خبرنگاران طرح مطالعاتی آبخیزداری اصفهان نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار است

به گزارش آقای معلم، کاشان - خبرنگاران - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: برای اجرای یک میلیون هکتار طرح مطالعاتی آبخیزداری به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از سیل در این استان، 60 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

خبرنگاران طرح مطالعاتی آبخیزداری اصفهان نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار است

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، منصور شیشه فروش سه شنبه شب پس از هفتمین شورای هماهنگی مدیریت بحران در فرمانداری ویژه کاشان با بیان اینکه 67 درصد مساحت این استان سیل خیز پیش بینی شده است، اضافه نمود: از سازمان جنگل ها و مراتع کشور درخواست می شود اعتبار مورد نیاز برای طرح مطالعاتی آبخیزداری به اصفهان تخصیص دهد.

وی ادامه داد: یکی از راه های پیشگیری از سیل در این استان اجرای طرح های آبخیزداری در بالادست از جمله اجرای 35 طرح در 20 شهرستان با اعتبار افزون بر 31 میلیارد و 500 میلیون تومان در سطح 127 هزار هکتار در سال جاری است که 10 درصد آن در کاشان اجرا شد.

به گفته وی، مطالعه های اجرا شده در اجرای طرح های آبخیزداری در چند سال گذشته در اصفهان 789 حلقه چاه، 135 چشمه، 9 هزار هکتار مزرعه و 492 کیلومتر راه را از سیلاب حفظ و سفره های آب زیرزمینی را تقویت کرد.

نیاز سه هزار کیلومتر رودخانه به تعیین حریم و بستر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تبیین اقدام های اجرا شده در راستای پیشگیری از سیل در اصفهان گفت: سه هزار کیلومتر از رودخانه ها نیاز به تعیین حریم و بستر دارند که مطالعه 2 هزار و 100 کیلومتر اجرا شده است.

شیشه فروش خاطر نشان کرد: سال جاری مطالعه تعیین حریم بستر 680 کیلومتر از رودخانه های استان با اعتبار سه میلیارد تومان به پایان می رسد.

وی با یادآوری انجام لایروبی 62 کیلومتر از رودخانه ها در مناطق سمیرم، مبارکه، طالخونچه، برخوار، دهاقان و گازرگاه کاشان با هدف پیشگیری از سیل در سال جاری ادامه داد: در راستای حفاظت و آزادسازی رودخانه ها در استان تا به امروز 215 هکتار با اخطاریه، شناسایی تخلفات و توقف ادوات، آزادسازی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به نصب تابلوهای حد حریم بستر کنار رودخانه ها و نشانه گذاری 165 کیلومتر از حریم رودخانه ها گفت: سال جاری 320 تابلوی هشدار سیل در مناطق پرخطر رودخانه ها برای جلوگیری از سیل نصب شد.

شیشه فروش شرح داد: 10 کیلومتر ساماندهی رودخانه های خوانسار، گلشهر، نطنز، چادگان، چم نور، کوهپایه و کاشان نیز به منظور اصلاح و حفاظت از جهت رودخانه ها، تثبیت بستر با هدف کنترل فرسایش رسوب و بهسازی آن در سال جاری اجرا شد.

وی اظهارداشت: سال جاری در بخش مطالعه های مرحله دوم ساماندهی رودخانه ها شامل چهار کیلومتر در زاینده رود، 50 کیلومتر در پلاسجان، پنج کیلومتر در میمه و هشت کیلومتر در روستای مرق و سادیان کاشان در حال اجرا است.

آزادسازی 32 هکتاری

به گفته وی، 32 هکتار آزادسازی و تعیین حریم و بستر رودخانه ها با اجرای هفت فقره اجرای حکم زمین های تصرف شده نیز در سال جاری انجام شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: 64 کیلومتر رودخانه های دیگر نیز که مورد تصرف واقع شده بود از سوی شرکت آب منطقه ای شناسایی و آزادسازی شد.

شیشه فروش، در خصوص پیشگیری و کنترل کانون های ریزگرد و بیابانی در اصفهان با شناسایی نزدیک به 16 کانون گرد و غبار به وسعت یک میلیون و 90 هزار هکتار نیز گفت: 60 طرح با اعتبار افزون بر 28 میلیارد تومان در سال های 98 و 99 اجرا شد که با اجرای این طرح ها 20 هزار هکتار عملیات های مختلف در مناطق بیابانی انجام شد.

وی گفت: این عملیات ها شامل 2 هزار نهال کاری در عرصه های بیابانی برای تثبیت خاک و شن های روان، سه هزار و 250 هکتار مدیریت روان آب، هفت هزار هکتار جنگل دست کاشت، پنج هزار هکتار مقابله با موش، سه هزار هکتار آبیاری کانون ها و 600 کیلومتر بادشکن زنده با ایجاد درختان اطراف مزارع در جلوگیری از ورود گرد و غبار در مناطق بیابانی است.

به گفته وی، انجام تمامی این اقدام های مهم برای سال آینده نیز برنامه ریزی شده است.

کشف یک هزار تن چوب بلوط از سودجویان

شیشه فروش در خصوص اقدام سودجویان در قطع درختان جنگل های بلوط در مناطق زاگرسی اصفهان گفت: منابع طبیعی در 2 سال اخیر یک هزار تن چوب بلوط قطع شده از سوی سودجویان را کشف و ضبط کرد که این مقدار معادل 72 هکتار جنگل بود.

وی از کشت 600 هزار اصله درخت و درختچه شامل پسته، سنجد، زیتون خوراکی، توت، گل محمدی و اکالیپتوس در سطح استان اصفهان همزمان با هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت: از این تعداد 200 هزار اصله از جمله گیاهان تاغ، آتریپلکس و قره داغ در مناطق بیابانی است که با هدف پیشگیری از کانون های گرد و غبار کشت شد.

به گفته وی، 400 هزار اصله نیز برای ایجاد بادشکن زنده شامل کشت صنوبر، کاج ها و سروهای گلدانی در اطراف مزارع تمامی مناطق اصفهان کشت شد که 300 هزار اصله آن سهم کاشان بود.

شیشه فروش به 47 پرواز عملیاتی منجر به انتقال و نجات 54 مصدوم سال جاری در اصفهان اشاره کرد و گفت: 2 بالگرد هلال احمر و فوریت های پزشکی در استان فعالیت دارد.

وی از پیش بینی و جانمایی 52 سکوی فرود بالگرد در مناطق مختلف اصفهان خبر داد و گفت: 14 سکو تا به امروز راه اندازی شده و 10 مورد نیز در نشست امروز مدیریت بحران کاشان مصوب شد تا در سه ماه آینده اقدام شود.

به گفته وی، با توجه به جبهه هوایی پیش رو و پیش بینی کاهش هشت تا 10 درجه سانتیگراد دمای هوا، مشترکان گاز باید مصرف بهینه و صرفه جویی گاز و نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را رعایت کنند.

مرگ خاموش 15 نفر ناشی از گاز منوکسید

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز به دلیل استفاده غیراستاندارد از لوازم گرمایشی و گازسوز شامل بخاری، پکیج، آبگرمکن و دودکش های با جهت بسته 15 نفر جان باختند و 437 نفر در اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن مسموم شدند که بیشترین آن در شهر اصفهان بود.

شیشه فروش در خصوص سرمازدگی نیز به رعایت توصیه های جهاد کشاورزی تاکید و اضافه نمود: با 2 مورد سرمازدگی از ابتدای سال جاری تا به امروز در 2 مقطع فروردین و مهر ماه خسارت 224 میلیارد تومانی به کشاورزان وارد شد.

هفتمین نشست ستاد هماهنگی، پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کاشان در سالن اجتماعات امام رضا (ع) در فرمانداری ویژه کاشان با موضوع های بررسی عملکرد مدیریت بحران شهرستان، تعیین پدهای (سکوهای فرود) بالگرد، تدوین طرح نوروزی، مدیریت بحران کرونا و مخاطرات جوی شهر کاشان برگزار شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 465

به "خبرنگاران طرح مطالعاتی آبخیزداری اصفهان نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح مطالعاتی آبخیزداری اصفهان نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید