مراسم گلاب گیری قمصر کاشان ، آیینی سنتی در دل گلستان کویری

به گزارش آقای معلم، قمصر، همانند میعادگاه کوچه باغ هایی است که عطر خوش گل هایشان فضا را عطرآگین می نماید. اگر هنگام طی کردن مسیر، چشمانم باز نبود یا به خواب می رفتم، شاید باور نمی کردم که این همه زیبایی در دل یک جاده کویری اینچنین فخرفروشی می نماید. پیچ آخر را که رد می کنی، توده ای از نسیم خنک بهاری به صورتت می خورد و هوش از سرت می برد. داخل شهر که شدی، مردمی ساده و صمیمی را می بینی که اگر فصل گلاب گیری باشد، از همان بدو ورود، دعوتت می نمایند به کوچه باغ هایشان تا مراسم گلاب گیری را از نزدیک ببینی. اینجا همان جایی است که هرسال بهار، عطر گل محمدی اش، جهان را مست می نماید. همان جایی که هرساله در فصل بهار پذیرای تور کاشان که برای گلاب گیری می باشد. زمان گلاب گیری قمصر کاشان، فصل بهار و تابستان است. در این مدت، دستگاه گلاب گیری دائما در حال فعالیت است و مردم محلی، هر صبح به سراغ باغ های گلشان می روند تا این دستگاه ها بی نصیب نمانند. بنابراین شما هم با ما همراه باشید در تور کاشان و سفری مجازی به این شهر ...

مراسم گلاب گیری قمصر کاشان ، آیینی سنتی در دل گلستان کویری

قمصر، گلستانی در دل کویر

شهری 7000 ساله با میراثی باستانی که نه تنها طرح خانه ها و خیابان هایش، یادگاری از دیرباز است، بلکه آیین هایش نیز هوش از دل جهان برده. قمصر، به قالی و کاشی و لاجوردش نیز معروف است، اما چیزی که این شهر را شهره خاص و عام نموده و لقب شهر گل و گلاب را به آن بخشیده، همان طلای بی رنگی است که عطر و طعم و وجودش، همه شفابخشی است و آرامش روح. این شهر به صورت دره ای در جنوب کاشان قرر گرفته؛ اما چه گنج های عطرآگینی که در دل همین دره خفته اند.

گلاب، طلای بی رنگ

مردم در اینجا عادت دارند که با رویی خوش، هربار از اول فرآیند گلاب گیری را در تور کاشان که اختصاصی برای همین موضوع هست، شرح دهند، گویی خودشان هم از بیان چندباره اش لذت می برند. 2500 سال از تاریخ این آیین قدیمی می گذرد و همچنان گل ها صبح زود از شاخه جدا می شوند، چون کشاورزان معتقدند که وقتی نور خورشید به چهره گل می تابد، گل ناز نموده، چهره در هم می کشد و گلاب خوبی به دست نمی آید. این فرآیند که اولین بار به وسیله ابو علی سینا انجام شد، اینگونه است که، گل های پاک شده را درون دیگ مسی دستگاه گلاب گیری می اندازند، می جوشانند و با سرد کردن بخار حاصله و فرآیند تقطیر، این طلای بی رنگ به دست می آید. زمان گلاب گیری قمصر کاشان، از اوایل اردیبهشت تا اواسط تابستان است، اما اگر می خواهید در جشنواره اش شرکت کنید، بهتر است که از اواسط اردیبهشت با تور کاشان برای گلاب گیری که تورهایی یک روزه هستند، به این شهر سفر کنید.

تور کاشان، یک روزه و تنها برای گلاب گیری

هرساله از ماه اردیبهشت، تورهایی مثل گاندو، آرند تور، اسپیلت، تورهای یک روزه ای برای بازدید از مراسم گلاب گیری برگزار می نمایند، این تورها معمولا با بازدید از جاذبه های گردشگری کاشان از جمله باغ فین، خانه بروجردی ها و.... نیز همراه است.

دسترسی به کاشان و قمصر

این شهرستان زیبا در 25 کیلومتری جنوب کاشان و در 40 کیلومتری شمال غربی نطنز قرار گرفته است و با اتومبیل شخصی به راحتی در دسترس است. اگر قصد سفر با اتوبوس را هم دارید، بهتر است بدانید که اتوبوس های زیادی هرروز از تهران به مقصد کاشان حرکت می نمایند که سفرشان بین 2 تا 3 ساعت طول می کشد. از شهر کاشان هم می توانید با مینی بوس در عرض بیست دقیقه الی نیم ساعت خودتان را به قمصر برسانید، به خصوص در فصل گلاب گیری که تردد در جاده ها زیادتر شده و تعداد وسایل نقلیه به مقصد این شهر افزایش می یابد.

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1139

به "مراسم گلاب گیری قمصر کاشان ، آیینی سنتی در دل گلستان کویری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم گلاب گیری قمصر کاشان ، آیینی سنتی در دل گلستان کویری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید