب کارپنتر، مدیرعامل شرکت Valyant AI گفت: کیوسک مکالمه این شرکت، فقط یک نمونه از راه هایی است که مکالمه هوش مصنوعی را رونق می بخشد.

وی اضافه نمود: ازآنجاکه رستوران ها درحال بازگشایی مجدد هستند، می خواهیم این مکان ها را به یک محیط ایمن با دسترسی آسان برای مشتریان تبدیل کنیم. با استفاده از این فناوری، صحبت کردن با کارکنان رستوران و درپی آن قرارگیری در معرض ویروس کرونا بسیار کاهش می یابد. این فناوری همچنین احتیاج مشتری به لمس اشیاء مختلف را حذف می نماید. عملکرد سریع، کارآیی بهتر و صرفه جویی نیز از دیگر مزایای آن است.

به غیر از کیوسک های دیجیتالی، فناوری فرمان صوتی نیز درحال پیشرفت است. با دستیاران صوتی شرکت های مختلف از جمله Google Home ،Apple Siri ،Microsoft Cortana و Amazon Alexa آشنا هستیم. اکنون شرکت هایی مانند Salesforce و Adobe نیز در حال به کارگیری این فناوری در پلتفرم های تجاری خود هستند تا دستیابی به اطلاعات و بازیابی داده ها را ساده تر نمایند.

وبستر، مدیرعامل شرکت ادوبی گفت: این امر می تواند راه های جدیدی را برای طراحان رابط کاربری، و مدیران محصولات باز کند که مشاغل آنها به عنوان بخشی از اکوسیستم های به هم پیوسته، بیش از پیش روی رابط های کاربری صوتی متمرکز گردد.

ساموئل، مدیر عامل شرکت Samelogic نیز معتقد است با روی کار آمدن این تغییر، نقش رابط کاربری در سه زمینه مهم ظاهر می گردد که شامل ایجاد تعامل بهتر انسان و کامپیوتر، تجهیز رابط های صفحه لمسی مبتنی بر فهرست به ورودی های مکالمه ای، و به اتمام رسیدن تدریجی تعاملاتی مانند لمس کردن و کلیک کردن با مجهزشدن سیستم ها به یادگیری ماشین، است.

یکی از رابط های کاربری صوتی موجود متعلق به شرکت اپل است که Siri نام دارد. در حال حاضر از آن برای ارسال متن های صوتی و ضبط پیشرفته برای آوانویسی پیغام متنی استفاده می گردد. هر دوی این ویژگی ها به عنوان تشخیص اتوماتیک گفتار (ASR) روی دستگاه کار می نمایند.

در آینده، برندهای تجاری بیشتری از رابط کاربری صوتی استفاده خواهند کرد تا با استفاده از وب سایت خود یا یک اپلیکیشن اختصاصی ارتباط شخصی تری با مشتریان برقرار نمایند. همچنین، دیدن این که افراد در خارج از خانه خود نیز از دستیارها و رابط های صوتی استفاده نمایند، امری طبیعی است. به عنوان مثال، استفاده از دستورات صوتی برای کارهایی مانند مدیریت جلسات، کنترل دستگاه های اتاق کنفرانس، تنظیم دمای اتاق ادارات یا سفارش یک غذا در رستوران ها، رونق بیشتری خواهد گرفت.

پس بار دیگر باید توجه کرد که اگر کرونا شیوع پیدا نمی کرد، شاید همه این موارد شکل نمی گرفت یا برجسته نمی شد. درواقع ویروس کرونا باعث شد بسیاری از مشاغل و ادارات برای ادامه کار روش های نوآورانه و خلاقانه ای را اتخاذ نمایند؛ از به کارگیری پدال پایی در آسانسور گرفته تا فناوری کیو آر کد (QR Code)، پرداخت الکترونیک، و استفاده از محصولات مجهز به سنسور و چشمی.

همه این موارد به نوعی فرایند هوشمندسازی شهرها را نیز تسریع بخشیده و درعین حال موجب عدم لمس سطوح مختلف، عدم قرار دریافت در معرض افراد گوناگون و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم می گردد. درنهایت این فناوری می تواند در کاهش انتشار ویروس کرونا مؤثر واقع گردد.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 29

به "کرونا راه را برای آینده بدون تماس هموار کرد، فناوری های بدون تماس در دوران پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا راه را برای آینده بدون تماس هموار کرد، فناوری های بدون تماس در دوران پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید