پوکو X5 پرو، گلکسی A54 و ردمی نوت 12 پرو؛ کدام برای گیمینگ مناسب تر است؟

به گزارش آقای معلم، در این مطلب به مقایسه سه گوشی میان رده پرفروش بازار یعنی پوکو X5 پرو، گلکسی A54 و ردمی نوت 12 پرو 5G در انجام بازی های محبوب و سنگین می پردازیم تا ببینیم کدام گوشی می تواند از این مقایسه سربلند بیرون بیاید.

پوکو X5 پرو، گلکسی A54 و ردمی نوت 12 پرو؛ کدام برای گیمینگ مناسب تر است؟

مقدمه

طی چند سال اخیر، شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند به لطف افزایش شدید توان پردازشی پردازنده های امروزی توانسته اند گوشی های میان رده ای فراوری نمایند که از لحاظ قدرت و کیفیت سخت افزاری، در حد و اندازه های پرچم دارهای یکی دو نسل قبل ظاهر می شوند. در نتیجه انجام بازی در این گوشی ها هم به امری عادی تبدیل شده است در حالی که قبلا فقط می شد بازی های سنگین را روی پرچم دارها اجرا کرد و لذت برد.

در حال حاضر گوشی های میان رده زیادی در بازار وجود دارند که قدرت پردازشی بالایشان امکان انجام بازی های روز با کیفیت بالا را به آن ها می دهد. اما در این مطلب قصد داریم به معرفی سه مورد از نوترین و رجحانن گوشی های میان رده بازار در انجام 5 بازی زیر بپردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک می تواند سربلند ظاهر شود.

  • Genshin Impact
  • پابجی موبایل
  • پابجی New State
  • کال آو دیوتی موبایل
  • فورتنایت

این بازی ها از جمله سنگین ترین بازی های روز محسوب می شوند که اگر محصولی بتواند در انجام این بازی ها سربلند بیرون بیاید، قطعا می تواند در انجام سایر بازی ها هم به خوبی از پس احتیاجهای شما بر بیاید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با عملکرد سه گوشی گلکسی A54، پوکو X5 پرو و ردمی نوت 12 پرو به پردازنده های به ترتیب اگزینوس 1380، اسنپدراگون 778G و دایمنسیتی 1080 در انجام این بازی ها آشنا کنیم.

آشنایی با پردازنده های اگزینوس 1380، اسنپدراگون 778G و دایمنسیتی 1080

اگزینوس 1380

اگزینوس 1380 یکی از رجحانن پردازنده های سطح میانه سامسونگ به شمار میرود که در گوشی هایی نظیر گلکسی A54، گلکسی M54 و F54 نیز به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می نماید. در نتیجه یک پردازنده کاملا نو محسوب می شود که در تاریخ 20/12/2022 هم رسما رونمایی شد. این پردازنده از 8 هسته بهره می برد که با ترتیب 4 + 4 در کنار هم قرار گرفته اند. نوع هسته های به کار رفته در این گوشی هم Cortex-A78 و Cortex-A55 است که در 4 ترکیب نخست فرکانس به 2.4 و در 4 ترکیب دوم هم فرکانس به 2 گیگاهرتز می رسد. به عنوان پردازشگر گرافیکی هم از یک تراشه Mali G615 استفاده شده که تا 12 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی می نماید. اگزینوس 1380 مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری است و با مصرف انرژی تنها 5 وات، یکی از کم مصرف ترین پردازنده های میان رده بازار روی کاغذ محسوب می شود. این پردازنده از اینترنت 5G هم پشتیبانی می نماید.

دایمنسیتی 1080

پردازنده مدیاتک دایمنسیتی 1080 اگرچه روی کاغذ یک تراشه نسبتا ضعیف تر از دو رقیب دیگر به نظر می رسد اما آنقدر از لحاظ پایداری زیر فشار سنگین عملکرد حیرت انگیزی داشته که می توان آن را به عنوان یک رقیب جدی برای پردازنده های قدرتمندتر در نظر گرفت. این تراشه که مثل اگزینوس 1380 در اواخر سال گذشته (11/10/2022) راهی بازار شده، از 8 هسته بهره می برد که با ترتیب 2 + 6 در کنار هم قرار گرفته اند. دو هسته نخست از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2.6 و شش هسته دوم هم از نوع Cortex-A55 با فرانس 2 گیگاهرتز هستند. به عنوان پردازشگر گرافیکی هم Mali-G68 MC را شاهد هستیم که یک تراشه بسیار کارآمد محسوب می شود و پایداری آن هم مثال زدنی است. دایمنسیتی 1080 یک تراشه 6 نانومتری با توان مصرفی 10 وات است و در نهایت هم از 16 گیگابایت رم پشتیبانی می نماید. این پردازنده از اینترنت 5G هم پشتیبانی می نماید.

اسنپدراگون 778G

قدرتمندترین پردازنده این فهرست روی کاغذ و یکی از رجحانن پردازنده های میان رده موجود در بازار، اسنپدراگون 778G است. این محصول هم مثل بسیاری از پردازنده های دیگر از جمله دو رقیب خود در این فهرست از هشت هسته بهره می برد اما این بار شاهد ترتیب متفاوتی برای قرارگیری هسته ها در کنار هم هستیم. هسته ها در این تراشه مثل پرچم دارها چیده شده اند و با ترکیب 1 + 3 + 4 در کنار هم حضور دارند. هسته نخست از نوع Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز، سه هسته دوم از همین نوع با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و چهار هسته آخر هم از نوع Cortex-A55 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز هستند. در کنار پردازشگر گرافیکی آدرنو 642L، این تراشه به خوبی از پس بازی های روز بر می آید. اسنپدراگون 778G یک تراشه 6 نانومتری با توان مصرفی 5 وات است که از اینترنت 5G هم مثل دو رقیب خود بهره می برد. این تراشه که در تاریخ 15/5/2021 رونمایی و راهی بازار شده، قدیمی ترین پردازنده این فهرست بوده و در نهایت از 16 گیگابایت حافظه رم هم پشتیبانی می نماید.

مقایسه گلکسی A54 و ردمی نوت 12 پرو و پوکو X5 پرو در اجرای بازی ها

1. Genshin Impact

یکی از سنگین ترین بازی های حال حاضر برای گوشی های موبایل، Genshin Impact است. برای اجرای این بازی شما احتیاج به حداقل 3 گیگابایت رم خالی و 8 گیگابایت فضای خالی در حافظه داخلی احتیاج خواهید داشت. هرچند سیستم پیشنهادی برای اجرای این بازی باید 4 گیگابایت حافظه رم یا بیشتر داشته باشد تا بازی به خوبی روی آن اجرا شود.

پوکو X5 پرو با اسنپدراگون 778G

اگر بخواهید تمام تنظیمات را روی حالت مکس قرار دهید، پوکو X5 پرو با تراشه قدرتمندش در هر صورت فریم ریت 60 را به شما نخواهد داد چرا که فشار زیادی به آن وارد خواهد شد. اما می توانید برای اجرای این بازی با تنظیمات گرافیکی نسبتا بالا با این گوشی روی 50 فریم بر ثانیه حساب کنید که فوق العاده است. نکته ای هم که باعث رجحان پوکو X5 در تست ها شده، عملکرد خارق العاده آن در خنک سازی پردازنده است به این صورت که در تست های اجرا شده روی این گوشی، پردازنده توانست بعد از یک ساعت فشار سنگین، بیش از 95٪ توان خود را حفظ کند تا رکوردی استثنائی و تکرار نشدنی به ثبت برسد. این یعنی شما با پوکو X5 پرو با خیال راحت می توانید بازی های روز را اجرا نموده و تا ساعت ها بدون نگرانی بازی کنید.

گلکسی A54 با اگزینوس 1380

عملکرد کهکشانی سامسونگ هم در اجرای بازی گنشین ایمپکت خوب بود اما از آن جایی که این محصول در پایداری عملکرد، کمی مشکل دارد و بعلاوه خیلی هم برای بازی بهینه نشده است، پس از مدت زمان کمی بازی کردن با افت فریم روبرو می شود به گونه ای که مجبور می شوید بازی را با فریم ریت تقریبا 30 تجربه کنید که تجربه لذت بخشی نخواهد بود. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که اگر به مدت طولانی با گوشی بازی نکنید، می توانید حتی در این بازی سنگین هم با A54 فریم ریت بیشتر از 30 را به راحتی دریافت کنید اما در درازمدت این اندازه اصلا پایدار نیست.

ردمی نوت 12 پرو با دایمنسیتی 1080

یکی از مزیت های اصلی پردازنده های دایمنسیتی به پایداری آن ها بر می شود. جایی که داغی بسیار کم و افت عملکرد نامحسوسی را از این پردازنده ها زیر فشار سنگین شاهد هستیم. همین موضوع سبب شده توان اولیه این گوشی اگرچه در مقایسه با بسیاری از پردازنده های دیگر کمتر است اما در درازمدت چون توانش را زیاد از دست نمی دهد، می تواند پا به پای خیلی از رقبا به کار خود ادامه دهد. از جمله اجرای بازی گنشین ایمپکت خود این پردازنده توانست عملکرد نسبتا مشابهی با اگزینوس 1380 (تقریبا 40 فریم) و البته ضعیف تر از اسنپدراگون 778G در پوکو X5 پرو از خود به نمایش بگذارد.

2. پابجی موبایل

پابجی موبایل به اندازه گنشین سنگین نیست اما به خاطر ماهیت آنلاین و چند نفره بودن، فشار زیادی به پردازنده گوشی وارد می نماید. البته فشاری که این بازی به گوشی ها وارد می نماید به اندازه کال آو دیوتی نیست ولی باز هم می توان از آن به عنوان یک چالش خوب برای محک زدن توان سخت افزاری گوشی ها استفاده کرد.

پوکو X5 پرو با اسنپدراگون 778G

با قرار دادن تنظیمات روی حالت High، پابجی روی پوکو X5 پرو به رجحانن شکل ممکن و بدون هیچگونه لگ یا افت فریمی اجرا خواهد شد و حتی می توانید مدت زمان زیادی را هم بدون مشاهده هیچ فشار زیادی به ادامه بازی بپردازید. این گوشی قادر است بازی یادشده را در فریم حداقل 60 برای شما به اجرا در بیاورد.

گلکسی A54 با اگزینوس 1380

نماینده تازه وارد سامسونگ هم مسئله ای از بابت اجرای پابجی نداشت و خیلی راحت توانست با نرخ 60 فریم از پس آن برآید. اما همانطور که گفته شده، عدم بهینه سازی خوب این تراشه سبب شده تا بعد از کمی تحمل فشار سنگین، با افت عملکرد پردازشی روبرو شده و افت فریم محسوسی را شاهد باشید. هرچند این اتفاق بعد از مدت زمان نسبتا طولانی در بازی رخ می دهد (30 ساعت یا بیشتر).

ردمی نوت 12 پرو با دایمنسیتی 1080

دایمنسیتی 1080 قادر است پابجی موبایل را به راحتی با نرم 60 فریم به اجرا در بیاورد اما در صورت اعمال تنظیمات گرافیکی سنگین، قطعا باید انتظارات خود را به فریم ریت کمتر محدود کنید. اما خیلی امکانش کم است با هر سه پردازنده، به نرخ کمتر از 50 فریم دست پیدا کنید. توجه داشته باشید این پردازنده به خاطر بهینه بودن عالی می تواند حتی از اگزینوس 1380 هم در این بازی بهتر ظاهر شود.

3. پابجی New State

پابجی New State مثل همان پابجی موبایل اما با گرافیک بهتر است. به این صورت که شما در اجرای این بازی فشار بیشتری را روی گوشی خود احساس خواهید کرد. در نتیجه باید انتظار داشته باشید عملکرد سه گوشی یادشده در اجرای آن به شکل محسوسی ضعیف تر از عملکرد آن ها در اجرای پابجی موبایل باشد.

پوکو X5 پرو با اسنپدراگون 778G

پوکو X5 پرو با پردازنده قدرتمند خود در اجرای این بازی خم به ابرو نیاورد و توانست خیلی راحت به نرخ 60 فریم دست پیدا کند. البته با قرار دادن تنظیمات روی حالت مکس و کمی بازی کردن این اندازه به 40 فریم بر ثانیه هم کاهش پیدا می نماید. به عبارتی دیگر، این گوشی در بدترین حالت، 40 فریم را قطعا به شما خواهد داد که باز هم عدد قابل قبولی است.

گلکسی A54 با اگزینوس 1380

گلکسی A54 در مقایسه با دو گوشی دیگر اندکی در اجرای این بازی با مشکل روبرو شد ولی باز هم مشکل آنقدر جدی نبود که بخواهیم بگوییم نتوانست از پسش بر بیاید. این گوشی هم توانست با نرخ فریم بین 30 تا 50، بازی یادشده را اجرا کند. گهگاهی فریم ریت بازی حتی به 28 یا 29 هم می رسد اما خیلی در این محدوده نمی ماند و باز هم افزایش پیدا می نماید. اما قطعا آن نرمی و سهولت بازی با پوکو X5 پرو را در این گوشی نخواهید داشت.

ردمی نوت 12 پرو با دایمنسیتی 1080

دایمنسیتی 1080 قادر است پابجی موبایل New State را با نرخ فریم 40 تا 60 اجرا کند. این یعنی عملکرد آن اندکی شبیه به اسنپدراگون 778G است با این تفاوت که شما پایداری که در پوکو X5 پرو در نرخ فریم بالاتر را شاهد بودید، در این گوشی شاهد نخواهید بود.

4. کال آو دیوتی موبایل

کال آو دیوتی موبایل یکی از سنگین ترین و در عین حال محبوب ترین بازی های سبک بتل رویال برای گوشی های موبایل است که تجربه آن احتیاجمند داشتن یک گوشی با سخت افزار خوب و بهینه است که خوشبختانه هر سه گوشی این فهرست چنین توانایی را دارند. یعنی شما با هر سه این گوشی ها قادر با انجام بازی یادشده خواهید بود، اما تفاوت چقدر است؟

پوکو X5 پرو با اسنپدراگون 778G

پوکو X5 پرو آنقدر در اجرای این بازی عالی عمل کرد که جای هیچ بحثی را باقی نگذاشت. نه خبری از داغ کردن بود، نه افت فریم محسوس. حتی در صورت قرار دادن بازی روی بالاترین تنظیمات و فریم ریت خیلی بالا، باز هم این گوشی مسئله ای نداشت و به راحتی این بازی را اجرا کرد.

گلکسی A54 با اگزینوس 1380

اگزینوس 1380 اما به طور میانه توانست به نرخ فریم تقریبا 40 دست پیدا کند که باز هم خبر خوبی برای علاقه مندان به A54 است چرا که با این نرخ فریم، می توان بدون هیچ لرزش خاصی بازی را تجربه کرد. اما نمی توانید با اعمال بالاترین تنظیمات گرافیکی، برای مدت زمان طولانی فریم ریت خوبی در این گوشی دریافت کنید.

ردمی نوت 12 پرو با دایمنسیتی 1080

دایمنسیتی 1080 قادر است به لطف بهینگی عالی، قادر است کال آو دیوتی را با تنظیمات گرافیکی میانه، با فریم ریت 60 به راحتی اجرا کند. این یعنی عملکرد آن کمی ضعیف تر از اسنپدراگون 778G و اندکی بهتر از اگزینوس 1380 است که اصلا برای بازی بهینه نشده و نباید انتظار زیادی از آن داشت.

5. فورتنایت

فورتنایت جز آن دسته از بازی هایی است که هر گوشی به راحتی از پس اجرای آن بر نمی آید. این بازی به خاطر جلوه های بصری گوناگون و سبک بتل رویال بودن خود، فشار زیادی را به منابع سخت افزاری سیستم تحمیل می نماید.

پوکو X5 پرو با اسنپدراگون 778G

پوکو X5 پرو با اسنپدراگون 778G توانست با بالاترین تنظیمات گرافیکی، به فریم ریت ثابت 30 دست پیدا کند. اگر اندکی کیفیت گرافیک را کاهش دهید، می توانید به 60 فریم هم دست پیدا کنید.

گلکسی A54 با اگزینوس 1380

در اگزینوس 1380 هم با اعمال سنگین ترین تنظیمات گرافیکی، می توانید به 30 فریم دست پیدا کنید اما گهگاهی باید لگ و کندی را هم به جان خریداری کنید. مگر اینکه اندکی از کیفیت گرافیکی بازی بکاهید که قطعا تجربه لذت بخش تری در این صورت خواهید داشت.

ردمی نوت 12 پرو با دایمنسیتی 1080

دایمنسیتی 1080 به کار رفته در ردمی نوت 12 پرو هم عملکردی مشابه دو تراشه دیگر از خود به نمایش گذاشت و توانست پا به پای آن ها پیش بیاید. هرچند به صورت کلی اندکی از اسنپدراگون 778G ضعیف تر ظاهر شد و بیشتر نوسان خود را بین 40 تا 50 فریم تجربه کرد.

مقایسه گلکسی A54 و ردمی نوت 12 پرو و پوکو X5 پرو در بنچمارک ها

نام گوشیگلکسی A54ردمی نوت 12 پروپوکو X5 پرو
گیک بنچ 5 تک / چند هسته ای770 / 2703758 / 2229781 / 2930
GFX Car Chase ES 3.1252228
3DMark Wild Life281822552477
AnTuTu 9506678490526531398
  • گیک بنچ: تستی که پردازنده را در حالت پردازش تک و چند هسته ای تحت فشار سنگین قرار می دهد تا معین شود چقدر طول می کشد تا پردازنده یک فعالیت را در حالت های مختلف به خاتمه برساند.
  • GFX Car Chase ES 3.1: تستی که گوشی را با شبیه سازی اجرای محتوای شبیه به بازی مورد ارزیابی گرافیکی قرار می دهد تا توان گرافیکی دستگاه معین شود.
  • 3DMark Wild Life: تستی که فشار فوق العاده سنگین را برای معین کردن توان گرافیکی سیستم به آن وارد می نماید. هدف این تست آنالیز عملکرد کلی دستگاه پس از مدت زمان طولانی است.
  • AnTuTu 9: این بنچمارک عملکرد کلی یک دستگاه را در نظر می گیرد و امتیازی که در نتیجه آن به دست می آید هرچه بیشتر باشد یعنی دستگاه مورد نظر به صورت کلی عملکرد خوبی در زمینه های مختلف خواهد داشت.

ردمی نوت 12، پوکو X5 پرو و گلکسی A54؛ سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، اسنپدراگون 778G توانست خیلی راحت، دو پردازنده دیگر را در انجام بازی ها پشت سر بگذارد که با توجه به هسته های پردازشی قدرتمندی که دارد اصلا دور از انتظار هم نبود. اگزینوس 1380 مثل یک اسب چابکی است که سامسونگ ترجیح داده آن را به تنه درخت ببندد. در واقع یعنی پتانسیل زیادی دارد اما سامسونگ آن را برای بازی بهینه ننموده و فقط در بخش دوربین، نمایش محتوا و… به آن توجه نموده تا بدین ترتیب شما در بیشتر بازی ها، نتوانید آنچه که می خواهید را داشته باشید. امیدواریم در آینده با ارائه آپدیت های نرم افزاری این شرایط بهتر شود. دایمنسیتی 1080 هم به خاطر بهینگی بالا و بعلاوه پایداری عالی، توانست در بیشتر تست ها واقعاً تحسین برانگیز ظاهر شود. هرچند نه به خوبی پوکو X5 پرو با تراشه قدرتمندش. به نظر شما کدام گوشی با این شرایط ارزش خرید بیشتری دارد؟

به نظر شما کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟

گلکسی A54

ردمی نوت 12 پرو

پوکو X5 پرو

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1211

به "پوکو X5 پرو، گلکسی A54 و ردمی نوت 12 پرو؛ کدام برای گیمینگ مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوکو X5 پرو، گلکسی A54 و ردمی نوت 12 پرو؛ کدام برای گیمینگ مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید