11 قابلیت تازه اندروید 14 که باید امتحان کنید

به گزارش آقای معلم، گوگل مدتی قبل نسخه نهایی اندروید 14 را بالاخره منتشر کرد. همین ابتدا و قبل از اینکه به بعضی قابلیت های نو این سیستم عامل بپردازیم، باید بگوییم که مطابق معمول فقط بعضی از این مشخصه ها به رابط کاربری گوشی های مختلف راه پیدا می نماید. بنابراین مانند همواره، کاربرانی که می خواهند تجربه استفاده از اندروید خام را داشته باشند، باید گوشی های گوگل پیکسل را خریداری نمایند. البته رابط کاربری گوشی های موتورولا هم به اندروید خام بسیار نزدیک است. در هر صورت در ادامه به 11 قابلیت نو اندروید 14 می پردازیم.

11 قابلیت تازه اندروید 14 که باید امتحان کنید

پس زمینه های پویا بر اساس تصاویر مختلف

در اندروید 14، با استفاده از انواع تصاویر می توانید پس زمینه های پویا و تقریبا سه بعدی ایجاد کنید. این یعنی زمانی که بین بخش های مختلف جابجا می شوید، این پس زمینه حرکت می نماید. برای بهره گیری از این مشخصه، ابتدا راهی Settings شوید و در نهایت به Wallpaper & style و More wallpapers سر بزنید.

حالا روی My Photos ضربه بزنید و عکس موردنظر را انتخاب کنید. بعد از ظاهر شدن این عکس، روی آیکن به شکل سه ستاره در سمت راست بخش فوقانی ضربه بزنید.

با این کار یک پاپ آپ نمایش داده می گردد که باید گزینه Create Cinematic wallpaper را فعال کنید. با این کار ممکن است تصویر کمی مات گردد، چند ثانیه صبر کنید و سپس روی Set Wallpaper بزنید.

در آخر هم مشخص کنید که می خواهید این تصویر پویا در هوم اسکرین یا هم هوم اسکرین و لاک اسکرین نمایش داده گردد.

اگر گزینه cinematic wallpapers را مشاهده نمی کنید، در اپ گوگل فوتوز راهی Library > Utilities > Cinematic photo شوید و سپس از همین بخش می توانید یک تصویر پویا ایجاد کنید. با این کار گوشی به طور اتوماتیک فایل های موردنیاز را دانلود می نماید و بعد از ریستارت کردن گوشی، برای پس زمینه می توانید از این مشخصه بهره ببرید.

فلش نوتیفیکیشن

در اندروید 14، دو نوع فلش نوتیفیکیشن در اختیار کاربران قرار می گیرد. نوع اول فلش دوربین است که این یعنی برای دریافت نوتیفیکیشن های تازه و آلارم ها، فلش دوربین روشن می گردد. نوع دوم هم فلش نمایشگر است که این یعنی در صورت دریافت نوتیفیکیشن های تازه، می توانید یک رنگ را مشخص کنید تا نمایش به شکل فلش با همان رنگ خاموش و روشن گردد.

این قابلیت فارغ از قفل بودن یا نبودن گوشی می تواند انجام وظیفه کند. برای بهره گیری از این مشخصه، در بخش تنظیمات راهی Notifications شوید و سپس روی Flash notifications ضربه بزنید.

در این قسمت می توانید گزینه مربوط به فلش دوربین یا نمایشگر را مشخص کنید. اگر گزینه مربوط به فلش نمایشگر را مشخص نموده اید، قادر به مشخص رنگ نمایشگر هم هستید.

تم سیاه وسفید

اگر از جمله کاربرانی هستید که به شخصی سازی رابط کاربری اندروید علاقه زیادی دارید، در اندروید 14 در این زمینه حالا می توانید از تم سیاه و سفید هم بهره ببرید. برای این کار ابتدا در بخش تنظیمات راهی Wallpaper & Style شوید. سپس از فهرست رنگ های مختلف برای تم گوشی، می توانید سیاه و سفید را مشخص کنید.

برای این که این تم در هوم اسکرین جلوه بهتری داشته باشد، می توانید آیکن Themed icons را فعال کنید تا آیکن اپ هایی که از این مشخصه پشتیبانی می نمایند، سیاه و سفید شوند.

کنترل جداگانه برای تنظیم صدای نوتیفیکیشن و زنگ تماس

اگر از گوشی های سامسونگ استفاده نموده باشید، مطمئنا متوجه شده اید که گزینه کنترل صدای نوتیفیکیشن و زنگ تماس به طور جداگانه ارائه شده اند. حالا در اندروید 14 هم به چنین قابلیتی دسترسی دارید. برای این کار به Settings > Sound and Vibration سر بزنید. در این قسمت قادر به مشاهده اسلایدر تنظیم صدا برای موارد مختلفی هستید.

افزایش میزان فونت تا 200 درصد

یکی دیگر از ویژگی های تازه اندروید 14، امکان افزایش میزان فونت تا 200 درصد است. علاوه بر این، افزایش میزان به طور غیر خطی صورت می گیرد و هرچقدر میزان فونت بزرگ تر باشد، شیب مربوط به افزایش میزان پایین می آید تا ترکیب رابط کاربری به هم نخورد. برای این مشخصه راهی Settings > Display > Display size and text شوید و در اسلایدر مربوط به بخش Font size می توانید آن را کوچک تر و بزرگ تر کنید.

تغییر میزان فونت از منوی تنظیمات سریع

در اندروید 14، امکان تغییر میزان فونت به وسیله منوی تنظیمات سریع وجود دارد. طبیعتا اگر این گزینه را مشاهده نمی کنید، می توانید آن را به تنظیمات سریع گوشی خود اضافه کنید. بعد از ضربه زدن بر روی این گزینه، یک اسلایدر برای تنظیم سایز فونت نمایش داده می گردد.

ارائه دسترسی به تعدادی ویدیو و عکس

تا قبل از اندروید 14، زمانی که یک اپ درخواست دسترسی به عکس ها و ویدیو ها را ارائه می داد، به تمامی این فایل ها دسترسی پیدا می کرد. اما حالا در اندروید 14 زمانی که یک اپ می خواهد به عکس ها و ویدیو های گوشی شما دسترسی پیدا کند، می توانید گزینه Select photos and videos را انتخاب کنید تا فقط به تعدادی از فایل های موردنظر شما دسترسی داشته باشد.

ساده تر شدن استفاده از پسورد عددی برای ورود به گوشی

یکی از محدودیت های نسخه های قبلی اندروید این بود که بعد از وارد کردن پسورد، باید بر روی Enter ضربه می زدید تا وارد گوشی می شدید. اما بالاخره در اندروید 14 این مشکل رفع شده است. البته این قابلیت تنها زمانی کار می نماید که شماره پین موردنظر 6 رقم یا بیشتر باشد. برای بهره گیری از این مشخصه، راهی Settings > Security and privacy > Device unlock شوید.

در گام بعدی بر روی آیکن چرخ دنده در سمت راست Screen lock ضربه بزنید و سپس Auto-confirm را فعال کنید. همانطور که گفتیم این گزینه فقط زمانی قابل فعال شدن که شماره پین موردنظر حداقل 6 رقم داشته باشد.

کشیدن و رها کردن متن و عکس بین اپ های مختلف

در اندروید 13، زمانی که قابلیت split-screen فعال است، کاربران می توانند از مشخصه drag-and-drop یا همان کشیدن و رها کردن بهره ببرند. اما حالا در اندروید 14 زمانی که در شرایط Recents هستید و پیش نمایشی از اپ ها نشان داده می گردد هم می توانید از این مشخصه بهره ببرید. بنابراین حالا راحت تر از گذشته می توانید یک متن یا عکس را از یک اپ به اپ دیگری انتقال دهید.

مشاهده سال ساخت گوشی

از دیگر تغییرات اندروید 14، باید به ارائه سال ساخته شدن گوشی اشاره کنیم. برای این کار باید به Settings > About phone مراجعه کنید و بعد از ضربه بر روی Model، قادر به مشاهده سال ساخت گوشی خود هستید.

ایستر اگ اندروید 14

هرکدام از نسخه های اندروید یک Easter egg یا قابلیت پنهان دارند و اندروید 14 هم از این قاعده مستثنا نیست. اول از همه باید راهی Settings > About > Android Version شوید و سپس چندین بار روی نسخه اندروید ضربه بزنید تا این مشخصه فعال گردد. اگر انگشت را چند ثانیه روی لوگوی اندروید 14 نگه دارید، گوشی آغاز به لرزیدن می نماید و اگر حدود 15 تا 30 ثانیه انگشت را نگه دارید، می توانید یک سفینه فضایی کوچک را مشاهده کنید و در بخش بالایی و پایینی هم اطلاعات مختلفی در خصوص ستارگان نزدیک به سفینه فضایی ارائه می گردد.

منبع: Guiding Tech

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مهر 1402 بروزرسانی: 22 مهر 1402 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1237

به "11 قابلیت تازه اندروید 14 که باید امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 قابلیت تازه اندروید 14 که باید امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید