نرده کشی پارک شوش، پاک کردن صورت مسئله حضور معتادان متجاهر، ادامه طرحهای بی نتیجه در پرآسیب ترین محله پایتخت

به گزارش آقای معلم، فرایند فزاینده آسیب های اجتماعی در بعضی از محلات شهر تهران، بر ضرورت ارائه و اجرای برنامه های کاربردی و اصولی بیش از پیش تاکید دارد.

نرده کشی پارک شوش، پاک کردن صورت مسئله حضور معتادان متجاهر، ادامه طرحهای بی نتیجه در پرآسیب ترین محله پایتخت

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرنگاران، فرزانه فراهانی- شهر تهران به لحاظ موقعیت کاری و امکانات مختلفی که در حوزه مختلف، اجتماعی، مالی و معیشتی در خود نهفته دارد، مقصد بسیاری از هموطنانی است که با هزاران امید و آرزو پا در راه رسیدن به این کلانشهر پر زرق و برق می گذارند.

از پایتخت تنها نمایی خوب و دلچسب در تصویر ذهنی اغلب افراد وجود دارد و کمتر کسی است که پیش از ورود به این شهر در معضل، از انواع و اقسام آسیب های اجتماعی و معضلات ریز و درشتش چیزی بداند.

یکی از مقاصد مسافران تازه به تهران رسیده میدان راه آهن و خیابان های منتهی به این محدوده است که پای اغلب افراد شهرستانی را به دلیل ارزان بودن قیمت مسافرخانه ها و اتاق های اجاره ای به محلات پر آسیب باز می نماید و دهها معضل اجتماعی سلامت جسم و روح و روان آن ها را مورد تهدید قرار می دهد.

اعتیاد اصلی ترین معضل محلات پر آسیب تهران!

اعتیاد یکی از مهمترین معضلاتی است که در حال حاضر اغلب افراد را در محلات پرآسیب شهر تهران که به طور عمده در نقاط محروم و جنوب شهر واقع شده اند مورد تهدید قرار می دهد.

بسیاری از ساکنان محلات پر آسیبی چون محله شوش و هرندی که از جمله محله های قدیمی شهر تهران محسوب می شوند از شرایط فعلی آسیب های اجتماعی و رشد فزاینده این معضلات گله مند هستند.

اجرای برنامه های بی نتیجه و غیر کاربردی در محله های فوق تنها منجر به گسترش آسیب های اجتماعی در سایر نقاط می گردد و تجربه سالهای اخیر برنامه های کاهش آسیب در محلاتی چون شوش و هرندی این موضوع را تایید می نماید.

کوچ اجباری معتادان متجاهر به دل کوچه پس کوچه های هرندی!

پارک شوش یکی از نقاط آلوده به حضور مصرف نمایندگان و فروشندگان موادمخدر در شهر تهران است که از سالیان دور به محل تجمع این افراد مشهور است.

در گذشته ای نه چندان دور طرح ضربتی جمع آوری معتادان متجاهر و نرده کشی پارکی در محله هرندی در جوار محله شوش به اجرا درآمد و به ادعای مجریان طرح فوق، پارک هرندی که هم اکنون با نام بوستان زندگی شهرت دارد از لوث وجود مصرف نمایندگان و خرده فروشان موادمخدر پاکسازی شد.

در ظاهر امر این موضوع صحت دارد اما با نگاهی گذرا به کوچه پس کوچه های اطراف بوستان هرندی، حکایت تلخ جابجایی معتادان متجاهر مطرح است و در واقع اقدام فوق تنها به مفهوم پاک کردن صورت مسئله معضلی است که برطرف آن نیازمند راه حلی اصولی است.

اسکان و تردد مصرف نمایندگان و فروشندگان موادمخدر پس از اجرای طرح ضربتی بیرون کردن این افراد از پارک هرندی، بدون اجرای هیچ گونه برنامه درمانی موثر برای آن ها،رگلایه شهروندان ساکن محله های مجاور هرندی از اجرای بی برنامه طرح های ساماندهی معتادان متجاهر را تا امروز به دنبال داشته است.

آیا سرنوشت تلخ محله هرندی در انتظار دیگر محلات پایتخت است؟

طی روزهای اخیر پارک شوش نیز توسط شهرداری منطقه 12 تهران نرده کشی شده است تا از پاتوق معتادان متجاهر و خرده فروشان موادمخدر به محل رفت و آمد عموم شهروندان و ساکنان این محله تبدیل گردد.

از نخستین روزهای اجرای این اقدام، بسیاری از مصرف نمایندگان موادمخدر که تا چندی پیش در بوستان شوش تردد داشتند، به کوچه پس کوچه های اطراف پارک کوچ نموده اند.

هیچ کس موافق حضور معتادان و مصرف نمایندگان موادمخدر در هیچ نقطه ای از شهر نیست و حضور این افراد علاوه بر به تصویر کشیدن صحنه های نابهنجار در چهره شهر، امنیت و آرامش شهروندان را هم سلب می نماید و با هیچ منطقی نمیتوان حضور این افراد در معابر عمومی را توجیه کرد و پذیرفت.

طرح ساماندهی معتادان متجاهر باید با حضور نهادهای اجتماع محور صورت بگیرد و اقدامات مذکور تنها به تغییر پاتوق مصرف نمایندگان موادمخدر و سلب آرامش سایر شهروندان منجر خواهد شد.

ضرورت برخورد قاطعانه دستگاه قضا با فروشندگان موادمخدر!

درمان اعتیاد معتادان متجاهر و موضوع برخورد با خرده فروشان و از همه مهمتر حضور فروشندگان و قاچاقچیان موادمخدر در محلاتی چون شوش، نیازمند اقدامات موثری و چند وجهی نهادهایی چون وزارت بهداشت، سازمان روانشناسی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه است و هر کدام از دستگاههای فوق تنها باید به وظایف محوله عمل نمایند و شرایط کنونی آسیب های اجتماعی پایتخت نتیجه ورود غیر اصولی به مقوله درمان اعتیاد است.

بسیاری از ساکنین محله شوش، اقدام شهرداری تهران و نیروی انتظامی در پاکسازی پارک شوش را به شرطی اقدامی اصولی و پیروز می دانند که برای درمان بیماران اعتیاد در این محله و برخورد قاطعانه تر با فروشندگان موادمخدر هم طرحهای مستمر و البته کارشناسی ارائه و اجرا گردد.

به گفته مسئولان بیش از 20 هزار معتاد مجاهر در شهر تهران وجود دارد که 2 هزار نفر از آن ها را زنان تشکیل می دهند و طی آخرین آمار مسئولان نیروی انتظامی که به عنوان مجری اصلی اجرای طرح جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر فعالیت می نماید، ظرفیت مراکز فعلی در نگهداری و درمان این افراد در پایتخت، تنها برای 10 هزار نفر از معتادان، آن هم با شرایط خاص وجود دارد.

تردد 4 هزار معتاد مبتلا به بیماریهای واگیردار، نتیجه پای کار نیامدن مسئولان!

به گفته سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران عظیم، از ابتدای امسال تا کنون بیش از 8 هزار نفر از معتادان متجاهر توسط عوامل پلیس از نقاط مختلف شهر تهران جمع آوری شده که حدود 4 هزار نفر از آنان به دلیل نداشتن شرایط پذیرش مجددا رها شده اند.

فرمانده انتظامی پایتخت یکی از دلایل عدم پذیرش معتادان متجاهر در مراکز درمانی پس از جمع آوری را ابتلا به بیماریهای عفونی واگیردار عنوان نموده است و اینگونه موارد ضرورت بازنگری در قوانین و مصوبات فعلی در درمان اعتیاد را بیشتر متذکر می گردد.

سردار رحیمی وقوع 60 درصد از جرائم و سرقتهای خرد را متوجه معتادان متجاهر می داند و می گوید: فرد معتاد متجاهر به دلیل نداشتن حامی از طرف خانواده خود و برای تامین هزینه موادمخدر مصرفی اش به اقداماتی چون سرقت و جرائمی از قبیل دست می زند.

در حال حاضر تردد اغلب معتادان متجاهر در محدوده جنوب شهر و مراکز شلوغ مثل بازار عظیم و بلور فروشهای شوش صورت می گیرد و اجرای هر گونه طرح بدون چشم انداز منطقی و صحیح امنیت شهروندان را بیش از پیش با مخاطرات جدی و غیر قابل جبران روبرو می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 611

به "نرده کشی پارک شوش، پاک کردن صورت مسئله حضور معتادان متجاهر، ادامه طرحهای بی نتیجه در پرآسیب ترین محله پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرده کشی پارک شوش، پاک کردن صورت مسئله حضور معتادان متجاهر، ادامه طرحهای بی نتیجه در پرآسیب ترین محله پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید