ویژگی های توسعه دولت دیجیتال

به گزارش آقای معلم، بررسی گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی نشان می دهد که یک سیستم دیجیتالی می تواند در نحوه انجام وظایف اصلی دولت ها در آینده نقش به سزایی داشته باشد.

ویژگی های توسعه دولت دیجیتال

دولت دیجیتال به معنای ایجاد تغییرات اساسی در شیوه حاکمیت دولت ها در سراسر جهان است. دامنه ایجاد این تغییرات بسیار وسیع بوده و شامل تغییر در نحوه معین اهداف قابل میزان گیری اداری تا بهبود ارائه خدمات عمومی، نحوه تصمیم گیری های مبتنی بر داده تا سیاست گذاری های مبتنی بر شواهد، نحوه پاسخگویی دولت ها تا ایجاد شفافیت و اعتماد بیشتر عمومی است.

از این رو ویژگی هایی همچون زمینه ای (وابسته و مرتبط به شرایطی که تنظیم کننده یک رویداد، بیانیه یا ایده است)، هماهنگ و شناختی بودن از ویژگی های های اصلی دولت دیجیتال محسوب می شوند.

1- زمینه ای بودن ، ‬ نقش سیستم دیجیتال در انجام وظایف دولت آینده

از آنجایی که ارائه خدمات عمومی دولت های دیجیتال به طور فزاینده ای مبتنی بر داده ها صورت می گیرد، آنها می توانند درک و آگاهی کاملی از هرگونه تغییرات ایجاد شده در نیازها و ترجیحات شهروندان به دست آورند و در نتیجه خدمات را به طور کاملاً فردی و هدفمند ارائه کنند.

دولت ها درواقع با استفاده از ابزارهای دیجیتالی می توانند یک کانال ارتباطی مستقیمی با هر شهروند ایجاد کنند و به طور منحصر به فرد نیازهای شهروندان را رفع کرده و برنامه های متناسب با جوامع و منطقه ها را تهیه و توسعه دهند. بنابراین ارائه خدمات به شهروندان بسته به محدودیت های فردی دائماً تغییر شکل داده و در دسترس قرار می گیرد.

به نام مثال ارائه خدمات به یک فردی که شغلش را از دست داده نیاز به درک عمیق مهارت ها، محدودیت ها، شرایط اقتصادی و شرایط بهداشتی آن شخص دارد تا بتواند پشتیبانی های لازم را از آن فرد به عمل آورد. بنابراین سیستم دیجیتالی می تواند با گذشت زمان به ابزاری کاملاً سازگار و مورداستفاده برای افزایش منابع حمایتی تبدیل شده و همچنین به ارائه خدمات، متناسب با توانایی ها و نیازهای افراد بپردازد.

این مسئله می تواند پیامدهای اساسی در نحوه انجام وظایف اصلی دولت ها در آینده داشته باشد. به نام مثال اگر بحث اقتصادیات که منبع اصلی درآمد دولت است را در نظر بگیریم، خواهیم دید که در یک مدل دیجیتالی، سیستم های اقتصادیاتی می توانند به طور یکپارچه با هرگونه تغییرات موقعیتی در داده های جمعی نظیر تغییر شغل و درآمد افراد، درست و در زمان واقعی سازگار می شوند. این تنظیمات در زمان واقعی می توانند با استفاده از ابزارهای سیاسی اتوماتیک و انطباقی محاسبه و اجرا شوند.

چنین ابزار دیجیتالی با استفاده از داده های ورودی دائمی، ممکن است بتواند بسته به شرایط اقتصادی یک فرد، خانوار یا نهاد تجاری اقتصادیات را به یارانه یا اقتصادیات منفی تبدیل کند. مثال دیگر می تواند مربوط به گرفتن عوارض دولت ها برای تنظیم شرایط ترافیکی شهر باشد. در اینجا هم یک سیستم دیجیتالی اتوماتیک می تواند میزان این عوارض را بر اساس مسافت طی شده و موقعیت راننده تنظیم نماید.

2- هماهنگ بودن ، ‬ ارائه خدمات عمومی در یک سیستم یکپارچه دیجیتال

ارائه خدمات زمینه ای بدون باز بودن و قابلیت همکاری داده ها امکان پذیر نیست. درواقع استفاده از برنامه های کاربردی باز به منظور دسترسی به مخازن مختلف داده باعث می شود درک عمیق و درست تری از زمینه های فردی فراهم شود. برای روشن تر شدن بهتر این مسئله مثال قبل را در نظر می گیریم. ارائه خدمات زمینه ای دولت دیجیتال به فردی که شغل خود را از دست داده است نیاز به ادغام داده ها از منابع مختلف دارد. داده هایی نظیر داده های آموزشی از سیستم های دانشگاهی، داده های مهارت از منابع انسانی شرکت، داده های اقتصادی از بانک و کارفرما و سیستم های اقتصادیاتی و داده های بهداشت و سلامت از مراکز ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی.

بنابراین سیستم ها و فرآیندهای یک دولت دیجیتال باید به خوبی با یکدیگر هماهنگی و هم خوانی داشته باشند تا امکان توسعه یک بستر یکپارچه برای ارائه خدمات عمومی فراهم شود. بستری که تقسیم قابلیت ها را در بخش های مختلف تشویق می کند و همچنین اجرای برنامه های تکراری و مضاعف را بین ادارات مختلف دولتی به حداقل می رساند. درواقع دولت ها باید استانداردها و ساختارهای مشترکی را در برنامه های مربوط به دیجیتالی سازی خود اتخاذ کنند. دولت ها باید یک رویکرد هماهنگ داشته باشند که به موجب آن تمام داده های باز استفاده شده در آژانس ها، بین آژانس ها و بخش خصوصی از یک استاندارد خاصی پیروی کنند.

ارائه خدمات دیجیتالی دولت ها به صورت برون مرزی در آینده ای نزدیک معروفیت بسیاری پیدا خواهد کرد. بدین منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین دولت ها و کشورها در این زمینه اهمیت ویژه ای دارد. نمونه هایی از این همکاری را می توان در منطقه آسیا-اقیانوسیه مشاهده کرد. جایی که کشورهایی از جمله استرالیا، نیوزیلند و ژاپن در زمینه ادغام درون منطقه ای زیرساخت فناوری ابر عمومی برای ارائه خدمات دیجیتالی نظیر پرداخت های برون مرزی در حال همکاری با یکدیگر هستند.

نمونه دیگر اتحادیه اروپا است که اقدام به تشکیل یک سیستم جامع دیجیتالی برای ایجاد روابط الکترونیکی نو و ارائه خدمات در سراسر مرزها به شهروندان خود کرده است. همچنین همکاری ها و ابتکارات بین اروپا و ژاپن در زمینه فناوری 5G موبایل و همکاری بین اروپا و ایالات متحده در مورد پروژه پل تریلیوم که هدف آن از بین بردن سوابق الکترونیکی سلامت بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده با هدف ایجاد یک استاندارد همکاری است، از نمونه های دیگر هستند.

3- شناختی بودن ، ‬ به کارگیری سیستم های دیجیتالی برای درک شناختی بالاتر جامعه

بسیاری از وظایفی که قبلاً تصور می شد فقط در حوزه هوش انسانی انجام شود، در عصر دیجیتال به طور فزاینده ای به ماشین های اتوماتیک محول شده است. امروزه علاوه بر افزایش اتوماسیون در انجام کارهای جسمی، پیشرفت های سریعی هم در زمینه هوش مصنوعی اجرا شده است به گونه ای که ماشین آلات حتی قادر به ارزیابی، درک و ارائه واکنش به رفتارهای انسان شده اند.

برای مثال ابر یارانه آی بی ام وستون در حال انجام آزمایشاتی برای یاری به پزشکان در تصمیم گیری های پیچیده از طریق برجسته کردن نکات ریز بالینی است که ممکن است از طریق خود پزشکان از قلم بیفتد. امروزه دستیارهای مجازی هوشمند بسیاری قادر به ارائه پاسخ های مفید و ضروری به کاربران در مورد درخواست های جداگانه هستند. از این تحولات می توان برای درک سطح شناختی بالاتر نیازهای شهروندان بهره برد.

درواقع دولت ها با به کارگیری سیستم های دیجیتالی که می توانند انجمن ایجاد کنند، تجربه بیاموزند و نتیجه بگیرند، در حال نزدیک شدن به شرایطی هستند که در آن ماشین های شناختی تصمیمات بهینه می گیرند و به طور اتوماتیک سیاست های مؤثر را معین می کنند تا از اجرای برنامه های بی فایده جلوگیری به عمل آید. اختصاص بودجه کمسیون اروپا به پروژه شبیه سازی مغز انسان که تلاش می کند تا سال 2023 از مغز انسان الگوبرداری کند، مثال جذابی در این زمینه است.

تقویت رفاه مشترک در دستور کار دولت دیجیتال

یک زیرساخت دیجیتالی مناسب می تواند عملکرد دولت ها را در مقیاس های مختلف ملی، منطقه ای و محلی بهبود بخشد.

استفاده از داده ها به منظور توسعه دیجیتال امری ضروری خواهد بود. به نام مثال، استفاده از شاخص های داده های زمینه ای می تواند به دولت ها امکان درک و میزان گیری دقیق موضوعات محلی و نگرانی های عمومی را بدهد. علاوه بر این، دولت ها می توانند با استفاده از منابع گسترده و تجزیه و تحلیل داده ها، بازخورد اقدامات مورد نیاز خود را در مورد مسائل گوناگون به دست آورند.

به نام مثال، رهبران کشور اوگاندا بعد از شناسایی نگرانی های رایج یا موارد فوری، بلافاصله در صورت لزوم با استفاده از داده های جمع آوری شده از طریق آی بی ام و یادگیری ماشین اقدامات ضروری را انجام می دهند. در واقع ایجاد یک ابزار تعامل اجتماعی از طریق همکاری آی بی ام و یونیسف به جوانان اوگاندا این اجازه را داده تا بتوانند با دولت و رهبران جامعه خود در مورد مسائل گوناگون زندگی ارتباط برقرار کنند.

فراگیری داده ها و ارائه راه حل های مجهز به فناوری می تواند دولت ها را در تلاش برای رسیدن به اهداف توسعه نظیر بهبود شرایط زندگی، ساده سازی ارائه خدمات و رفع چالش های اصلی از جمله به حداقل رساندن شیوع بیماری و مقابله با تغییرات آب و هوایی یاری رساند.

در حالی که داده ها در شکل گیری چارچوب دولت دیجیتال نقش اساسی دارند اما مشکلاتی را هم برای دولت ها ایجاد کرده اند که عمده ترین آنها غیرقابل اعتماد بودن و ایجاد شکاف دیجیتالی است.

سازمان ملل در گزارشی با نام انقلاب داده ها نام کرده که بسیاری از کشورها هنوز اطلاعات بسیار ضعیفی دارند و داده ها خیلی دیر به دست آنها می رسد و حتی بسیاری از مسائل هنوز تحت پوشش داده های موجود قرار ندارند. دولت ها باید به منظور غلبه بر این چالش و به دست آوردن درک زمینه ای از موضوعات گوناگون، با اجرای یک رویکرد هماهنگ در بخش های مختلف نظیر جمع آوری منظم و انتشار داده ها، تشویق استفاده از داده های عمومی و باز و همچنین ارائه خدمات با استفاده از API (رابط برنامه نویسی اپلیکیشن)، داده ها را فراگیرتر و ریزتر کنند.

یک زیرساخت مشترک دیجیتال همچنین می تواند نوآوری منطقه ای و بین منطقه ای را تقویت کند. مزایای یک سیستم دیجیتالی فراتر از کاهش کاغذبازی های غیرضروری، افزایش کارایی ادارات و ارائه خدمات الکترونیکی ایمن و استاندارد است. راه اندازی خدمات دیجیتالی سبب رشد اقتصادی فراگیر می شود و اکوسیستم های تجاری مشترک را تشویق می کند.

دیجیتالی سازی دولت ها را ملزم به اتخاذ استانداردهای مشترک، تصویب قوانین حفاظت از حریم خصوصی و اجرای مکانیسم های مؤثر امنیت سایبری می کند. دولت ها همچنین باید سیاست هایی را با هدف افزایش سودآوری، تقویت مشارکت ها (در سطح جهانی و بین سازمانی در داخل) و سازگاری با هرگونه نوآوری در تکنولوژی به منظور عملکرد بهتر اقتصاد دیجیتال اتخاذ کنند.

انقلاب دیجیتال مجموعه بی سابقه ای از ابزارها را برای تقویت رشد اقتصادی و بهره وری، تولید ثروت حتی در شرایط کمبود منابع و بهبود شرایط زندگی برای همه فراهم می کند. ایجاد جهش های بزرگ در بخش های مختلف نظیر مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل، انرژی، تأمین امنیت و غیره با مدل ها، داده ها و زیرساخت های دیجیتال امکان پذیر می شود. اما تنها در صورتی می توان از این مزایا استفاده و در جامعه شکوفایی ایجاد کرد که دولت ها، سیاست ها و نهادهای خود را برای رفع چالش ها و استفاده از فرصت های به وجود آمده به روزرسانی کنند.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 715

به "ویژگی های توسعه دولت دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های توسعه دولت دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید