خبرنگاران دومین سمن سرای میراث فرهنگی کشور در مراغه افتتاح شد

به گزارش آقای معلم، مراغه- خبرنگاران- دومین سمن سرای (سرای تشکل های مردم نهاد) میراث فرهنگی کشور با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در مراغه افتتاح شد.

خبرنگاران دومین سمن سرای میراث فرهنگی کشور در مراغه افتتاح شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز سه شنبه در آیین افتتاح این سمن سرا گفت: این مجموعه فرهنگی و اجتماعی به همت سازمان های مردم نهاد این شهرستان و به منظور ایجاد فرهنگ و زمینه برای بهره برداری و صیانت از آثار فاخر فرهنگی و تاریخی این خطه راه اندازی و تاسیس شده است.

حمزه زاده اضافه نمود: این سمن سرا برای اولین بار در آذربایجان شرقی و به منظور احیا و شناساندن صندلی عظیم مراغه به عنوان یکی از کهن شهرهای تاریخی کشورمان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: معرفی آثار تاریخی، طبیعی و ظرفیت های گردشگری مهم ترین رویکرد در ایجاد سمن سراها و بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در این بخش است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات مناسبی برای احیای آثار تاریخی در این شهرستان نشده است، اضافه نمود: باید در کنار رویکرد حفاظتی و بازسازی آثار تاریخی، کارکردهای مالی و فرهنگی این آثار مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: سرمایه گذاری و بهره گیری از ظرفیت سمن ها و نیز جلب مشارکت های بخش خصوصی، می تواند زمینه ساز رشد و رونق بخش میراث فرهنگی و گردشگری در این منطقه گردد.

وی با اشاره به رویکرد حمایتی دولت تدبیر و امید از صنعت گردشگری اضافه نمود: براساس مصوبه هیئت دولت، تمامی دستگاه های دولتی، اجرایی و خدمات رسان ملزم به تخصیص اعتبار برای حفاظت و نگهداری از آثار ترایخی در اختیار نهاد خود هستند و باید در این زمینه اهتمام داشته باشند.

وی اضافه نمود: همچنین در این راستا، میراث فرهنگی آمادگی دارد، بهره برداری از آثار تاریخی و طبیعی را با رعایت ضوابط و قوانین در اختیار بخش خصوصی قرار داده و از مشارکت های مردمی برای صیانت از آنها بهره مند گردد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز گفت: با توجه به ظرفیت های عظیم تاریخی و گردشگری این شهرستان، سمن ها نقش مهمی در معرفی آنها و فرهنگ سازی برای صیانت از این داشته های فاخر دارند.

سیدعلی موسوی اضافه نمود: مراغه با برخورداری از ظرفیت های تاریخی و طبیعی، از زمینه های مساعدی برای گردشگری و جذب سرمایه گذار در این بخش بهره مند است.

وی ادامه داد: رسالت اصلی سمن ها علاوه بر ایجاد زمینه برای حفظ آثار تاریخی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد رونق گردشگری است.

وی با اشاره به عقد تفاهم نامه همکاری میراث فرهنگی و دهیاری ورجوی برای احیای معبد تاریخی مهر اضافه نمود: این تفاهم نامه می تواند زمینه ساز احیا و صیانت از این اثر ارزشمند تاریخی در این شهرستان گردد.

به گزارش خبرنگاران، در این آیین تفاهم نامه همکاری میراث فرهنگی و دهیاری ورجوی برای احیای معبد تاریخی مهر به امضای بخشداری مرکزی، دهیاری ورجوی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی رسید.

شهرستان مراغه با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 بهمن 1399 بروزرسانی: 23 بهمن 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 368

به "خبرنگاران دومین سمن سرای میراث فرهنگی کشور در مراغه افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دومین سمن سرای میراث فرهنگی کشور در مراغه افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید