از سیر تا پیاز درباره مصرف ویتامین دی

به گزارش آقای معلم، ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است، یعنی در بافت های چربی بدن ذخیره می گردد. ویتامین دی به طور طبیعی در برخی غذا ها وجود دارد، به برخی غذا ها اضافه می گردد و به صورت مکمل نیز در دسترس است. بعلاوه تابیدن اشعه فرابنفش (UV) نور خورشید به پوست باعث ساخت ویتامین دی در بدن می گردد.

از سیر تا پیاز درباره مصرف ویتامین دی

به گزارش همشهری، تقریبا همه ما می دانیم که استخوان های ما برای رشد و نمو به ویتامین دی احتیاج دارد و مصرف کافی ویتامین دی از پوکی استخوان جلوگیری می نماید.

بعلاوه ویتامین دی باعث بهبود جذب کلسیم در روده می گردد و سطح کلسیم و فسفر خون را تنظیم می نماید. از طرفی ویتامین دی در کاهش التهاب، عملکرد سیسم ایمنی، دستگاه عصبی عضلانی و متابولیسم گلوکز نیز در بدن دخالت دارد.

کمبود این ویتامین نیز عوارضی را در پی دارد. خستگی و ضعف عضلانی، ریزش مو، درد استخوان و مفاصل، اضطراب، افسردگی و ترمیم آهسته زخم از نشانه های کمبود ویتامین دی در بدن است.

چه غذا هایی منبع اصلی ویتامین دی هستند؟

بعضی غذا ها برای تامین ویتامین دی بدن مناسب هستند؛ مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی تن، روغن جگر ماهی، جگر گاو، زرده تخم مرغ، قارچ، شیرکاکائو، خامه ترش، کره، پنیر بز، زرده تخم مرغ، خاویار، ماهی خال خالی، کشک گوسفندی وگاوی، خرما، دانه آفتابگردان، ارده شیره، تخم کتان.

نور خورشید تامین نماینده ویتامین دی

افرادی که به صورت طبیعی در محیط سرشار از آفتاب زندگی می نمایند، مقدار ویتامین دی طبیعی خونشان بین 40 تا 70 (ng/ml) است، مقداری که به ندرت در بیشتر افراد دیده می گردد.

با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در روز می توانیم بخشی از ویتامین دی بدن را تامین کنیم. قرار گرفتن بدن آن هم بدون کرم ضد آفتاب به مدت 5 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید حداقل دوبار در هفته، می تواند ویتامین دی بدن را تا حدی تامین کند.

آیا مصرف بیش از میزان ویتامین دی مضر است؟

دریافت بیش از حد ویتامین دی نیز مضر است و عوارضی مانند تهوع، استفراغ، ضعف عضلانی، گیجی، درد، از دست دادن اشتها، کم آبی بدن، افزایش ادرار، تشنگی زیاد و سنگ کلیه دارد. سطوح بسیار بالای ویتامین دی بعلاوه می تواند منجر به نارسایی کلیه، ضربان قلب نامنظم و حتی مرگ گردد.

مصرف مکمل ویتامین دی خوب است یا بد؟

باید دقت کنید که مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین D ممکن است باعث تجمع بیش از حد کلسیم در بدن گردد و به جای تقویت استخوان ها، آن ها را از بین ببرد. افزایش بیش از حد کلسیم بعلاوه می تواند به قلب و کلیه ها آسیب برساند و منجر به ایجاد سنگ کلیه گردد.

مصرف بیش از 100 میکروگرم معادل 4 هزار واحد بین المللی از مکمل ها در روز توصیه نمی گردد و می تواند خطرناک باشد. برترین کار این است که برای مصرف این مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید.

بهتر است از یک رژیم سالم و غنی از انواع ویتامین بهره ببرید و اگر بازهم ویتامین دی کافی دریافت نکردید، از مکمل ها بهره ببرید. البته با مشورت پزشک معالج خود.

منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1401 بروزرسانی: 1 شهریور 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1066

به "از سیر تا پیاز درباره مصرف ویتامین دی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سیر تا پیاز درباره مصرف ویتامین دی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید