قنات قصبه گناباد محل برپایی مراسم نوروزگاه 1401 در گناباد

به گزارش آقای معلم، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد از برپایی مراسم نوروزگاه در محل مظهر قنات قصبه گناباد اطلاع داد و گفت: این مراسم 2 فروردین و همزمان با روز جهانی آب در محل مظهر قنات قصبه شهر برگزار خواهد شد.

قنات قصبه گناباد محل برپایی مراسم نوروزگاه 1401 در گناباد

رسول صنوبری در گفت وگو با خبرنگاران مطرح نمود: بعد از دو سال تعطیلی مراسم نوروزگاه به علت شیوع بیماری کرونا، این مراسم نوروز 1401 در چهار نقطه از خراسان رضوی برگزار خواهد شد که یکی از این محل ها قنات قصبه گناباد است.

صنوبری اظهار کرد: مراسم نوروزگاه در گناباد روز 2 فروردین ماه و همزمان با 22 مارس روز دنیای آب، در محل مظهر قنات قصبه گناباد برگزار خواهد شد و در این مراسم از 100 مقنی و هیأت امنای قنات های گناباد با همکاری جهاد کشاورزی گناباد تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی اضافه کرد: حیات قنات وابسته به مقنی است و بدون مقنی، قنات معنایی ندارد و شهرستان گناباد از معدود شهرهای دنیا است که تمام روستاهای شهرستان حداقل یک قنات دارند و در هر منطقه از شهر هم یک یا دو قنات وجود دارد بنابراین باید به طور خاص و ویژه به بحث قنات و مقنی در منطقه پرداخته گردد.

شهرستان گناباد آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی

صنوبری در ادامه به آمادگی شهرستان گناباد برای پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی اطلاع داد و گفت: 14 اقامتگاه بومگردی و 4 هتل شهرستان گناباد آماده خدمت رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

وی قلعه عمرانی گناباد را یکی از پتانسیل های گردشگری ارزشمند شهرستان دانست و اضافه کرد: بعد از 45 سال قرار است نوروز 1401 از ظرفیت گردشگری این مکان نیز بهره بگیریم و به همین منظور در این مکان خدمات رفاهی از جمله غذا، اسب سواری و... ارائه خواهد شد.

صنوبری اعلام نمود: یکی از کارهای جدیدی که در زمینه گردشگری و متناسب با احتیاج روز انجام دادیم طراحی بروشورهای گردشگری مجهز به کد QR (یک نوع بارکد دوبعدی که می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت و... لینک گردد) است که در این بوروشور برای تمامی اماکن گردشگری و بومگردی ها این کد نصب شده و این امکان را به گردشگران می دهد که علاوه بر استفاده از مطالب بروشور، در لحظه نیز به طور مجازی در زمینه اماکن گردشگری و مشاهده بومگردی ها به وسیله پلتفرم یواسپیس اطلاعات کسب نمایند.

وی کلوت نوردی، شترسواری، نورپردازی مظهر قنات و ورودی های شماره 1 و 2 قنات قصبه، فعالیت رستوران و کافی شاپ روباز در محل مظهر قنات قصبه، فعالیت موزه آب، موزه باستان شناسی، موزه زعفران و موزه مردم شناسی را از دیگر برنامه های ایام نوروز برای گردشگران دانست و گفت: بخش خصوصی نیز متقاضی راه اندازی قایق سواری در کال شور گناباد است که چنانچه منابع طبیعی و امور آب شهرستان با بخش خصوصی همکاری نمایند این برنامه نیز برپا خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد در ادامه تشریح برنامه های نوروزی در شهرستان گناباد اضافه کرد: در روستاهای قوژد، بیلند و باغ آسیا بازارچه معرفی صنایع دستی با یاری شوراها و دهیاری ها برگزار خواهد شد؛ بعلاوه در شهر کاخک و در شهر بیدخت نیز بازارچه فروش صنایع دستی و مواد غذایی با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر کاخک و بیدخت را داریم که این بازارچه ها در کاخک در محل پارک آبشار و در بیدخت در محوطه کناری پارک 6 هکتاری بیدخت برگزار خواهد شد.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد، مراسم نوروزگاه در خراسان علاوه بر قنات قصبه گناباد در آرامگاه فردوسی، آسبادهای خواف و مزار شیخ احمد جام و با برپایی مراسم خاص برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است قنات قصبه گناباد به عنوان عمیق ترین قنات ایران با قدمت 2500 ساله، یکی از مهندسی سازترین قنات های دنیا است و به تعبیر بسیاری از صاحب نظران، این قنات از حیرت انگیزترین پدیده های ساخته دست بشر و نمادی از هم نوایی بشر با طبیعت است؛ این اثر مربوط به دوره هخامنشی است و دارای 480 حلقه چاه با 33 کیلومتر طول بوده و اندازه آب دهی آن 450 لیتر در ثانیه است.

قنات قصبه در سال 1379 به وسیله سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بعلاوه اثر تاریخی و ملی قنات قصبه گناباد به همراه 10 قنات دیگر در تاریخ 25 تیر 1395 (15 July 2016) در چهلمین اجلاس کمیته میراث دنیای در شهر استانبول ترکیه به عنوان 20 اُمین اثر ایران و اولین اثر استان خراسان رضوی، در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1007

به "قنات قصبه گناباد محل برپایی مراسم نوروزگاه 1401 در گناباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قنات قصبه گناباد محل برپایی مراسم نوروزگاه 1401 در گناباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید