درخواست جورج کلونی از موزه بریتانیا

به گزارش آقای معلم، جورج کلونی، سینماگر آمریکایی که چندین سال است در جهت بازگرداندن مجسمه های باستانی پارتنون به یونان تلاش می کند، بیان نمود: بازگرداندن این مجسمه ها به کشور خاستگاه آن یعنی یونان حرکت در جهت تاریخ خواهد بود.

درخواست جورج کلونی از موزه بریتانیا

استرداد مجسمه های مرمرین پارتنون از موزه بریتانیا به یونان، یکی از موارد مورد بحث میان دو کشور در چند دهه اخیر بوده است. این مجموعه از آثار هنر یونان باستان که بخش اصلی معبد پارتنون و ساختمان های دیگر آکروپولیس آتن را تشکیل می دادند در قرن نوزدهم میلادی توسط لرد الگین از این کشور خارج شدند و در سال 1816 از مجموعه موزه بریتانیا سردرآوردند.

جورج کلونی در گفت وگویی با یکی از روزنامه های یونانی و در آستانه دویستمین سالگرد استقلال یونان در این باره گفته است: در حالی که آثار تاریخی زیادی هستند که باید به صاحبان اصلی آن ها بازگردانده شوند اما هیچ کدام به اهمیت مجسمه های مرمرین پارتنون نیستند که از اوایل قرن چهاردهم میلادی یکی از مهم ترین گنجینه های موزه بریتانیا به شمار می فرایند.

کلونی در سال 2014 و پس از ساخت فیلم مردان تاریخی که به موضوع بازگرداندن آثار تاریخی سرقت شده توسط نازی های می پرداخت، برای نخستین بار به ضرورت بازگشت مجسمه های تاریخی پارتنون به یونان اشاره کرد بود که این اظهارنظر مورد انتقاد بوریس جانسون قرار گرفت که در آن زمان به عنوان شهردار لندن فعالیت می کرد.

پل چارلز پروفسور تاریخ یونان در دانشگاه کمبریج انگلستان نیز گفته وقت آن رسیده که موه بریتانیا سخاوت روح و شجاعت اخلاقی خود را نشان دهد.

در سال های اخیر، افکار عمومی نیز کفه ترازو را به نفع بازگرداندن این آثار سنگین تر کرده است. یک تحقیق در سال 2018 نشان داد 56 درصد از شرکت کنندگان بریتانیایی در این نظرسنجی معتقد بودند این مرمرها باید به یونان بازگردانده شوند.

فیگارو نوشت، سال گذشته نخست وزیر یونان از دولت بریتانیا خواست تا این مرمرهای 2500 ساله را در ازای دریافت آثار باستانی دیگری به یونان امانت دهد و موزه بریتانیا گفت این درخواست را مورد بررسی قرار می دهد.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 490

به "درخواست جورج کلونی از موزه بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست جورج کلونی از موزه بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید