12 خاصیت درمانی گیاه حنا

به گزارش آقای معلم، خواص حنا برای مو و پوست

حنا (Henna) گیاهی دارویی است که به خاطر خواص درمانی فراوان اش از گذشته تا به امروز هواداران زیادی داشته است. خواص حنا برای جلوگیری از ریزش مو، درمان بی خوابی و کاهش فشار خون بسیار موثر است.

12 خاصیت درمانی گیاه حنا

گیاه حنا

برداشت مردم در نقاط مختلف جهان از واژه حنا کمی فرق دارد. اغلب مردم حنا را به عنوان ماده ای قرمز-قهوه ای می شناسند که به شکل سنتی برای رنگ کردن مو و پوست استفاده می گردد. اما این کلمه به گیاهی که ماده ای رنگی از آن فراوری می گردد هم اشاره دارد.

این گونه گیاهی نام های مختلفی دارد، اما همگی به گیاهی مشترک اشاره دارند که نام علمی آن لاوسونیا اینرمیس (Lawsonia inermis) است. این گیاه را با گل های کوچک سفید یا صورتی و دانه های ریزش می شناسند.

حنا را به شکل های گوناگونی استفاده می نمایند؛ ازجمله رنگ، افشره، شربت و پماد که از ترکیب ساقه، دانه یا برگ های حنا به دست می آیند. این تنوع باعث شده است که حنا به عنصری ارزشمند در طب سنتی تبدیل گردد؛ به ویژه در سنت آیورودا (علمی کهن در هند که به آن علم زندگی هم می گویند).

استفاده از روغن، ساقه و دانه ها، رایج ترین شکل استفاده از حنا هستند. عصاره حنا با غلظت بالای مواد شیمیایی و مغذی، خاصیت ضدالتهابی، ضدمیکروبی، ضدویروسی دارد و فشار خون را کاهش می دهد.

خواص حنا برای زیبایی و سلامتی

1. رنگ مو
بیشتر مردم حنا را به عنوان رنگ مو استفاده می نمایند، اما حنا به جز تغییر رنگ موها، آثار دیگری هم به جا می گذارد. تأثیر حنا در افزایش استحکام مو ثابت شده است. بنابراین رنگ موی سالمی است که هیچ اثر مخرب پایداری بر فولیکول مو ندارد.

2. سلامتی موحنا به تقویت مو یاری می نماید. حنا باعث بسته شدن کوتیکول مو می گردد، از مو خوره جلوگیری می نماید، درخشندگی و جلوه موها را افزایش می دهد، بعلاوه در جلوگیری از شوره سر مؤثر است.

3. کاهش ریزش موکسانی که دچار کچلی یا ریزش مو هستند، می توانند از حنا بهره بگیرند. به روش سنتی و برای افزایش اثرگذاری، بهتر است آب یا روغن حنا را با سرشیر مخلوط کنید و سپس روی موهایتان بگذارید.

4. تقویت ناخن هاکوتیکول و فضای زیر ناخن ها محل مناسبی برای تجمع میکروب است. محافظت از ناخن ها با حنا گزینه خوبی است. نوشیدن آب حاوی برگ دم نموده حنا در جلوگیری از شکستگی ناخن ها و بعلاوه درمان التهاب مؤثر است. مالیدن پماد به طور مستقیم روی ناخن ها، می تواند التهاب، درد و عفونت را از بین ببرد.

5. خاصیت ضدپیریاگرچه مطالعات گسترده ای روی مقدار و اثرگذاری آنتی اکسیدان موجود در حنا انجام نشده است، اما قابض بودن حنا ثابت شده است. به همین علت بعضی روغن حنا را به عنوان کرم، برای کاهش چین و چروک صورت و محو کردن آثار زخم یا جوش استفاده می نمایند. به اینها خاصیت ضدویروسی و ضدباکتریایی حنا را اضافه کنید که می تواند از بزرگ ترن عضو بدن یعنی پوست محافظت کند.

6. درمان زخم هااز مهم ترین خواص حنا محافظت از پوست در برابر عفونت و برطرف التهاب است. بنابراین سال های سال برای درمان سوختگی، جراحت و زخم ها از حنا استفاده شده است. زیرا نه تنها به عنوان لایه ای محافظ دربرابر عوامل بیرونی عمل می نماید، بلکه به طور طبیعی دارای خاصیت خنک نمایندگی است و گرما را از پوست می گیرد. این ویژگی حنا را مانند آلوئه ورا به درمانی مؤثر برایآفتاب سوختگی تبدیل نموده است.

7. تب بربرمبنای سنت آیورودا، حنا در پایین آوردن تب بسیار مؤثر است. افزایش دمای بدن به عنوان نشانه یک بیماری مستقل، ممکن است به اندام های بدن و عملکرد آنها آسیب برساند. بنابراین کاهش دمای کلی بدن، مهم است. حنا این کار را با افزایش تعریق یا خنک کردن بدن انجام می دهد.

8. تسکین دهنده سردردآب گیاه حنا معمولا خیلی اثرگذار نیست، اما تماس مستقیم آن با پوست، باعث درمان سردرد است. خاصیت ضدالتهابی حنا باعث کاهش فشار خون و افزایش جریان خون در مویرگ ها می گردد.

9. ضدالتهابمشابه روشی که در خصوص سردرد گفتیم، استفاده موضعی از روغن حنا برای بیماران مبتلا به التهاب و دردهای مفصلی سودمند است. با افزایش سن و تحلیل ماهیچه ها و غضروف ها، مفصل ها دردناک می شوند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد درد در قسمت های مختلف بدن گردد. با استفاده موضعی از روغن حنا در این قسمت ها، حرکت کردن راحت تر و کیفیت زندگی بهتر می گردد.

10. تسکین بی خوابیرابطه روغن حنا و تسکین بعضی اختلالات خواب ثابت شده است. پس اگر دچار بی خوابی یا خستگی مزمن هستید، افزودن چند قطره روغن حنا به رژیم گیاهی تان، تأثیر مثبتی خواهد داشت.

11. سم زداییخیساندن ساقه و برگ حنا در آب و سپس نوشیدن، به تقویت سلامتی طحال و کبد یاری می نماید. کبد عضو حیاتی بدن برای حذف سموم است. با مراقبت از کبد و تقویت آن، خود را در برابر دامنه گسترده ای از بیماری ها محافظت می کنید.

12. تنظیم فشار خونمصرف آب یا دانه ی حنا باعث کاهش فشار خون و تسکین فشار قلبی-عروقی می گردد. تنظیم فشار خون به جلوگیری از شکل گیری لخته در رگ ها و قلب یاری می نماید و درنتیجه احتمال سکته را کاهش می دهد.

هشدار: بیشتر انواع حنا سالم و بی خطر هستند، اما حنای سیاه موادی دارد که ممکن است حساسیت زا باشند و به بروز جوش های پوستی و ناراحتی داخلی بینجامند. بعلاوه بعضی از رنگ هایی که با عنوان تهیه شده از حنا عرضه می شوند، معمولا حاوی مواد دیگری هستند که ممکن است برای پوست های حساس مناسب نباشند. بنابراین برچسب ترکیبات محصول را با دقت بخوانید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 14 آبان 1400 بروزرسانی: 14 آبان 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 790

به "12 خاصیت درمانی گیاه حنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 خاصیت درمانی گیاه حنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید