خبرنگاران درخواست بعضی کشورها برای استفاده از واکسن ایرانی کرونا

به گزارش آقای معلم، تهران- خبرنگاران - نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کووید - 19 با تاکید برایمنی زایی بسیار خوب واکسن های ایرانی گفت: درخواست های متعددی از بعضی کشورها به خصوص کشورهای اسلامی برای واکسن ایرانی کرونا دریافت شده است و آنها علاقه مند هستند از این محصول ایرانی استفاده کند.

خبرنگاران درخواست بعضی کشورها برای استفاده از واکسن ایرانی کرونا

دکتر حسین وطن پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران اضافه کرد: بعضی از کشورها تمایل خود را برای استفاده از واکسن های ایرانی کرونا اعلام و درخواست خود را به دست اندرکاران این حوزه ارسال کردند.

وی ادامه داد: البته قطعا اولویت سازمان غذا و دارو در ابتدا به دنبال تامین احتیاجهای داخل کشور خواهد بود و بعد از آن، مجوز صادرات را به فراورینمایندگان داخلی خواهد داد.

وطن پور، حداقل واکسن کرونای مورد احتیاج کشور را 120 میلیون دوز گفت و گفت: به نظر می رسد تا احتیاجهای داخل رفع نگردد، به دنبال صادرات این محصول فناورانه نخواهیم بود.

مدیراجرایی پروژه واکسن داخلی کووید19 با اشاره به اینکه بعضی از کشورها در فاز سوم تست انسانی واکسن های کرونا فراوری شده در دنیا همکاری کردند، گفت: این شیوه می تواند در خصوص واکسن های ساخت داخل کرونا نیز با سایر کشورها اجرایی گردد.

وی ادامه داد : فاز سوم تست انسانی واکسن ها باید در جمعیت ها، اقوام و گروه های سنی مختلف انجام گردد تا عوارض احتاقتصادی در گروه های بزرگتر معین و رفع گردد.

شروع واکسیناسیون عمومی کرونا با فراوریات داخلی احتمالا از خرداد 1400

وطن پور بیان داشت: تعدادی از فراورینمایندگان واکسن کرونا در حال ورود به مراحل پایانی تست انسانی هستند و برآورد می گردد واکسیناسیون عمومی کرونا با فراوریات ایرانی از خرداد 1400 شروع گردد.

وی اضافه کرد: ظرفیت فراوری واکسن ایرانی کرونا از خرداد ماه سال جاری به حدود سه میلیون دوز در ماه می رسد و به تدریج این ظرفیت افزایش پیدا می نماید تا واکسیناسیون عمومی کشور محقق گردد.

وطن پور اضافه کرد: 12 شرکت دانش بنیان یا استارتاپ در حوزه فراوری واکسن کرونا فعال هستند که چهار مجموعه از این تعداد در فازهای مختلف تست انسانی واکسن کرونا قرار دارند. برآورد می گردد فراوریات حداقل 2 مجموعه تا خرداد ماه در دسترس مردم قرار گیرد.

نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کووید - 19 گفت: انستیتو پاستور هم در چند روز اخیر پیروز به اخذ مجوز کمیته اخلاق شد و به زودی تزریق واکسن به داوطلبان را شروع خواهد نمود.

واکسن های ایرانی کرونا ایمن هستند

وی بیان داشت: همه واکسن های ایرانی ایمنی زایی بسیار خوبی ایجاد می نمایند و می توانند با این بیماری مقابله نمایند، به عبارتی می توانند از فرایند گسترش بیماری تا حد زیادی جلوگیری نمایند.

وطن پور اضافه کرد: خوشبختانه دانش فراوری واکسن کرونا را در کشور داریم و از زمان های خیلی قبل در این حوزه فراورینماینده بوده ایم. محققان ما در حال توسعه این دانش هایتک در کشور هستند. زیرساخت های لازم هم باید توسعه پیدا کند که گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی، یکی از غفلت ها در سال های گذشته را بی توجهی به توسعه زیرساخت های واکسن در کشور گفت و گفت: این غفلت سبب شد تا کار در حوزه فراوری و بسته بندی واکسن ها، قدری با کندی به پیش رود.

نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کووید - 19 مطرح کرد: کرونا باوجود آسیب های فراوان جانی و اقتصادی، سبب تحرک مناسب در حوزه فراوری واکسن شد و کار با سرعت مناسبی در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگاران، در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وزارت دفاع و انستیتو پاستور ایران مجوز کارآزمایی بالینی واکسن کرونا را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت نموده اند و در مراحل مختلف تست انسانی این واکسن قرار دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 546

به "خبرنگاران درخواست بعضی کشورها برای استفاده از واکسن ایرانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درخواست بعضی کشورها برای استفاده از واکسن ایرانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید