پرچم استرالیا نماد چیست؟

به گزارش آقای معلم، پرچم ملی آبی رنگ استرالیا که توسط مردم آن طراحی شده از سال 1901 تا به امروز موضوع بحث بوده است. پرچم استرالیا به شکل نمادین بر میراث بریتانیایی این کشور، اهمیت نماد صلیب جنوبی و اتحاد ایالات و قلمروها تأکید می نماید؛ بااین حال بسیاری گمان می نمایند که چند فرهنگی بودن و حاکمیت استرالیا باید اولویت قرار گیرد.

پرچم استرالیا نماد چیست؟

در سال 1900 قبل از شکل گیری ایالات فدرال استرالیا، روزنامه ملبورن هرالد (Melbourne Herald) مسابقه ای برای طراحی پرچمی که هم شامل پرچم اتحادیه و هم صلیب جنوبی باشد، برگزار کرد. دومین مسابقه در همان سال توسط روزنامه نقد اقیانوسیه اعلام و همچنین یک رقابت رسمی توسط دولت های کشورهای مشترک المنافع پس از فدراسیون در سال 1901 برپا شد. در مجموع 32823 طرح به دست آمد که طرح های دریافتی مجله نقد را هم در برمی گرفت. پیشنهادها شامل دو طرح رنگی می شد: یک نماد قرمز برای استفاده مدنی و یک نماد آبی برای استفاده رسمی که بر اساس وفاداری به امپراطوری، فدراسیون، تاریخ، نجابت خانوادگی، تمایز، منفعت و هزینه ساخت مورد قضاوت قرار گرفتند.

طرح برنده در سوم سپتامبر 1901 توسط نخست وزیر استرالیا، ادموند بارتون، اعلام شد و پرچم آبی را در بالای ساختمان نمایشگاه سلطنتی که در آن موقع مجلس بود، برافراشتند. به دلیل محدودیت های زیباشناختی رقابت، طرح های 5 نفر تقریباٌ مشابه اعلام و مبلغ جایزه بین آن ها تقسیم شد. برندگان، آنی دورینگتون (Annie Dorrington) هنرمندی از پرت، ایوور ایوانز (Ivor Evans) دانش آموزی از ملبورن ، لسلی هاوکینز (Leslie Hawkins) دانش آموزی از سیدنی ، اگبرت نوتال (Egbert Nuttall) معماری از ملبورن و ویلیام استیونز (William Stevens) افسر خلبان از نیوزلند بودند.

با توجه به مقدمه ای که ذکر آن رفت، طرح پرچم با واکنش های متفاوتی روبه رو شد. نشریه جمعیت جمهوری خواه آن را نشانی رذیلانه از پرچم بریتانیا دانست، بدون هیچ فضیلت هنری و نشان ملی. همچنین دولت فدرال و دولت جدید ولز به دلیل شباهت آن به پرچم ملکه ویکتوریا از آن ناراضی بودند.

از سال 1901 طرح اولیه پرچم سه بار تغییر نموده است. در اصل ستاره فدراسیون 6 گوشه داشت و ستاره صلیب جنوبی بین 5 تا 9 گوشه. در سال 1902 شاه ادوارد هفتم تمام ستارگان را هفت لبه ای در نظر گرفت، به جز کوچک ترین ستاره و در سال 1908 لبه هفتم به ستاره فدراسیون اضافه شد.

همچنین در خصوص نقش های قرمز و آبی سردرگمی وجود داشت. پرچم قرمز توسط شهروندان و دولت های محلی مورداستفاده قرار می گرفت، در حالی که استفاده از پرچم آبی برای دولت مشترک المنافع محفوظ بود. در سال 1953 پرچم آبی به عنوان پرچم ملی استرالیا زیر نظر دولت منزیس (Menzies) اعلام و در 14 فوریه 1954 در اولین سفر ملکه الیزابت دوم به استرالیا به رسمیت شناخته شد.

بخش عمده پرچم استرالیا آبی است و ستاره هایی را نشان می دهد که سنبل سنت جورج، سنت اندرو و سنت پاتریک و به همان اندازه میراث بریتانیایی استرالیا است. ستاره ها نماینده صورت فلکی صلیب جنوبی و سنبل ملت، موقعیت جغرافیایی آن و اهمیت داستان های بومی است. 6 گوشه ستاره مشترک المنافع پرچم، ایالات مشترک المنافع را نشان می دهد و هفتمین آن به قلمروی سرزمین های فدرال اشاره می نماید.

از زمان مسابقه طراحی پرچم در سال 1901 بحث بر سر نشان بریتانیایی بوده و حالا بحث به این صورت ادامه دارد که آیا پرچم اتحادیه به عنوان نماد هویت چند فرهنگیِ رو به رشدِ استرالیا از نظر نشانه شناسی می تواند موردتوجه قرار گیرد؟ فقط زمان نشان خواهد داد که طراحی پرچم استرالیا بازهم تغییر خواهد نمود یا نه.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 297

به "پرچم استرالیا نماد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرچم استرالیا نماد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید