نوش آبادی: بنای جمهوری اسلامی ترمیم روابط با همسایگان است

به گزارش آقای معلم، تهران (پانا) - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت بنای جمهوری اسلامی ایران بر این است که روابط خود را با همسایگان ترمیم کند، اگر سوءتفاهم یا اشکالی وجود دارد باید مرتفع گردد تا دنیا اسلام بتواند با یک استراتژی و راهبرد معین به همکاری و تعامل با خودش بپردازد.

نوش آبادی: بنای جمهوری اسلامی ترمیم روابط با همسایگان است

حسین نوش آبادی، نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا، درخصوص چند دور مذاکره میان ایران و عربستان و بعلاوه ابراز امیدواری وزیر امور خارجه مبنی بر حصول نتایج مثبت، گفت: اگر قرار بر این باشد که ما مذاکرات رسمی را با دولت سعودی شروع کنیم، در قالب همان چارچوب هایی که در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعریف شده خواهد بود، یعنی با حفظ عزت، کرامت و با اصول و چارچوب هایی که در حقوق بین الملل تعریف دارند؛ یعنی احترام به حاکمیت، احترام به استقلال کشور، حفظ منافع متقابل و در نظر داشتن اصل عدم مداخله، لذا ما همیشه مسئله ارتباط با همسایگان را به عنوان یک اولویت در صدر برنامه های خودمان قرار داده ایم.

وی ادامه داد: بنای جمهوری اسلامی ایران بر این است که روابط خودش را با همسایگان ترمیم کند، اگر سوءتفاهم یا اشکالی وجود دارد باید مرتفع گردد تا دنیا اسلام بتواند با یک استراتژی و راهبرد تعیین به همکاری و تعامل با خودش بپردازد؛ اما امروز عربستان به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی که قبله مسلمانان، مکه مکرمه و مقبره رسول گرامی اسلام در آنجا وجود دارد مورد توجه دنیا اسلام است.

دیپلمات پیشین کشورمان بعلاوه گفت: بنای ما همیشه ایجاد روابط منطقی، درست و سازنده بوده است. بعلاوه ما خواستار گفت وگو با منطقه هستیم و از رفتارهای مداخله گرایانه دیگران نیز دوری می کنیم و اجازه نمی دهیم دیگران نیز در کشور ما دخالت نمایند.

وی افزود: درخواستمان از کشورهای دیگر این است که بدون در نظر گرفتن منافع بیگانگان و با در نظر داشتن منافع ملی خودشان، منطقه و ایجاد استقلال، ثبات و امنیت در منطقه فکر نمایند. سعودی ها نیز می توانند یاری نمایند، ما نیز برای گفت وگو و مذاکره اعلام آمادگی نموده ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره موارد مورد مناقشه میان عربستان و ایران، بیان نمود: بیشترین مسائل و اختلافاتی که وجود دارد پیرامون مسائلی است که مورد پسند ما و ملت های منطقه نیست، مثل نوع مداخلات بیگانه و خارجی ها، دخالت های برخی از کشورهای فرامنطقه ای و غیره. باید به این نقطه نظر برسیم که امنیت منطقه را به وسیله همسایگان و با حضور کشورهای منطقه تامین کنیم نه حضور بیگانگان.

نوش آبادی ادامه داد: حضور بیگانگان همیشه محل مناقشه و درگیری بوده و هیچ گاه حضور نظامی بیگانگان در منطقه آرامش ایجاد ننموده است؛ ما اگر مصمم باشیم که کشورهای همسایه خودشان به فکر تامین مصالح، منافع، ثبات و صلح و امنیت باشند رابطه با همسایگان می تواند شکل بهتری به خودش بگیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 806

به "نوش آبادی: بنای جمهوری اسلامی ترمیم روابط با همسایگان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوش آبادی: بنای جمهوری اسلامی ترمیم روابط با همسایگان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید