چرا معاینه چشم اهمیت دارد؟

به گزارش آقای معلم، دو تصور غلط در خصوص معاینه چشم وجود دارد؛ یکی این که اگر خوب می بینید نیازی به معاینه چشم ندارید و دیگری این که تست بینایی که حدت بینایی را با استفاده از تابلوهای مخصوص مقدار گیری می نماید (مشابه تست های بینایی که در هنگام اخذ گواهینامه رانندگی انجام می گردد) همان معاینه چشمی است با اسمی دیگر.

چرا معاینه چشم اهمیت دارد؟

چرا معاینه چشم اهمیت دارد؟

دو تصور غلط در خصوص معاینه چشم وجود دارد؛ یکی این که اگر خوب می بینید احتیاجی به معاینه چشم ندارید و دیگری این که تست بینایی که حدت بینایی را با استفاده از تابلوهای مخصوص مقدار گیری می نماید (مشابه تست های بینایی که در هنگام اخذ گواهینامه رانندگی انجام می گردد) همان معاینه چشمی است با اسمی دیگر.

اما باید توجه داشت که چشم پزشک در واقع علاوه بر تست بینایی، چشم شما را از نظر بیماری های دیگری هم که ممکن است علائم زودرس نداشته باشند ولی احتیاج به درمان زودرس دارند معاینه می نماید. بنابراین معاینه کامل چشمی بسیار بیشتر از یک تست بینایی است.

چه کسانی باید مورد معاینه چشمی قرار گیرند؟

صرف نظر از سن و سلامت جسمانی، هر شخصی باید به صورت دوره ای و منظم مورد معاینه چشمی قرار گیرد.

در بزرگسالان معاینه چشمی از جهت درست بودن شماره عینک و تشخیص زودرس بیماری ها اهمیت دارد.

در بچه ها، معاینه چشمی نقش بسیار مهمی در تکامل بینایی کودک دارد. از آن جایی که بینایی نقش مهمی در فرایند یادگیری بچه ها دارد، اهمیت معاینات دوره ای در بچه ها دو چندان است. مشکل بینایی کودک گاهی خود را به صورت افت تحصیلی و مشکل در انجام تکالیف مدرسه نشان می دهد. در بسیاری موارد، بچه ها به این علت که نمی دانند دید طبیعی چگونه باید باشد شکایتی از دید خود ندارند. اگر کودک شما از نظر درسی در مدرسه مشکل دارد و یا در خواندن و یادگیری دچار مشکل است حتماً باید جهت اطمینان از عدم مسائل چشمی، معاینه گردد.

در معاینه چشم چه مسائلی مورد توجه قرار می گیرند؟

مسائلی که چشم پزشک در معاینه چشمی بدان ها توجه می نماید عبارت هستند از:

عیوب انکساری: شامل دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم، ...

تنبلی چشم (آمبلیوپی): این مشکل در موارد استرابیسم و یا اختلاف زیاد بینایی دو چشم رخ می دهد. در این شرایط مغز تصویر گرفته شده از چشم مشکل دار را ارسال نمی نماید. آمبلیوپی در صورت عدم درمان ممکن است باعث اختلال در تکامل بینایی شده و اختلال دائمی بینایی را به همراه داشته باشد. این اختلال معمولاً با بستن چشم بدون مشکل، برای مدتی معین درمان می گردد.

استرابیسم (انحراف چشم): چشم پزشک چشم بیمار را از نظر هماهنگی حرکتی و شرایط قرار گیری نسبت به یکدیگر آنالیز می نماید. استرابیسم می تواند سبب اختلال در درک عمق و آمبلیوپی گردد.

بیماری های چشمی: بسیاری از بیماری های چشمی نظیر گلوکوم و مسائل ناشی از دیابت در مراحل اولیه علائم واضحی ندارند. چشم پزشک در معاینه چشمی به این بیماری ها توجه نموده و در صورت برخورد با این علائم درمان های اولیه را شروع می نماید. در بسیاری موارد تشخیص و درمان زودرس بیماری ها سبب کاهش عوارض و از دست دادن دائمی دید می گردد.

بیماری های دیگر: معاینه عروق ته چشم، پرده شبکیه و دیگر قسمت های چشم می تواند ابتلای بیمار به بیماری های غیر چشمی نظیر فشار خون، دیابت، چربی خون بالا و برخی بیماری های دیگر را نشان دهد.

معاینه چشمی به چه فواصلی باید انجام گردد؟

چشم پزشکان توصیه می نمایند که هر فردی بسته به داشتن ریسک فاکتور و سلامت جسمانی هر 1 تا 3 سال یک بار معاینه کامل چشمی گردد.

بچه ها: این زمان در بچه ها فرق دارد. تخمین زده می گردد که از هر 20 کودک پیش دبستانی و هر 4 کودک دبستانی 1 کودک مشکل چشمی دارد که در صورت عدم درمان می تواند سبب کاهش دائمی بینایی گردد. بچه های که علائمی نداشته و ریسک پایینی دارند باید در 6 ماهگی، 3 سالگی و قبل از ورود به مدرسه معاینه کامل چشمی شوند. این بچه ها پس از آن باید هر 2 سال مورد معاینه قرار گیرند.

اما بچه ها دارای ریسک فاکتور مسائل بینایی، احتیاج به معاینات بیشتری دارند. برخی از این ریسک فاکتورها عبارت هستند از:

تولد زودرس (قبل 40 هفتگی)

تأخیر در تکامل

انحراف چشم

سابقه خانوادگی بیماری های چشمی

سابقه صدمات چشمی

بچه های که از عینک یا کنتاکت لنز استفاده می نمایند اغلب احتیاج به معاینات سالانه دارند تا در صورت تغییر در شماره چشم، عینک آن ها اصلاح گردد.

بزرگسالان: به طور کلی، بسته به اندازه تغییرات بینایی و سلامت جسمانی، بزرگسالان باید تا سن 40 سالگی هر 2 تا 3 سال تحت معاینه کامل چشمی قرار گیرند. در بیمارانی که به بیماری هایی نظیر دیابت و فشار خون مبتلا هستند معاینات بیشتری توصیه می گردد زیرا این بیماری ها تاثیر سویی بر بینایی دارند.

در افراد بالای 40 سال بهتر است معاینه چشمی هر 1 تا 2 سال صورت گیرد. زیرا برخی بیماری ها نظیر پیر چشمی، کاتاراکت و دژنراسیون ماکولا با افزایش سن اتفاق می افتند.

از آن جا که ریسک بیماری های چشم با افزایش سن بالا می رود افراد بالای 60 سال باید هر سال معاینه شوند.

انجمن اپتومتری آمریکا راهنمای زیر را برای معاینه چشمی پیشنهاد نموده است:

فواصل توصیه شده برای معاینه چشمی در بچه ها

سن بیمار فاصله زمانی معاینات بیمار بدون علامت / بدون ریسک فاصله زمانی معاینات بیمار دارای ریسک تولد تا 24 ماهگی 6 ماهگی 6 ماهگی یا در صورت لزوم 2 تا 5 سالگی 3 سالگی 3 سالگی یا در صورت لزوم 6 تا 8 سالگی قبل از کلاس اول دبستان و پس از آن هر 2 سال 3 سالگی یا در صورت لزوم

فواصل توصیه شده برای معاینه چشمی در بزرگسالان

سن بیمار فاصله زمانی معاینات بیمار بدون علامت / بدون ریسک فاصله زمانی معاینات بیمار دارای ریسک 18 تا 40 سالگی هر 2 تا 3 سال هر 1 تا 2 سال یا در صورت لزوم 41 تا 60 سالگی هر 2 سال هر 1 تا 2 سال یا در صورت لزوم بالای 60 سال هر سال هر سال و یا در صورت لزوم .

منبع:تبیان زنجان

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت :mohamadaminsh

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 752

به "چرا معاینه چشم اهمیت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا معاینه چشم اهمیت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید