توسعه آموزش های تخصصی فناوری های نوظهور

به گزارش آقای معلم، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادق عباسی شاهکوه با اشاره به فرایند تبدیل دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات به مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال گفت: دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات حدود سه دهه با مجوز شورای گسترش آموزش عالی فعالیت و دانشجوهای زیادی را تربیت کرد که در بخش های مختلف ICT چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نیروهای تأثیرگذاری بوده اند. این دانشکده در این سه دهه فراز و نشیب های زیادی را داشته است تا نهایتاً در سال 1396 بر مبنای تصمیم شورای عالی اداری مبنی بر عدم تربیت دانشجو توسط دستگاه های اجرایی، این فعالیت دانشکده به اتمام رسید.

توسعه آموزش های تخصصی فناوری های نوظهور

وی ادامه داد: اما بر مبنای تصمیمی که در سطح وزارت ارتباطات گرفته شد به این دلیل که آموزش های کوتاه مدت و تخصصی و مهارتی، مورد احتیاج بخش ICT است، قرار شد مجموعه ای به نام مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال ایجاد گردد و با بحث ها و آنالیز های مفصلی که در سطح وزارت خانه انجام شد، نهایتاً به دلیل سنخیتی که وجود داشت تصمیم این بود که این مرکز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد گردد که نهایتاً با تصویب هیئت امنای دو مجموعه، این ساختار در پژوهشگاه شکل گرفت و از ابتدای سال جاری دانشکده علمی کاربردی در قالب مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال به فعالیت قانونی خود ادامه می دهد.

عباسی شاهکوه با بیان اینکه آنچه به عنوان وظایف و اهداف برای این مرکز ترسیم شده عمدتاً برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرای آموزش های تخصصی، شغلی و مهارتی است، اضافه نمود: آموزش هایی که مرتبط با توسعه کارآفرینی و یاری به شرکت های نوپا و دانش بنیان باشد و توسعه آموزش های تخصصی در فناوری های نوظهور مثل هوش مصنوعی ،IoT ،5G و حوزه هایی که ممکن است بخش خصوصی کمتر وارد آن گردد، در این مرکز انجام می گردد.

وی اضافه نمود: هدف کلی ما تربیت نیروی انسانی متخصص است تا علاوه بر آشنایی کامل به فناوری های آینده و فناوری های جدید، در زمینه آموزش مهارت های نرم (مهارت های ارتباطی، مهارت های تحلیل مسائل، حل مسئله) نیز فعالیت داشته باشیم.

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه علاوه بر موارد گفته شده در چارچوب سیاست های دولت، بحث سنجش صلاحیت حرفه ای نیز جز اهداف این مرکز در نظر گرفته شده است، گفت: این مرکز در قالب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این امکان را فراهم خواهد آورد تا بتوانیم در آینده از نتایج پژوهش هایی که در حوزه ICT در این پژوهشگاه انجام می گردد، برای آموزش ها استفاده نموده و از تعداد قابل توجهی عضو هیئت علمی متخصصی که در پژوهشگاه هستند استفاده کنیم و سطح آموزش را بالاتر آوریم.

رئیس مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتالی یکی دیگر از اهدافی که برای این مرکز دیده شده را آینده پژوهی در حوزه آموزش و همکاری بین المللی در حوزه آموزش مهارت های تحول دیجیتال و ICT بیان کرد و گفت: ما از یک سال گذشته با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای در قالب یک پروژه تمام آن چیزی که مورد احتیاج است در آینده بخواهیم روی آن کار کنیم و احتیاج کشور باشد را احصا و بر مبنای آن برنامه ریزی کردیم.

وی گفت: به دلیل آنکه در حوزه آموزش های مهارتی فقط بحث های تئوری مطرح نیست و قاعدتاً باید آزمایشگاه ها را تجهیز کنیم، آزمایشگاه هایی که وجود داشت را ارتقا دادیم و در حوزه های مختلف آنها را تکمیل می کنیم تا بتوانیم آموزش هایمان را به صورت عملی هم در آینده انجام دهیم.

عباسی شاهکوه در رابطه با آموزش مهارت برای سربازان وظیفه نیز گفت: در دو سال اخیر با همکاری قرارگاه مهارت آموزی سربازان، بخش مربوط به ICT را ما برعهده داریم و به یاری همه استان ها و تمام بخش هایی که درگیر هستند می توانیم آن نمونه را برای بخش های دیگر نیز پیاده کنیم. در این مرکز تعداد زیادی سرباز تحت آموزش هستند که البته این کار به صورت مستقیم انجام نمی گردد بلکه ما مربیان را آموزش و به آنها گواهی می دهیم و مربیان به سربازان آموزش می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 576

به "توسعه آموزش های تخصصی فناوری های نوظهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه آموزش های تخصصی فناوری های نوظهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید