آموزش نصب دستگاه تصفیه آب

به گزارش آقای معلم، نصب دستگاه تصفیه آب در خیلی از شهرها لازم است تا آب قابل شرب و استفاده گردد. در برخی شهرها آب شور است، در برخی شهرها آب آهک زیادی دارد، و انواع و اقسام مسائل دیگر که باعث می شوند در صورت نوشیدن آن آب، مسائل گوارشی یا پوستی زیادی ایجاد می نماید. بنابراین، آموزش نصب دستگاه تصفیه آب اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله قصد داریم آموزش نصب دستگاه تصفیه را ارائه دهیم تا اگر خواستید خودتان دستگاه منزلتان را نصب کنید، بتوانید با توجه به توضیحات ارائه شده در متن و فیل آموزشی این کار را انجام دهید.

آموزش نصب دستگاه تصفیه آب

اهمیت استفاده از آب شرب سالم

همه می دانیم که آب برای سلامتی چقدر اهمیت دارد و بدون وجود آب آشامیدنی سالم، عملا خیلی از کارهای روزانه فلج می گردد. ما از آب برای نوشیدن، آشپزی، استحمام و شست و شوی ظروف و البسه، و راه انداختن خیلی از دستگاه های برقی در منزل استفاده می کنیم بنابراین ضروری است که به آب سالم دسترسی تمام وقت داشته باشیم.

خیلی ها فکر می نمایند که آب لوله کشی، آبی تمیز است و برای این منظور می توان از آن استفاده کرد، اما متاسفانه در خیلی از شهرها، اب لوله کشی کیفیتی که باید را ندارد و مردم مجبورند برای سلامت خود، از آب تصفیه شده استفاده نمایند. اگر در مجاورت محل زندگی تان لوله کشی قدیمی باشد یا پایگاه هایی مانند آتش نشانی وجود داشته باشد، احتمال آلودگی آب شدیدتر است. استفاده از آب شرب ناسالم می تواند شما را به بیماری هایی نظیر حصبه، اسهال، هپاتیت، کرم روده، سرطان، مسائل کبد و کلیه نظیر سنگ کلیه، و انواع مسمومیت ها و عفونت های داخلی دچار کند.

آشنایی با انواع روش های تصفیه آب

در گذشته، روشی که برای تصفیه آب استفاده می شد، اضافه کردن کلر به آب بود. (این روش همچنان برای ضدعفونی کردن آب استخرها به کار می رود اما به منظور شرب، خطرناک است). کلر در داخل آب هیدروکلریک آزاد می نماید که در اثر تماس با میکروارگان های توی آب واکنش نشان می دهد و آن ها را از بین می برد. اما از آن جا که این ماده برای سلامت بدن مضر بود و یک سری از میکروب ها و باکتری ها را نمی توانست از بین ببرد، استفاده از آن منع شد. در ادامه، 4 نوع فیلتر برای آب ساخته شد که پیش از آموزش نصب دستگاه تصفیه آب، آنالیز شان می کنیم:

1.فیلتر کربن فعال

این نوع فیلتر گازهایی نظیر کربن مونوکسید، کلر، نیتروژن، آمونیاک، و مواد طبیعی مانند جلبک های مرده و دیگر اجرام خارجی وارد شده به آب را فیلتر می نماید. بعلاوه، کربنی که داخل این فیلتر است، یاری می نماید تا کلر و دیگر آلاینده ها جذب و نابود شوند. به طور کلی، فیلترهایی که در آن ها از کربن استفاده شده، مواد فعالی دارند که باکتری ها را نابود می نماید.

2. فیلتر بیوسند

این فیلتر، کیسه ای پلاستیکی است که با ماسه و سنگ ریزه پر شده. پاتوژن ها که همان میکروارگان ها و ذرات بیماری زای درون آب هستند، به یاری این نوع فیلتر زدوده می شوند. آب مناسب برای نوشیدن، باید از این اجرام خالی باشد تا ما را بیمار نکند اما متاسفانه فیلتر بیوسند به تنهایی نمی تواند تمامی مواد بیماری زا را از آب خارج کند. بنابراین، آب در بالای فیلتر بیوسند، داخل محفظه ای جمع می گردد تا بتوانید از آن با خیال راحت بهره ببرید.

3. فیلتر اسمز معکوس

اسمز معکوس یک سیستم تصفیه نماینده آب چند مرحله ای است. کربن آزاد و اجرام تصفیه نماینده ای که داخل این فیلتر هستند، به پاک شدن آب از مواد خارجی یاری می نمایند. روش کار این فیلتر بدین صورت است که آب لوله کشی شده، از کیسه ای پلیمری که منافذ ریزی دارد عبور می نماید و بدین ترتیب، تمامی ناخالصی ها و مواد مضر از جمله میکروارگان ها از آن خارج می شوند. تمامی این اجرام مضر، در نهایت به یاری لوله ای خارج می شوند.

برای از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

4. فیلتر سرامیکی

فیلترهای سرامیکی از استوانه های سیلندری تشکیل شده اند که باکتری و دیگر اجرام مضر را به وسیله سوراخ های ریزی که رویشان است، خارج می نمایند. فیلتر سرامیکی قادر است با زدودن کلر و باکتری E.coli، تا 99 درصد ناپاکی های آب را از بین ببرد و مخزنی که بالایش تعبیه شده، برای نگهداری آب سالم استفاده می گردد.

فیلم آموزش نصب دستگاه تصفیه آب

حال که با اهمیت این دستگاه آشنا شدید، احتمالا تصمیم دارید که در خانه دستگاه تصفیه آب نصب کنید. ما در ادامه به طور تمام و کمال به شما می گوییم که چطور می توانید این کار را انجام دهید.

این دستگاه باید زیر سینک دستشویی قرار بگیرد. اول از همه، کنار سینک با یاری مداد یا ماژیک، نقطه ای که می خواهید سوراخ کنید تا لوله رد گردد را معین کنید و با یاری یک مته شماره 11 محلی که علامت زده اید را سوراخ کنید. شیر آب را از واشر رد کنید در محل سوراخ شده قرار دهید. از زیر سینک، واشرها را محکم کنید و شیرا سفت کنید. اندازهی از شلنگ که مناسب فاصله دستگاه تصفیه تا شیر ورودی است را برش دهید. سپس این شلنگ را از یک سمت به شیر ورودی و از سمتی دیگر به اتصال هوزینگ وصل کنید. زیر سینک ظرفشویی، یا هر مکان دیگری که برای نصب دستگاه تصفیه آب انتخاب شده، شیر آب شهری را پیدا کنید. بعد سه راه استیل را به لوله آب بزنید. یک نوار تفلون بردارید و دور شیر ببندید. سپس آن را به سه راهی وصل کنید. (حواستان باشد تمامی اتصالات را به یاری آچار محکم کنید). حال یک و نیم متر شلنگ تصفیه را ببرید. یک سر شلنگ را به شیر ورودی وصل کنید. شیر ورودی را نگاه کنید. اگر شیر ورودی مهره ای فلزی داشت، هنگام نصب، شلنگ را از این مهره عبور دهید و به شیر پیچ کنید.

حال فیلترهای مرحله 1،2،3 تصفیه آب را از محفظه های دستگاه بیرون بیاورید و روکش آن ها را باز کنید. فیلترهای 1 و 2 را در هوزینگ تصفیه بگذارید و محفظه ها را در جای خود محکم کنید. یک آچار خانگی بردارید و به یاری آن از محکم شدن محفظه ها در جای خود اطمینان حاصل کنید. پیچ های سیاهی که کنار محفظه واقع شده است را باز کنید. (برای این کار باید بست قرمزی که این پیچ ها را محکم نموده در ابتدا باز کنید). حال شلنگ آبی را به بالای محفظه ها وصل کنید و شلنگ سفید را به محفظه اولی وصل کنید).

نیم متر شلنگ ببرید و یک سر آن را به خروجی آخرین فیلتر تصفیه آب وصل کنید. سر دیگر شلنگ را هم باید به محدود نماینده فاضلاب وصل کنید. بالای مخزن را که نگاه کنید، رزوه ای می بینید. این مخزن را با نوار تفلون نوارپیچی کنید. شیر مخزن را به ورودی مخزن وصل کنید. سپس اندازهی شلنگ ببرید و یک سر آن را به مخزن، و سر دیگر آن را به سه راهیی سر فیلتر پُست کربن وصل کنید. در این مرحله، کار تمام شده و فقط ضروری است که بست لوله را ببندید. حال دستگاه و تمام تشکیلات آن را زیر سینک قرار دهید.

https://blog.achareh.ir/wp-content/uploads/2022/06/1.mp4

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب

  • ابتدا دستکش های محکمی دست کنید چون حین کار ممکن است احتیاج باشد به دستگاه فشار وارد کنید تا بتوانید آن را جدا کنید.
  • حال شیر ورودی را ببندید. بدین ترتیب، این شیر با یک سه راهیی به زیر سینک متصل شده است. برای بستن این شیر زیاد زور نزنید چون احتمال شکستن شیر وجود دارد و با این وضع، آب از شیر نشت می نماید. (شیر را که بستید، فیلترهای سه گانه را باز کنید.)
  • فیلتر اولی، پلی پروپیلن است و املاح درشت را تصفیه می نماید. این فیلتر زمانی که قهوه ای رنگ گردد، یعنی پر شده و باید تعویضش کنید. این فیلتر را باید از هوزینگ در بیاورید و هوزینگ را بشویید. احتیاجی نیست از شوینده ها برای شستن هوزینگ بهره ببرید چون شوینده ها می توانند به فیلترها آسیب بزنند.
  • وقتی فیلتر تازه را گذاشتید، هوزینگ را هم وصل کنید.
  • فیلتر دوم، فیلتر کربن اکتیو است که کارش زدودن کلر از آب شرب است. در بالای این فیلتر یک واشر تعبیه شده که ضروری است به طرف هوزینگ باشد. حواستان به جهت فیلتر باشد چون اگر آن را برعکس بگذارید، عمل نمی نماید.
  • فیلتر سوم سختی خاصی ندارد و از هر سمت که قرارش دهید، کار می نماید. در سرانجام کار که همه فیلترها نصب شدند، هوزینگ ها را قرار دهید.

زمان تعویض فیلترهای دستگاه آب تصفیه کن

پس از آموزش نصب دستگاه تصفیه آب، دانستن زمان عوض کردن فیلترها بسیار مهم است و اگر زمانش بگذرد و آن ها را به موقع عوض نکنید، مانند این است که اصلا فیلتری روی دستگاه قرار ندارد. تعویض فیلتر، به 4 عامل وابسته است.

  1. اندازه کاری که از دستگاه می کشید.
  2. زمانی که از اولین بار استفاده از دستگاه گذشته است.
  3. شرایط آب ورودی
  4. شرایط فیلتر

به طور کلی، فیلترها را در می توانید طبق الگوی زیر عوض کنید:

  1. فیلتر پلی پروپلین: هر 4 ماه یک بار
  2. فیلتر کربن گرانول: هر 4 ماه یکبار
  3. فیلتر کربن بلاک: هر 4 ماه یکبار
  4. فیلتر ممبران: سالی یکبار
  5. فیلتر پست کربن: سالی یکبار
  6. فیلتر مینرال: سالی یکبار
  7. فیلتر قلیایی: سالی یکبار
  8. فیلتر اشعه فرابنفش: هر زمان که لامپ فیلتر بسوزد

سختی آب چیست؟ انواع درجه سختی آب چیست؟

درون آب، مواد طبیعی و آلی فراوانی، از جمله منیزیم و کلسیم هستند که برای سلامتی ما اهمیت دارند ولی می توان گفت، وجودشان در آب ضروری نیست. سختی آب در حقیقت نشان دهنده وجود این مینرال ها در آب است.

علت وجود این املاح در آب این است که آب در طبیعت از روی زمین عبور می نماید و مواد زیادی با آن همراه می شوند. این مواد، آب را سخت می نمایند اما از آن جا که برای بدن مفید هستند، این نوع آب، آبی است که مردم ترجیح می دهند به عنوان آب شرب استفاده نمایند و به آب نرم ترجیح داده می گردد. اما اگر این مواد به اندازه خیلی زیادی در آب وجود داشته باشند، برای سلامتی مشکل ایجاد می نمایند.

از نشانه های سختی آب، می توان به طعم و بوی غیر عادی آن اشاره داشت که نشانه وجود املاح معدنی است. لکه ها، یکی دیگر از دلایل سختی آب هستند. اگر در آب لکه های قرمز رنگ دیدید، می تواند بخاطر وجود عنصر آهن در آب باشد. یکی دیگر از نشانه ها، باقی ماندن رد ماده شوینده روی سطوح، ظرف ها یا لباس ها است که نشان می دهد ماده شوینده در آب حل نشده است. مورد بعدی، کف نکردن صابون و شامپو در حین استحمام است که کیفیت حمام کردن را کم می نماید. مسدود شدن لوله ها به علت رسوب گرفتن نیز، یکی دیگر از نشانه های سختی آب می باشد و آخرین نشانه، خراب شدن قطعات ظرفشویی، لباس شویی، و تمام وسایلی است که با آب سر و کار دارند.

برای این که از سختی آب کاسته گردد و آن را مناسب استفاده روزانه نمایند، از دستگاه تصفیه آب استفاده می گردد. دستگاه تصفیه، آب را تا حدی تصفیه می نماید که اندازه سختی آن متعادل گردد و املاح مورد احتیاج بدن را حفظ کند. برای حفظ این املاح مفید، از فیلترهای مینرال استفاده می گردد که یون های معدنی مورد احتیاج بدن را به آب اضافه کند.

  • سختی دائم آب: این نوع سختی، به خاطر وجود املاحی چون کلسیم، منیزیم، کلرید و نیترات ایجاد شده است و با یاری روش های شیمیایی فقط می توان سختی آب را شکست و یون های سختی آن را جدا کرد.
  • سختی موقت: سختی موقت، سختی کربناتی است. این سختی، در آب منیزیم و بی کربنات کلسیم ایجاد می نماید. برای این که سختی موقت آب کم گردد، از حرارت یا بالا بردن اندازه PH آب استفاده می گردد.
  • سختی کل: این نوع سختی، در واقع ترکیبی است از دو نوع سختی موقت و سختی دائم.

یکی دیگر از راه هایی که به یاری آن، اندازه سختی آب کنترل می گردد، استفاده از شیر میکس است.

شیر میکس تصفیه آب

شیر میکس که به آن شیر مخلوط هم می گویند، بالای فیلتر ممبران جا گرفته و موظف است اندازه سختی آب را طوری که مد نظر ماست تنظیم کند و با باز کردن شیر، می توان خلوص آب را مدیریت کرد.

هر زمان که این شیر باز گردد، آب سخت به جریان آبی که سختی کمی دارد می پیوندد و اندازه سختی آب را متعادل می نماید.

نصب شیر میکس در دستگاه تصفیه آب

برای نصب شیر میکس روی دستگاه تصفیه تان، احتیاج به شیر میکس، دو تا سه راهی و کمی لوله دارید. شیر میکس در فضای بالای ممبران نصب می گردد و دو لوله از انتهای آن بیرون می زند.

لوله شیر میکس، قبل از لوله ورودی آب به ممبران جا میگیرد. لوله ای که از شیر میکس بیرون می آید هم باید به لوله خروج آب از ممبران اتصال پیدا کند.

برای تنظیم شیر میکس، شیر مخزن را محکم کنید و اندازهی آب بردارید. اندازه سختی این آب را به یاری سختی سنج محاسبه کنید. حال که اندازه سختی دستتان آمد، با چرخاندن شیر میکس در خلاف جهت فلش روی شیر، می توانید آب املاح دار به آن اضافه کنید. سپس دوباره سختی آن را امتحان کنید. این راستا باید آن قدر طی گردد تا درجه سختی به حد مطلوب برسد.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر تصفیه آب خانگی

فشار باد مخزن تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب، باید فشار معینی داشته باشد و اگر کاهش یافته باشد، ضروری است که آن را اصلاح کنید و فشار مجددا تنظیم گردد. مسئله کم شدن فشار آب دو علت عمده می تواند داشته باشد.

  1. پاره شدن دیافراگم و خرابی مخزن
  2. کم شدن فشار هوا در ناحیه هوا فشرده

1. پاره شدن دیافراگم و خرابی مخزن

وقتی دیافراگم پاره گردد، آب به محدوده ذخیره هوا ورود می نماید. کاری که ضروری است انجام دهید تا مطمئن شوید، این است که وقتی مخزن پر از آب است، بخش مربوط به ورود هوا را آنالیز کنید و کمی فشار دهید. (برای فشار دادن از جسم تیزی بهره ببرید). در صورتی که به جای هوا، آب از مخزن بیرون بزند، یعنی آب وارد دیافراگم شده و باید مخزن تازهی تهیه کنید. مخزن ها قابل تعمیر نیستند.

2. کم شدن فشار هوا در ناحیه هوا فشرده

به مرور زمان، در مخزن، فشار هوا کم می گردد و ضروری است مخزن را مجددا شارژ کنید. از نشانه هایی که به شما یاری می نماید تا زمان کم شدن فشار آب را پیدا کنید، می توان به این مورد اشاره داشت که با کم شدن اندازه ناچیزی آب از دستگاه، فشار آب خروجی کند می گردد. یکی دیگر از نشانه ها این است که اگر بخواهید مخزن را تخلیه کنید، متوجه می شوید که این کار شدنی نیست و مخزن فشار لازم برای بیرون راندن تمام آب خود را ندارد. برای شارژ فشار مخزن، از یک تلنبه بهره ببرید.

برای از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

کم شدن فشار آب دستگاه تصفیه

  • کم شدن فشار آب در دستگاه هایی که فیلتر قلیایی دارند، به این منظور است تا آب با سرعت کمتری رد گردد و فیلتر بتواند آب را قلیایی کند.
  • اگر دستگاه شما فیلتر پست کربن دارد، علت افت فشار این است که این فیلتر، رسوب گرفته و به همین علت، سرعت جریان آب کم شده است. ممکن است این مشکل با برعکس کردن فیلتر برطرف گردد.
  • یکی دیگر از دلایل کاهش فشار جریان آب، این است که فیلترها خیلی سفت و محکم بسته شده اند و آب، راستای برای عبور ندارد. بهتر است اتصالات را باز کنید و آرامتر ببندید تا این مشکل برطرف گردد.

سرانجام آموزش نصب دستگاه تصفیه آب

در این مقاله، به طور تمام و کمال با اهمیت وجود دستگاه تصفیه، سختی آب، آموزش نصب دستگاه تصفیه، و قطعات مختلف آن آشنا شدید. امیدوار هستیم که به یاری این مقاله بتوانید به راحتی دستگاه را در منزل خود نصب و بهره ببرید. به یاد داشته باشید که اگر برای نصب، احتیاج به متخصص داشتید و ترجیح دادید این کار را کسی غیر از خودتان انجام دهد، می توانید به وبسایت خبرنگاران مراجعه، و سفارش خود را برای نصب کامل دستگاه تصفیه آب ثبت کنید. بدین ترتیب، در زمان کوتاهی متخصصین ما به محل مراجعه می نمایند و دستگاه را نصب می نمایند. بعلاوه، پشتیبانان خبرنگاران تمام وقت روی خط 1471 هستند تا اگر شکایتی از جانب شما بود، به آن رسیدگی نمایند.

منبع: آچاره
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1062

به "آموزش نصب دستگاه تصفیه آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش نصب دستگاه تصفیه آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید