توضیح درباره ماجرای حرکات نمایشی یک جوان در محوطه تخت جمشید

به گزارش آقای معلم، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، توضیح درباره ماجرای حرکات نمایشی یک جوان در محوطه تخت جمشید انجام شد.

توضیح درباره ماجرای حرکات نمایشی یک جوان در محوطه تخت جمشید

داستان چیست؟

حمید فدایی در پاسخ به این پرسش که چگونه یک نفر طی یک زمان طولانی و علیرغم وجود نگهبانان متعدد و دوربین های مدار بسته موجود در محوطه تاریخی تخت جمشید، امکان انجام حرکات نمایشی و فیلمبرداری از این حرکات را داشت؟ گفت: با توجه به اینکه این موضوع در تابستان اتفاق افتاده است من شخصا این را به پای مسائل نشأت گرفته از شرایط کرونایی می گذارم که در مجموعه تخت جمشید هم حاکم بوده و اینها باعث شده است که شاید تعداد افراد مجموعه و یگان های حفاظت کمتر شود؛ البته باید همه مسائل بررسی شود زیرا به دنبال توجیه موضوع نیستیم.

او افزود: از یک منظر دیگر اگر این موضوع را بررسی کنیم بنده این را یک مشکل فرهنگی هم می بینم، این که در حوزه فرهنگی هم کم کاری شده است؛ یعنی در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص این موضوعات کمتر کار شده و این یک زنگ خطر محسوب می شود و باید در این ارتباط بتوانیم به این بخش از مسئولیت هایمان عمل کنیم؛ این مسئولیت هم حقیقتاً فقط به عهده میراث فرهنگی نیست و باید زیرساختی تر و در کشور کار کنیم.

فدایی با بیان اینکه در همین روزها مجموعه پایگاه جهانی تخت جمشید، درگیر پروژه هایی است که در بعد وندالیسم اتفاق افتاده و شاهد رنگ پاشی روی آثار سنگی برجای مانده هستیم، افزود: الان که من با شما صحبت می کنم در همین روزها آثاری داریم که در حریم تخت جمشید وجود دارد و همانجاها کمتر نگهبان و امکان حفاظت داریم و شرایط اینگونه نیست که برای تک تک این آثار نگهبان و گارد بگماریم، ما یک دستگاه فرهنگی هستیم و چنین ظرفیتی را در اختیار نداریم؛ اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که روی آثار تاریخی یک عالمه یادگاری نوشته شده و دیوارنویسی کرده اند و ... می خواهم بگویم که این مسائل متاسفانه موضوعاتی جدیست که در کشور وجود دارد.

او با اشاره به اینکه به جز میراث فرهنگی و مجموعه جهانی تخت جمشید، سایر دستگاه ها هم در این زمینه باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل و در بحث اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگسازی ورود کنند، گفت: اگر همه چیز با هم هماهنگ پیش برود قطعاً اطلاع و شناخت ما نسبت به فرهنگ بالاتر می رود و افرادی در جامعه ما ضد فرهنگی برخورد نخواهند کرد و اینکه رسانه می تواند در این بخش بسیار اثرگذار باشد و من خواهشم از رسانه ها این ست که در بخش اطلاع رسانی بیشتر کمک کنند و فکر می کنم که ما باید در این بخش سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهیم که انشاالله شاهد این چنین برخوردهایی در میراث فرهنگی و میراث جهانی خود نباشیم.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در پاسخ این پرسش که با توجه به فیلم منتشر شده و نبود دخالت و نظارت یگان حفاظت و با توجه به اینکه این اواخر نتایج کاوش های مهمی معین شده است و تعداد و وسعت آثاری که نیاز به حفاظت و مراقبت ویژه دارد بیشتر شده آیا این نگرانی وجود دارد که یگان حفاظت پایگاه جهانی تخت جمشید قادر به نگهداری و حراست از این آثار نباشد و آیا تعداد نیروهای یگان حفاظت کم است یاشیوه حراست و حفاظت در این مجموعه موثر نیست؟ گفت: واقعیت این است که حداقل بنده که در چند سال گذشته در اینجا حضور داشتم چیزی ندیدم و از گذشته هم دوستانی که قبل از بنده بودند چیزی به من خبر داده نشده که چنین موضوع و شرایطی برای بار چندم اتفاق افتاده باشد.

فدایی ادامه داد: من این اتفاق را ناشی از یک شرایط خاص می دانم که به تعبیر من ناشی از شرایط ویژه کرونایی بوده است، همانطور که در ارگانهای دیگر کاهش نیرو را داشتیم، اینجا هم بدلیل تعطیل بودن با همان کاهش روبرو بودیم و فشار بیشتری روی نیروهای ما بوده است، اما در هر حال این برای ما یک پیامی دارد و یک زنگ خطری ا ست.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با بیان اینکه طی چند ماه گذشته شبانه روز در تخت جمشید حضور داشته و به محوطه سرکشی می کند، گفت: شاهد فعالیت یگان حفاظت و فعال بودن سیستم دوربینهای مدار بسته در این مدت بوده ام.

فدایی در عین حال از انجام پیگیری لازم برای رسیدگی به رویداد یاد شده خبر داد و گفت: امیدواریم که دیگر شاهد چنید اتفاهایی نباشیم ما البته از این موضوع به راحتی عبور نخواهیم کرد و قول می دهیم که به مسائلی که دغدغه مردم است، رسیدگی جدی داشته باشیم؛ از طرف دیگر هم به بحث آسیب شناسی فرهنگی نیز باید جدی تر نگاه کرد و انشالله که شاهد چنین اتفاق هایی دیگر نباشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 430

به "توضیح درباره ماجرای حرکات نمایشی یک جوان در محوطه تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح درباره ماجرای حرکات نمایشی یک جوان در محوطه تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید