تورم 18 استان، بدتر از کل کشور

به گزارش آقای معلم، گزارش مرکز آمار نشان می دهد در خرداد 1402، اگرچه نرخ تورم در کل کشور مسیری نزولی را پیموده اما همچنان در بعضی استان ها در سطح بالایی واقع شده است. آنالیز ها حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه در 18 استان از میانه تورم کل کشور بالاتر بوده است.

تورم 18 استان، بدتر از کل کشور

به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران نرخ تورم خرداد را بیان کرد. در خرداد 1402 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به 189.3 رسیده که نسبت به ماه قبل، 2.0 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل، 42.6 درصد افزایش یافته است.

آنالیز ها حاکی از آن است که در خرداد سال جاری، اگرچه نرخ تورم در استان های ایران نسبت به ماه قبل کاهش یافته، اما در بعضی از استان ها هنوز هم نرخ تورم بسیار بالاست. جزئیات آمار تورم به تفکیک استان ها نشان می دهد که تورم نقطه ای 18 استان از میانه تورم کل کشور بالاتر بوده است.

مطابق گزارش مرکز آمار، بیشترین نرخ تورم نقطه ای در استان یزد و به مقدار 54.2 درصد رقم خورده است. بار تورم در این استان بیشتر بر دوش کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده است. مطابق آمارها تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در استان یزد در حدود 60 درصد برآورد شده است.

استان های کردستان و همدان نیز به ترتیب با نرخ تورم 48.6 درصدی و 48.3 درصدی در مراتب دوم و سوم بیشترین نرخ تورم قرار گرفته اند. در این دو استان نیز بیشترین تورم ثبت شده متعلق به گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده است.

کمترین تورم نقطه به نقطه در میان استان ها نیز مربوط به استان خوزستان بوده که 38.1 درصد به ثبت رسیده است. پس از خوزستان، استان های سمنان با تورم 38.8 درصدی، زنجان با تورم 39.1 درصدی و تهران با تورم 39.3 درصدی دارای کمترین تورم نقطه به نقطه خرداد سال جاری در میان استان ها بوده اند.

بیشترین تورم ماهانه در استان کرمان

آنالیز تورم ماهانه کشور به تفکیک استان نشان می دهد که بیشترین تورم ماهانه استانی متعلق به استان های کرمان و قزوین بوده است. تورم ثبت شده این دو استان به ترتیب 3.2 درصد و 2.8 درصد بوده است. مطابق گزارش مرکز آمار، تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در این استان ها بیشتر از کالاهای غیرخوراکی بوده است. نکته قابل توجه در این آمار، تفاوت رتبه بندی تهران در تورم نقطه ای و ماهانه است. درحالیکه تهران یکی از استان های با کمترین نرخ تورم نقطه ای بوده، اما آنالیز تورم ماهانه حاکی از آن است که این استان پس از استان های کرمان و قزوین دارای بیشترین تورم ماهانه بوده و در مرتبه سوم این رده بندی قرار داشته است.

اثر حذف ارز ترجیحی تخلیه شد؟

در خرداد سال گذشته با حذف ارز 4200 تومانی، تورم ماهانه و نقطه ای رکورد دو دهه اخیر را شکست. حذف ارز ترجیحی بعلاوه شوک بزرگی به بخش مواد غذایی وارد کرد. افزایش قیمت مواد غذایی، نرخ تورم در سال 1401 را تحت تاثیر خود قرار داد اما حالا پس از یک سال از اجرای این سیاست همانطور که انتظار می رفت تورم نقطه به نقطه به ویژه در بخش خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در خرداد سال 1402 کاهش یافت؛ اما آیا این کاهش در تورم به خصوص تورم مواد غذایی به معنای آن است که واقعا اثر حذف ارز ترجیحی تخلیه شده و رشد قیمت ها مسیر گذشته خود را طی خواهند کرد؟

نگاهی به تورم ماهانه استان ها حاکی از آن است که در 18 استان کشور هنوز تورم ماهانه خوراکی ها و آشامیدنی ها بیشتر از تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات بوده که نشان می دهد شرایط رشد قیمت ها در این استان ها همچنان هشدارآمیز است.

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1402 بروزرسانی: 6 تیر 1402 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1204

به "تورم 18 استان، بدتر از کل کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم 18 استان، بدتر از کل کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید