همه جیز راجع به داکرایوسیتیت

به گزارش آقای معلم، عفونت مجرا، کیسه یا غده اشکی ، داکریوسیستیت نام دارد. میکروب های عامل عفونت می توانند به سایر افراد منتقل شوند. عفونت مجرا یا کیسه اشکی در تمام سنین رخ می دهد اما در بچه ها شایع تر است .

همه جیز راجع به داکرایوسیتیت

داکریوسیتیت

داکرایوسیتیت عفونت کیسه های اشکی در گوشه تحتانی چشم است که می تواند باعث درد، قرمزی و ناراحتی چشمی شود. چشمان دردناک همراه با ترشحات خارج شده از چشم، برای همه ناخوشایند خواهد بود. البته خوشبتانه این علائم با درمان مناسب و به موقع به سرعت رفع خواهد شد.

در حقیقت بیماری چشمی داکریوسیستیت التهاب یا عفونت کیسه های اشکی است. این کیسه ها قسمت بالایی غدد اشکی هستند که از گوشه داخلی چشم تا حفره بینی ادامه دارند. مجرای اشکی به عنوان جهتی برای شستن کثیفی ها و آلودگی ها از سطح چشم به حساب می آیند. همزمان با خارج شدن اشک ها به وسیله مجرای اشکی، اشک های نو و تازه ای وارد این مجرا می شود.

زمانی که در کیسه های اشکی یا مجرای اشکی انسدادی به وجود بیاید، این فرآیند پاکسازی چشم با اختلال روبرو شده و اشک های مصرف شده دیگر نمی توانند به درستی از داخل چشم ها خارج شوند. در نتیجه ممکن است در این ناحیه مهم از چشم باکتری ها تجمع پیدا نمایند.

در نتیجه علائم بیماری داکریوستیت بسیار شبیه عفونت های چشمی دیگر است. بهتر است در صورت بروز علائم مشابه عفونت، فرد مبتلا باید سریع تر برای جلوگیری از پخش شدن عفونت یا بروز عوارض جانبی به پزشک مراجعه کند.1

شیوع داکریوسیتیت

بروز بیماری داکریوسیتیت در نوزادان بسیار شایع تر از بزرگسالان است. با این حال بزرگسالان بالای 40 سال نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند. البته بچه ها معمولاً با انسداد غدد اشکی به جهان می آیند که به آن داکریوسیتیت مادرزادی گفته می شود. بعلاوه احتمال بروز انسداد مجاری اشکی در زنان میانسال بیشتر از مردان است زیرا مجاری اشکی زنان به طور طبیعی باریک تر از مردان است.1

علل داکریوسیستیت

داکریوسیستیت در بچه ها بیشترین شیوع را دارد. به هر جهت، افراد بزرگسال در سنین بالای 40 در ریسک بالاتری برای ابتلا به داکریوسیستیت قرار دارند.

در نوزادان، ناهنجاری های مادرزادی مجاری اشکی مثل انسداد مجرای اشک که به حفرات بینی راه دارد دلیل شایع بروز داکریوسیستیت محسوب می شود.

علل بروز داکریوسیستیت در بچه ها بزرگ تر و بزرگسالان شامل موارد زیر است:

سینوزیت

آبسه های بینی

بروز تروما در این ناحیه که سبب انسداد شود

وجود تومور در سینوس یا معبرهای بینی

باکتری های مسبب عفونت های استرپتوکوکی یا استافیلوکوکی.2

علایم داکریوسیستیت

علایم داکریوسیستیت از نظر شدت از فردی به فرد دیگر فرق دارد و بستگی به نوع داکریوسیستیت دارد.

مردم دچار داکریوسیستیت حاد در مقایسه با داکریوسیستیت مزمن اغلب دچار علایم شدیدتری می شوند.

هم داکریوسیستیت حاد و هم داکریوسیستیت مزمن می توانند سبب بروز علایم زیر شوند:

خروج چرک و ترشحات غلیظ از چشم

بروز درد در گوشۀ پایینی قسمت خارجی پلک چشم

بروز حالت سرخی و ورم در نزدیکی قسمت پایین بخش خارجی پلک چشم

نمناک شدن چشم

اشک بیش از حد

تب

مردم دچار داکریوسیستیت مزمن کمتر احتمال دارد که دچار درد، سرخی یا ورم شوند.2

عوامل خطر داکریوستیت

عوامل خطری که احتمال انسداد مجاری اشکی را افزایش می دهند، عبارتند از:

سپتوم انحراف یافته، هنگامی که سپتوم شما (دیواره نازک بین سوراخ بینی شما) دقیقاً در وسط بینی قرار نگرفته باشد، یکی از سوراخ های بینی نسبت به دیگری کوچک تر خواهد بود.

rhinitis یا التهاب غشای مخاطی در داخل بینی

هیپرتروفی توربین تحتانی (Inferior turbinate hypertrophy) یا تورم یکی از ساختارهای استخوانی در بینی شما که به فیلتر و مرطوب کردن هوای تنفسی شما یاری می نماید.1

تشخیص داکریوسیستیت

تشخیص داکریوسیستیت نسبتاً ساده است. در طول معاینه دکتر ممکن است از فرد توضیح حال پزشکی وی را بگیرد و سپس چشم را برای آنالیز علایم داکریوسیستیت مثل ورم و سرخی مورد معاینه قرار دهد.

دکتر بعلاوه ممکن است که کیسۀ لاکریمال را فشار دهدتا ببیند که آیا چرکی از آن خارج می شود یا خیر. اگر چرک خارج شود، ممکن است پزشک نمونۀ چرک را برای آنالیز باکتری های موجود در آن جمع آوری کند.

در بعضی موارد، دکتر ممکن است تست ناپدید شدن رنگ را انجام دهد. در طول این تست، دکتر رنگ زردی در گوشۀ چشم قرار می دهد. در چشم سالم، رنگ زرد پس از چند دقیقه محو می شود. اگر انسدادی وجود داشته باشد، رنگ مزبور زمان بسیار طولانی تری در چشم باقی می ماند.

تست ناپدید شدن رنگ بعلاوه می تواند نشان دهد که آیا مجاری اشکی به طور کامل مسدود شده اند یا اینکه انسداد مزبور نسبی و محدود است.

برای آنالیز سطح انسداد، دکتر سوابی را داخل بینی فرد در سمتی که دچار انسداد است فرو می برد. اگر رنگ به وسیله معبر پیش گفته وارد بینی شده باشد، این احتمال هست که فرد با انسداد نسبی مجرای اشک روبرو باشد.2

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان علایم عفونت یا انسداد مجرای اشکی را داشته باشید.

تب 3/38 درجه سانتیگراد یا بیشتر

اگر علی رغم درمان علایم بهبود نیابند.

اگر بینایی مختل شده باشد.3

فرایند درمان عفونت مجرای اشکی

غالباً به درمانی غیر از ماساژ احتیاج ندارد.
جراحی برای گشادکردن و گذاشتن میل در مجرای اشکی
این امر در شیرخواران معمولاً با بیهوشی عمومی مختصری انجام می شود. در بزرگسالان غالباً در مطب پزشک با بی حسی موضعی انجام می شود. پس از گشادکردن ، دستگاه مجرای اشکی با آب نمک شستشو می شود.

در خصوص انسداد (در صورت عدم احتیاج به جراحی)، روزی 2 بار مجرای اشکی را با نوک انگشت ماساژ دهید تا محتویات آن دوشیده شود.

در خصوص عفونت ، درد را با پوشش های مرطوب و گرم تسکین دهید.

انسداد کامل ممکن است احتیاجمند باز کردن جهت چشم تا بینی با جراحی باشد.

داروها
آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی برای عفونت.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.mehrinmednews.com

3.www.amirye.ir

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 816

به "همه جیز راجع به داکرایوسیتیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه جیز راجع به داکرایوسیتیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید