آب از دریای عمان به خراسان جنوبی می رسد

به گزارش آقای معلم، عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان در محدوده شهرستان قاینات و حوزه سرزمینی خراسان جنوبی به وسیله پیمانکار شروع شده است.

آب از دریای عمان به خراسان جنوبی می رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور از جمله طرح های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب این منطقه است که به جد در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

عباس زاده با بیان اینکه انتقال آب از دریای عمان یکی از گزینه های تامین آب استان است گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با کاربری صنعتی در حال اجراست که در مرحله نخست فقط برای استان سیستان و بلوچستان، کاربری مصرف شرب نیز برای آن تعریف شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از شروع عملیات اجرایی شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و برای استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اطلاع داد و اضافه کرد: افق اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی تا سال 1404 تعریف شده است.

وی گفت: در افق این طرح 280 میلیون مترمکعب آب به سیستان و بلوچستان، 60 میلیون مترمکعب برای مصارف صنعت و خدمات به خراسان جنوبی و 120 میلیون مترمکعب نیز برای مصارف صنعت و خدمات به خراسان رضوی اختصاص می یابد.

عباس زاده با اشاره به بحران کم آبی در خراسان جنوبی و کاهش منابع تجدیدناپذیر آب استان گفت: تامین آب پایدار برای خراسان جنوبی با توجه به خشکسالی های شدید یک ضرورت است و با اجرای طرح های انتقال آب از دریای عمان، بازتخصیص آب و بازچرخانی آن، احتیاج آبی در بخش صنعت به صورت پایدار تامین خواهد شد.

وی گفت: اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان و خط شماره 2 انتقال آب از خلیج فارس یعنی اجرای خط انتقال برای استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی برعهده شرکت تامین آب صنایع و معادن ایمواسکو است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اجرای هر 2 خط انتقال آب به استان برعهده شرکت تامین آب صنایع و معادن ایمواسکو است و پیمانکار انتقال آب پایدار به خراسان جنوبی از 2 دریای مختلف خلیج فارس و عمان را برعهده دارد.

وی اضافه کرد: خط انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در مرز خراسان جنوبی و خراسان رضوی در منطقه قاینات و سنگان خواف به هم می رسند و محتمل است که از این جهت در قالب یک خط اصلی یا 2 خط مجزا به خراسان رضوی منتقل گردد.

عباس زاده گفت: این 2 خط اصلی انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس در محدوده 2 استان و محلی که باید با یکدیگر تلاقی شوند، 20 کیلومتر اشتراک دارند و تا به امروز در این منطقه عملیات اجرایی لوله گذاری طرح انتقال آب در حد فاصل قاینات خراسان جنوبی به سنگان خواف در خراسان رضوی شروع شده است.

وی گفت: همزمان با اجرای طرح انتقال از دریای عمان، طرح انتقال آب از خلیج فارس باز هم با اولویت مصرف در بخش صنایع برای استان دنبال می گردد.

معاون استاندار گفت: خط اصلی انتقال آب از خلیج فارس به سمت رفسنجان در استان کرمان تعریف و اجرایی شده است و از کرمان سه خط برای استان های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در نظر گرفته شده که خط شماره 2 برای تامین آب استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه خط انتقال آب از دریای عمان نسبت به طرح انتقال از خلیج فارس باید جهت هموارتری را طی کند، محتمل است اجرای این طرح برای تامین آب شرق کشور و خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد.

عباس زاده گفت: از طرف دیگر براساس برآورد کارشناسان، هزینه اجرای طرح انتقال از دریای عمان برای استان های شرقی کشور از جمله خراسان جنوبی و خراسان رضوی کمتر بوده و سرعت اجرای طرح نیز بیشتر است.

وی گفت: ازآنجایی که دریای عمان به منابع آبی آزاد دنیا از جمله دریای آرام متصل است، از لحاظ زیست محیطی تامین آب از این محل برای خراسان جنوبی بهتر خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنان در کنار انتقال آب از دریای عمان، تامین آب برای استان از محل خلیج فارس نیز پیگیری می گردد، اما جهت اجرای خط انتقال از خلیج فارس به علت هموار نبودن، شاید زمان بیشتری را ببرد.

وی گفت: اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی که در دستور کار دولت قرار گرفته است، می تواند در این بحران کم آبی نویدبخش آبادانی و برطرف دغدغه چندین ساله مردم این منطقه ها خشک و کم آب باشد.

خبرنگاران خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1099

به "آب از دریای عمان به خراسان جنوبی می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب از دریای عمان به خراسان جنوبی می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید