صخره شیر در سریلانکا

به گزارش آقای معلم، صخره شیر یا سیگیریا در سریلانکاست. این صخره در منطقه ماتالاست. در گذشته سیگیریا محل فرمانروایی کاسیاپا در قرن پنجم میلادی بوده است. پادشاه برای حفظ قدرت خود، مقر فرمانروایی اش را بالای صخره 200 متری انتقال داد. صخره شیر یک جاذبه طبیعی، تاریخی فوق العاده زیبا و منحصر به فرد است. علت بردن مقر فرمانروایی کاسیاپا به بالای صخره 200 متری چه بود؟ این صخره برای چه به صخره شیر یا سیگیریا معروف شده است؟ چه تفریحاتی در سفر به سیگیریا می توان انجام داد؟

صخره شیر در سریلانکا

صخره شیر یا سیگیریا کجاست؟

صخره شیر بیش از 170کیلومتر از کلمبو فاصله دارد. کلمبو در مرکز سریلانکا و مرکز این کشور است. صخره شیر جاذبه ای طبیعی و تاریخی فوق العاده در سریلانکاست. ارتفاع این صخره 200 متر است. از بالای این صخره زیبا منظره زیبایی از جنگل ها و مزارع چای اطراف را می توان دید. گفته ها و افسانه ها در خصوص صخره شیر زیاد است. وقتی در محوطه صخره شیر قدم می زنید حجاری ها نقاشی ها و راه پله های طویل را خواهید دید. چرا این صخره به نام صخره شیر معروف شده است؟

علت ساختن دهکده یا قلعه بالای صخره شیر چیست؟

وقتی از قلعه ای بر بلندای تپه، کوه یا تخته سنگی بزرگ تماشا می کنید، می توانید اولین علت ساخت آن را مسائل دفاعی حدس بزنید. در قرن پنجم میلادی پادشاه کاسیاپا برای حفظ قدرتش صخره شیر را به عنوان مقر پادشاهی خود انتخاب کرد. صخره شیر در منطقه ماتاله سریلانکا واقع شده است. این صخره با نام های سیگیریا (Sigiriya) و (Lion Rock) نیز شناخته می گردد. به دستور پادشاه پله ها و سازه هایی برای سکونت در صخره شیر بنا شد. سیگیریا 1200 پله دارد. ورودی قلعه شبیه شیر بود. حجارها سنگ های کوه را طوری تراشیدند که شبیه پاهای شیر غول پیکر شد. دهان شیر ورودی دهکده محسوب می شد. ورودی خاص این قلعه شکوه و قدرتی خاص به آن داده بود. همین مشخصه شاخص از قرن ها پیش تا کنون موجب شکل گیری هویت این صخره بی نظیر در سریلانکا شده است. صخره ای به نام صخره شیر. پادشاه و اطرافیان او در قسمت فوقانی صخره زندگی می کردند. در این قسمت استخرهایی برای نگهداری آب باران ساخته شد. شاید علت این کار آن ها برای شما جالب باشد. جمع آوری آب در آبگیرها طوری طراحی شده بود که اگر موقع حمله با تهدید و محاصره روبرو شدند، طولانی بودن مدت محاصره آن ها را از پای در نیاورد. این صخره با ارتفاع فوق العاده ای که داشت محلی مناسب برای اشراف به منطقه ها اطراف بود. در این صورت بود که شاه می توانست لشکریان دشمن را از فاصله بسیار دور ببیند. پادشاه کاسیاپا و برادرش سر قدرت با هم اختلاف داشتند. همین عامل انگیزه ای شد تا کاسیاپا مقر فرمانروایی خود را از ترس تصاحب به دست برادرش از آنوراپورا به بالای صخره شیر ببرد. دلایل متعددی برای تعلق صخره شیر به قرن پنجم میلادی وجود دارد. اما در کاوش های بیشتر در این منطقه شواهدی درباره وجود زندگی انسان ها در دوران میان سنگی در صخره شیر به دست آمده است. (دوران میان سنگی بین 8000 تا 20000 سال قبل از میلاد مسیح بوده است) این اثر باستانی در لیست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. در سال های اخیر یونسکو به بازسازی صخره شیر پرداخته است.

در صخره شیر چه تفریحاتی می توانیم انجام دهیم؟

در منطقه صخره شیر تفریحات خاص و متنوعی می گردد انجام دارد مهمترین آن ها بازدید از قلعه باستانی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ کهن بومی صخره شیر است. بالن سواری در منطقه سیگیریا بسیار مهیج است و از جذابیت بالایی برای گردشگران برخوردار است. سرزمین سریلانکا مانند هند سرزمین فیل هاست. در سیگیریا می توانید فیل سواری را تجربه کنید. اگر صخره نورد هستید نیز می توانند از تورهای صخره نوردی صخره شیر بهره ببرید و بر دیواره این صخره 200 متری صخره نوردی هیجان انگیزی داشته باشید.

قبل از رفتن به صخره شیر بخوانید:

اگر سریلانکا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نموده اید، حتما به تماشا زیبایی ها و عظمت و شکوه صخره شیر در منطقه ماتالا بروید. اما قبل از رفتن خوب است از تجربه گردشگرانی که قبلا به صخره شیر رفته اند استفاه کنید.

  • لباس و کفش مناسب و راحت بپوشید.
  • بطری آب و دستمال به همراه داشته باشید.
  • در قسمت فوقانی صخره چون سایه وجود ندارد یک چتر برای سایه انداختن با خود ببرید.
  • اگر کمی ترس از ارتفاع دارید یا این که در جاهای مرتفع دچار سرگیجه می شوید بهتر است به پایین نگاه نکنید. حتما کنجکاو شده اید چه مدت زمانی طول می کشد تا شما به بالای صخره شیر یا سیگیریا برسید، زمان صعود به سیگیریا کمی بیشتر از یک ساعت است. البته در زمان شلوغی و ازدحام گردشگران این زمان مسلما بیشتر خواهد شد.
  • موقع بالا رفتن از صخره شیر باید ایستگاه هایی را برای خودتان در نظر بگیرید، تا انرژی تان برای ادامه مسیر ذخیره بماند. بهتر است کمی نفس تازه کنید. آب بنوشید، وقتی کمی خنک شدید به مسیر خود ادامه دهید. صعود به صخره شیر در سریلانکا برای کوهنوردان بسیار راحت تر است سعی کنید از تجریبات و مهارت های آن ها در مسیر صعود بهره ببرید.

صخره شیر در سریلانکا، در حال حاضر به وسیله مجموعه ای از درختان و منازل و مزارع محاصره شده است.

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 28 آذر 1401 بروزرسانی: 28 آذر 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1119

به "صخره شیر در سریلانکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صخره شیر در سریلانکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید