نحوه تمیز کردن آکواریوم ماهی در خانه

به گزارش آقای معلم، انگیزه - خانه داری - اگر به نگهداری ماهی ها علاقه مندید و در خانه خود یک آکواریوم پر از ماهی های مختلف دارید، باید حتماً با نحوه صحیح تمیز کردن آکواریوم ماهی خود آشنا باشید تا بتوانید فضای تمیز و سالمی را برای پرورش ماهی های خود ایجاد کنید. از نظر بیشتر افراد، تمیز کردن آکواریوم ماهی، کاری سخت و بسیار طاقت فرساست ولی با فراگیری آموزش های موجود در این مطلب، در خواهید یافت که تمیز کردن آکواریوم ماهی، به هیچ عنوان طاقت فرسا نیست و برعکس، کاری آسان و بسیار لذت بخش است. پس با ما همراه باشید تا به صورت گام به گام، با این موضوع آشنا شوید.

نحوه تمیز کردن آکواریوم ماهی در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

وسایلی که برای تمیز کردن آکواریوم ماهی احتیاج دارید

  • آب کافی برای عوض کردن آب آکواریوم
  • پد جلبک گیر برای تمیز کردن داخل شیشه آکواریوم
  • یک سطل عظیم برای ریختن آب کهنه آکواریوم در آن
  • سیفون ساده مخصوص آکواریوم که در حد امکان کوچک باشد و با باتری کار کند
  • ابزار های فیلتر مانند کارتریج ها، اسفنج ها، بسته های کربن و…
  • پاک نماینده مخصوص شیشه آکواریوم یا محلول دارای سرکه
  • محلول سفیدنماینده 10 درصد
  • تیغه فلزی یا پلاستیکی برای تراشیدن جلبک هایی که به سادگی از روی شیشه آکواریوم پاک نمی شوند
  • یک مسواک نرم و نو برای شست وشوی وسایل تزئینی
  • یک جوراب زنانه کاملاً نو و بهداشتی اگر در آکواریوم خود ماهی کوچک و ظریف دارید

مراحل تمیز کردن آکواریوم ماهی

اگر وسایل مورد نظر را آماده کردید وقت انجام کار فرا رسیده است.

گام اول

با پد جلبک گیر که از قبل تهیه نموده اید، سطح داخلی آکواریوم را با دقت و ملایمت تمیز کنید. با این پد جلبک گیر، سراسر سطح داخلی آکواریوم را از خزه و جلبک ها بزداید. اگر در قسمتی از شیشه آکواریوم، جلبک و خزه فراوانی جمع نشده بود، آن را چندین بار ب پد اجلبک گیر بسابید. اگر در قسمتی از شیشه آکواریوم، خزه و جلبک فراوانی به آکواریوم چسبیده بود و این چسبندگی به حدی بود که با پد جلبک گیر، تمیز نشد، می توانید از یک تیغه فلزی برای تراشیدن جلبک ها استفاده کنید؛ اما قبل از انجام این کار باید به چند نکته مهم توجه کنید.

  • برای تمیز کردن آکواریوم ماهی با استفاده از پد، حتماً از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. ولی باید دستکش شما تمیز باشد و ضمناً فاقد هرگونه مواد شیمیایی باشد.
  • برای تمیز کردن جلبک ها از سطح آکواریوم، به هیچ عنوان از سیم ظرف شویی یا اسکاچ و اسفنج، استفاده نکنید. این اجسام ممکن است حاوی مقادیری مواد شیمیایی و به جامانده مواد غذایی باشد و همین عامل می تواند به سلامتی ماهی موجود در آکواریوم شما آسیب برساند.
  • این مرحله را باید با آرامش کامل و حوصله کافی انجام دهید؛ زیرا ایجاد هرگونه شوک و تشنج، سلامت ماهی ها را به خطر می اندازد
  • این مرحله را می توانید بعد از مرحله تخلیه آب آکواریوم که در ادامه به آن اشاره می کنیم نیز انجام دهید.

گام دوم

در این مرحله باید تصمیم بگیرید که می خواهید چند درصد از آب آکواریوم را تعویض کنید. اگر هفته ای یک بار آب آکواریوم خود را عوض می کنید، در صورت سالم بودن تمام ماهی های موجود در آکواریوم، می توانید حدود 20 درصد از آب آکواریوم را عوض کنید. ولی اگر در آکواریوم خود ماهی مریضی دارید، می توانید این میزان را تا 50 درصد افزایش دهید.

گام سوم

در این مرحله سیفون خود را روشن کنید، فقط دقت داشته باشید که از سیفون های کوچک استفاده کنید . از طریق سیفون آب قدیمی موجود در آکواریوم را تخلیه کنید و درون سطلی که از پیش تهیه نموده اید بریزید.

گام چهارم

برای بهتر تمیز کردن آکواریوم ماهی، مکنده مخصوص شن و ماسه خود را آماده کنید ولی اگر این دستگاه خاص را ندارید می توانید از دستگاه سیفون یا هر دستگاه مکنده دیگری استفاده کنید. دستگاه مکنده خود را در کف آکواریوم قرار دهید تا از طریق آن مدفوع ماهی و اضافات موجود در آکواریوم اعم از شن ها و سنگ ریزه ها را جمع آوری کنید. اگر ماهی کوچک و ظریف در آکواریوم دارید، بسیار دقت کنید که به ماهی آسیبی نرسد. برای این کار می توانید از یک جوراب زنانه نو، یاری بگیرید و آن را در جلوی مکنده قرار دهید.

اگر در کف اکواریوم خود از ماسه یا سنگریزه برای زیبایی بیشتر استفاده نموده اید، از مکنده های بیل مانند استفاده نکنید. در این صورت فقط باید از قسمت شیلنگی سیفون استفاده کنید. مکنده خود را چند سانتی متر در آب فرو ببرید تو آرامش ماهی ها به هم نریزد و کار تمیز کردن آکواریوم به خوبی انجام گردد. گاهی نیز می توانید، با انگشتان خود سنگریزه های کف آکواریوم را قدری جابجا کنید تا نتیجه بهتری حاصل گردد.

گام پنجم

نوبتی هم که باشد، زمان تمیز کردن وسایل تزیینی موجود در آکواریوم ماهی است. برای این کار، دقت وسایل تزئینی موجود در آکواریوم ماهی را بیرون بیاورید و آن ها را برای شست و شو آماده کنید. برای شست و شوی بهتر این وسایل، می توانید از یک مسواک جدید استفاده کنید. هرگز برای تمیز کردن این وسایل از مسواک های کهنه استفاده نکنید؛ زیرا این کار سلامت ماهی ها را به خطر می اندازد. نکته دیگر اینکه، هرگز برای شست و شوی این وسایل از صابون استفاده نکنید زیرا ممکن است صابون به سلامت ماهی ها آسیب برساند.

اگر تمیز کردن این وسایل برای شما سخت است، می توانید بعد از اینکه وسایل تزئینی را از درون آکواریوم بیرون آوردید، این وسایل را در محلول حاوی 10 درصد مواد سفید نماینده قرار دهید. حدود 15 دقیقه و سایر را به حال خودشان بگذارید. سپس وسایل را از محلول بیرون آورده و آن ها را با آب جوش حسابی بشویید و سپس آن ها را در هوای آزاد قرار دهید تا خوب خشک شوند.

گام ششم

حالا باید آب تازه را به آکواریوم اضافه کنید. برای این کار دقت کنید که دمای آب باید مناسب باشد؛ زیرا تغییرات دمای ناگهانی می تواند برای سلامت ماهی ها مضر باشد. این نکته را هرگز نباید فراموش کنید که آب ولرم، برای بیشتر ماهی ها بسیار گرم تلقی می گردد و طاقت تحمل آن را ندارند. اگر از آب شیر استفاده می کنید، باید دقت داشته باشید که تصفیه مناسب بر روی این آب صورت گرفته باشد تا از ورود انواع سموم به درون آب جلوگیری گردد.

  • ساده ترین کاری که می توانید در اضافه کردن آب آکواریوم خود انجام دهید، این است که از روز قبل آبی سالم را در ظرفی بهداشتی ریخته و صبر کنید تا این آب به دمای آب موجود در آکواریوم شما برسد. با انجام این کار، کلر موجود در آب شما نیز تبخیر می گردد و میزان ریسک برای سلامت ماهی ها کاهش می یابد.
  • هرگز برای تعویض آب آکواریوم، از آب مقطر استفاده نکنید؛ زیرا آب مقطر تقریباً املاحی برای استفاده ماهی در خود ندارد و استفاده از این نوع آب، سبب مرگ ماهی ها می گردد.
  • بهترین آبی که می توانید از آن استفاده کنید، آب معدنی است. این آب فاقد هرگونه بیماری و سموم مضر برای ماهی است. همچنین املاح مورد احتیاج ماهی را در خود دارد.

گام هفتم

به آب شیرین مقداری نمک مخصوص آکواریوم اضافه کنید. نمک برای بسیاری از ماهی ها از جمله ماهی Mollies ,guppies and platies بسیار مفید است و سبب افزایش عمر و سلامتی ماهی می گردد. همچنین وجود نمک در آکواریوم آب شیرین به جلوگیری از بیماری هایی مانند ایک نیز یاری فراوانی می نماید. پس این نکته را هرگز نباید فراموش کنید.

گام هشتم

بعد از اضافه کردن آب تازه به آکواریوم برای چند ساعت آب را زیر نظر داشته باشید و هر نوع کدر شدگی در آب مشاهده کردید دستگاه تصفیه آب خود را روشن کنید. به هیچ عنوان صلاح نیست از مواد تمیز نماینده آب که در بازار موجود است، استفاده کنید. اگر آب موجود در آکواریوم دچار حالت کدر یا حالت ابری گردد، نشان دهنده یک مشکل اساسی است و نسبت به تعویض مجدد آب اقدام کنید. نکته دیگر اینکه هرگز نباید فراموش کنید که ماهی ها احتیاج به فضای بین آب و بالای آکواریوم دارند، زیرا آن ها مرتب درحال مبادله دی اکسید کربن با اکسیژن هستند و می توانند به راحتی در قسمت های بالای آب به آن دست یابد.

گام نهم

دقت داشته باشید که فضای بیرون آکواریوم را نیز باید تمیز کنید. تمام شیشه های بیرونی، هود، لامپ و بالای آکواریوم باید تمیز شوند تا از سرایت بیماری ها به ماهی ها جلوگیری گردد. نکته قابل ذکر در هنگام شست و شوی این وسایل این است که بخار آمونیاک ناشی از بیشتر شوینده ها می تواند به ماهی ها آسیب جدی وارد کند؛ بنابراین از شوینده های مخصوص آکواریوم استفاده کنید. همچنین می توانید از محلول خانگی حاوی سرکه نیز استفاده کنید. این محلول به ماهی نیز آسیبی نمی رساند. در صورت شست و شو اجازه دهید وسایل خوب خشک شوند.

گام دهم

حتماً باید برای سلامت ماهی ها کارتریج فیلتر را یک بار در ماه تعویض کنید. در صورت عدم انجام این کار کربن موجود در داخل کارتریج به سلامت ماهی ها آسیب می رساند. باکتری های مفید زیادی داخل فیلتر زندگی نمی نمایند و اغلب آن ها در شن قرار دارند؛ بنابراین تعویض فیلتر بر محیط بیولوژیکی آکواریوم تأثیر خاصی ندارد. اگر کارتریج آکواریوم شما زیاد کثیف می گردد می توانید آن را سریع تر از یک ماه و مثلاً هر هفته همراه با تمیز کردن آکواریوم ماهی بشوییدسعی کنید به جای شست و شو کارتریج را عوض کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 96

به "نحوه تمیز کردن آکواریوم ماهی در خانه" امتیاز دهید

15 کاربر به "نحوه تمیز کردن آکواریوم ماهی در خانه" امتیاز داده اند | 4.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه تمیز کردن آکواریوم ماهی در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید