قاسمی درگذشت فیلمنامه نویس و بازیگر فرانسوی را تسلیت گفت

به گزارش آقای معلم، تهران (پانا) - سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در پیامی درگذشت ژان کلود کریر نویسنده، نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس، بازیگر شهیر فرانسوی و سردبیر مجله فمی را تسلیت گفت.

قاسمی درگذشت فیلمنامه نویس و بازیگر فرانسوی را تسلیت گفت

بهرام قاسمی روز چهارشنبه در توییتی درگذشت ژان کلود کریر نویسنده، نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس و بازیگر شهیر فرانسوی و سردبیر مجله فمی و یکی از داوران پیشین جشنواره کن را به مردم و جامعه هنری سینمایی فرانسه، به ویژه همسر وی، دانشور و نویسنده ایرانی نهال تجدد تسلیت گفت و برای وی آرزوی صبر و بردباری کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: بی شک نام و یاد و خاطره وی برای همواره درکنار تمامی دوستداران او خواهد بود.

قاسمی اظهار داشت: وی اگرچه شهرت واقعی اش را مدیون فیلمنامه نویسی وخود بود اما نویسندگی، تدریس و بازیگری برجسته نیز بشمار می آمد. از کارهای جذاب ژان کریر تنظیم نمایشنامه ای براساس کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری شاعر ایران زمین ما است که پیتر بروک کارگردان مشهور تئاتر آن را به روی صحنه برد. این نمایشنامه و کتاب تحت عنوان مجمع مرغان به فارسی نیز ترجمه شده است.

به گزارش ایرنا، ژان کلود کریر فیلمنامه نویس مشهور فرانسوی که بیشتر به نگارش فیلمنامه اقتباسی سبکی تحمل ناپذیر هستی یا بار هستی شناخته می گردد، روز دوشنبه در 89 سالگی در پاریس به مرگ طبیعی درگذشت.

از این فیلمنامه نویس که در سال 1931 در فرانسه به دنیا آمد، بیش از 80 اثر برجای ماند که بیشتر فیلمنامه است اما چند مقاله، داستان و ترجمه را نیز شامل می شوند. فیلمنامه اقتباسی کریر از رمان طبل حلبی نوشته گانتر گرس برای فیلمی با همین نام، در سال 1979 نخل طلای کن و اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برد.

وی همچنین با فیلمنامه اقتباسی برگرفته از رمان سبکی تحمل ناپذیر هستی از میلان کندرا که در ایران با نام بار هستی شناخته می گردد، نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در سال 1983 برای فیلمنامه بازگشت ماریتن گر (The Return of Martin Guerre) جایزه سزار برای بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. این فیلمنامه نویس نامدار در سال 2014 نیز به پاس یک عمر فعالیت و دستاور هنری، یک اسکار افتخاری دریافت کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 422

به "قاسمی درگذشت فیلمنامه نویس و بازیگر فرانسوی را تسلیت گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاسمی درگذشت فیلمنامه نویس و بازیگر فرانسوی را تسلیت گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید