چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟ [بررسی 12 مشکل رایج]

به گزارش آقای معلم، چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟ دلیل اختلاف دمای زیاد یخچال و فریزر چیست؟ اگر یخچال فریزر شما هم دچار چنین ایرادی شده است، لازم است برای عیب یابی و رفع مشکل، چند قطعه داخلی را مورد بررسی قرار دهید.

چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟ [بررسی 12 مشکل رایج]

البته باید در نظر داشت که در حالت عادی اختلاف دمای یخچال و فریزر کاملا منطقی است؛ زیرا یخچال برای نگهداری مواد غذایی که به دمایی پایین تر از دمای محیط نیاز دارند، طراحی شده است و کاربرد فریزر برای انجماد مواد غذایی است.

در واقع مشکل آنجاست که به طور کامل یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است. در چنین شرایطی روشن است که اختلالی در عملکرد دستگاه به وجود آمده است.

برای بررسی این مشکل که چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است و راهکارهای برطرف آن با مجله خبرنگاران همراه باشید. همچنین می توانید برای خدمات تخصصی تعمیر یخچال فریزر خود با متخصصان و تعمیرکاران خبرنگاران در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • مهم ترین دلایل سرد نشدن یخچال خرابی کمپرسور، مشکل در لوله های خنک کننده، خرابی فن خنک کننده، کثیف بودن فیلترهای هوا است.
  • کمپرسور در یخچال وظیفه پمپاژ گازهای خنک کننده را دارد. در صورتی که کمپرسور خراب شود، یخچال خنک نمی شود و ممکن است دمای داخلی آن افزایش یابد.
  • در صورتی که یخچال بیش از حد پر شود، جریان هوا در داخل آن محدود می شود و هوای خنک به درستی در داخل توزیع نمی شود که موجب افزایش دمای داخلی یخچال و سرد نشدن آن می شود.

تفاوت عملکرد یخچال و فریزر

یخچال و فریزر دو دستگاه مشابه هستند که به منظور نگهداری و حفظ مواد غذایی طراحی شده اند. با این حال، دمای لازم برای نگهداری در هر دو دستگاه فرق دارد. برای بررسی این موضوع که چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است لازم است که نگاهی کوتاه به عملکرد یخچال و فریزر داشته باشیم.

  • نحوه کار یخچال

دمای داخل یخچال با استفاده از سیستم خنک کننده، کاهش یافته و خنک می شود. این دما معمولا بین 0 تا 5 درجه سانتی گراد است تا مواد غذایی در آن نگهداری شوند و از طریق یک فن داخلی در یخچال توزیع می شود.

  • نحوه کار فریزر

فریزر نیز با استفاده از یک سیستم خنک کننده کار می کند، اما دمای مورد نیاز برای نگهداری در فریزر بسیار پایین تر از دمای یخچال است. فریزر با دمای 18- تا 24- درجه سانتی گراد خنک می شود. بنابراین، تفاوت اصلی بین عملکرد دو دستگاه یخچال و فریزر، دمای مورد نیاز برای نگهداری مواد غذایی است.

چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟

اگر برای شما هم سوال است که چرا یخچال گرم و فریزر سرد است؟ باید توجه داشته باشید که عوامل مختلفی در بروز این مشکل دخیل هستند. این عوامل عبارتند از؛

1. خرابی کمپرسور

کمپرسور در یخچال وظیفه پمپاژ گازهای خنک کننده را دارد. در صورتی که کمپرسور خراب شود، یخچال به درستی خنک نمی شود و ممکن است دمای داخلی آن افزایش یابد.

2. مسدود شدن لوله های خنک کننده

لوله های خنک کننده در یخچال برای انتقال گاز مبرد به کار می روند. در صورتی که این لوله ها مسدود شوند، یخچال سرد نمی کند.

3. کثیف بودن فیلترهای هوا

فیلترهای هوا در یخچال برای جلوگیری از ورود گردوخاک و سایر ذرات به داخل دستگاه نصب می شوند. در صورتی که این فیلترها کثیف شوند، جریان هوای خنک شده در یخچال کاهش می یابد و دما درون آن افزایش می یابد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

4. خرابی فن خنک کننده

فن خنک کننده یخچال برای جابه جایی هوای خنک تعبیه شده است. در صورتی که فن خراب شود، هوای خنک در یخچال جابه جا نخواهد شد و دما درون آن افزایش می یابد.

5. مشکل در سیستم گرمایشی

سیستم گرمایشی در یخچال برای جلوگیری از تشکیل یخ در داخل آن کار می کند. در صورتی که این سیستم خراب شود، یخ تشکیل می شود و خنک کنندگی درون یخچال کاهش می یابد.

6. بیش از حد پر کردن یخچال

در صورتی که یخچال بیش ازحد پر شود، جریان هوا در داخل آن محدود می شود و هوای خنک در داخل توزیع نخواهد شد. همین امر موجب افزایش دمای داخلی یخچال و سرد نشدن آن می شود.

7. خرابی ترموستات

ترموستات وظیفه کنترل دمای درون یخچال را دارد؛ بنابراین یکی از دلایل این که چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است، می تواند به علت خرابی ترموستات باشد. در صورتی که ترموستات خراب شود، دمای داخلی یخچال کنترل نخواهد شد.

8. خرابی والوهای تنظیم کننده جریان هوا

والوهای تنظیم کننده جریان هوا در یخچال وظیفه تنظیم جریان هوا را دارند. در صورتی که این والوها خراب شوند، جریان هوای خنک شده در یخچال کاهش می یابد و دما درون آن افزایش می یابد.

9. مشکل در سیستم یخسازی

در صورتی که این سیستم خراب شود، یخ تشکیل می شود و خنک کنندگی درون یخچال کاهش می یابد.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم خبرنگاران

10. خرابی سنسور دما

سنسور دما در یخچال برای تشخیص دمای داخلی آن به کار می رود. در صورتی که این سنسور خراب شود، دمای داخلی یخچال کنترل نمی شود و شاید همیشه بیش از حد سرد یا گرم باشد.

11. نصب غیراصولی یخچال

در صورتی که یخچال به درستی نصب نشود و هوای اطراف آن به خوبی جریان نداشته باشد، سیستم یخچال دچار اختلال شده و دمای داخلی آن مطابق درجه تنظیم شده از طریق کاربر، تنظیم نخواهد شد.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم راهنمای علت خنک نکردن یخچال بعد از جابجایی را مطالعه فرمایید.)

12. عدم تعویض باتری دستگاه

باتری دستگاه برای تامین برق لازم برای کارکرد یخچال استفاده می شود. در صورتی که باتری خراب شود جریان برق در داخل مدار کاهش می یابد و همین امر در کل سیستم مبرد یخچال تاثیر منفی دارد.

بیشتر بخوانید: علت یخ زدن زیر کشوهای فریزر چیست؟

نتیجه گیری

اگر در عملکرد یخچال فریزر شما هم اختلال ایجاد شده است و شما هم با این پرسش روبه رو هستید که چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است، بهتر است راهکارهای ذکر شده در این مقاله را امتحان کنید. چنانچه مسائل تخصصی و خرابی قطعات مطرح نباشد، می توانید به راحتی مشکل را برطرف کنید.

در غیراینصورت قطعا لازم است از یک تکنسین باتجربه بخواهید تا بررسی کند که چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟! توصیه می کنیم از دستکاری قطعات داخلی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است با آسیب زدن به سیستم مبرد یخچال، موجب ورود خسارات بیشتر به دستگاه شوید.

منبع: آچاره
انتشار: 1 تیر 1402 بروزرسانی: 1 تیر 1402 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1202

به "چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟ [بررسی 12 مشکل رایج]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا یخچال سرد نمی کند ولی فریزر سرد است؟ [بررسی 12 مشکل رایج]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید