رئیسی پنج شنبه متوجه گرانی خودرو شد؟، چه کسی مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد؟

به گزارش آقای معلم، به گزارش خبرنگاران، اولین سوالی که مطرح می گردد این است که مسئول قیمت گذاری خودرو کدام نهاد است؟ اگرچه پیش از این قیمت گذاری خودرو به وسیله شورای رقابت انجام می شد اما در اقدامی ناگهانی این شورا از فرایند قیمت گذاری کنار گذاشته و وزارت صمت، متولی قیمت گذاری و تنظیم بازار خودرو شده است.

رئیسی پنج شنبه متوجه گرانی خودرو شد؟، چه کسی مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد؟

اقدامی که گویا در جلسه 28 مهرماه سران قوا به آن رای داده شده بود. جلسه ای که اتفاقا ابراهیم رئیسی هم در آن حضور داشته و می دانسته که بعد از این قرار است قیمت گذاری و تنظیم بازار خودرو بر عهده وزارت صمت باشد.

حالا هم خودروسازان و هم وزارت صمت می گوید که افزایش قیمت خودرو با مصوبه و مجوز این وزارتخانه اجرا شده و حتی قیمت ها را وزارت صمت تعیین و به خودروسازان اعلام نموده است.

چه کسی مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد؟

روز چهارشنبه 19 آبان ماه و یک روز بعد از افزایش رسمی خودرو، فرشاد مقیمی، مدیر عامل ایران خودرو اظهار داشت که قیمت های اعلامی دو خودروساز به وسیله وزارت صمت تعیین و به خودروسازان اعلام شده است. مقیمی گفته بود :وزارت صمت اعداد (فهرست قیمت خودروها) را به خودروسازان اظهار داشتند و ما نیز طبق آن اقدام کردیم.

در همان برنامه تلویزیونی روز چهارشنبه، سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل ونقل وزارت صمت هم اظهار داشت که افزایش قیمت خودرو با مجوز دولت و وزارت صمت بود. او گفت: هماهنگی ها و مجوزهای لازم در زمینه افزایش قیمت خودروها از سوی خودروسازان اخذ شده است.

حالا سوالی که وجود دارد این است که چگونه وزیر صمت و رئیس جمهور در جریان چنین مصوبه و موضوع مهمی نبوده اند؟ آیا معاونان وزیر صمت بدون هماهنگی با وزیر اقدام به افزایش قیمت خودرو نموده اند؟

البته معارباشی گفته بود فراموش نموده تغییر فرایند قیمت گذاری خودرو را به اطلاع شورای رقابت برساند. این آیا به این معناست که وزیر هم فراموش نموده که موضوع افزابش قیمت را به ابراهیم رئیسی منتقل کند؟

رئیسی چگونه متوجه افزایش قیمت خودرو شد؟

البته ابراهیم رئیسی در جریان تغییرات متولی قیمت گذاری خودرو بوده اما مخالفت او با مصوبه افزایش قیمت ها به گونه ای است که گویا در جریان تغییر قیمت ها نبوده و احتمالا به وسیله رسانه ها در جریان قرار گرفته است.

اما یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد. آن هم اینکه وزیر صمت چند روز پیش اعلام نموده بود که از هفته بعد 700 دستگاه خودرو بیشتر از قبل به بازار عرضه می گردد و حتی وعده داد طی هفته های آینده خودروهای مانده در کف پارکینگ تکمیل و وارد بازار گردد. اما مدیرعامل ایران خودرو گفته بود با افزایش قیمت های تازه می توانند بدهی خود به قطعه سازان را بدهند و بتوانند فراوری خود را هم افزایش دهند.

یعنی به نظر می رسد که این برنامه هماهنگ شده میان وزارت صمت و خودروسازان است و حتی معاون وزیر گفته بود خودروسازان جلسات هفتگی برای این موضوع با وزیر داشته اند. پس افزایش سرخود قیمت خودرو منتفی است و مشخص است که دولت در جریان تغییر قیمت خودرو بوده است.

از طرف دیگر گفته شده دلیل مخالفت رئیس جمهوری با افزایش قیمت خودرو این بوده که این مساله در ستاد تنظیم بازار تصویب نشده است. اما خبرگزاری مهر اعلام نموده که اطلاعات منتشر شده از شرکت سایپا در کدال نشان می دهد که خودروسازان با مجوز مستقیم ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت نموده اند.

از طرفی در جلسه ستاد تنظیم بازار معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت، وزیر اقتصاد هم حضور دارند. پس چگونه ممکن است این مساله به رئیسی اعلام نشده باشد؟

اگرچه فعلا افزایش قیمت خودرو منتفی شده و اما به نظر می رسد که دولت تصمیم به افزایش قمیت خودرو گرفته و بعد از تصمیم خود منصرف شده است. یا اینکه واکنش های مردم به افزایش قیمت دولت را از تصمیم خود عقب نشانده است.

اما مساله مهم این است که چنین اقدامی قطعا تاثیر خود را بر بازار خودرو می گذارد و می تواند سیگنال افزایشی به بازار آزاد بدهد و قیمت ها را افزایش دهد. از طرف دیگرِ خودروسازان می توانند به بهانه قیمت گذاری دستوری و افزایش زیان خود، اندازه فراوریات خود را کاهش دهند و همین کاهش فراوری در برابر افزایش تقاضا می تواند منجر به افزایش بیشتر قیمت گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 844

به "رئیسی پنج شنبه متوجه گرانی خودرو شد؟، چه کسی مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیسی پنج شنبه متوجه گرانی خودرو شد؟، چه کسی مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید