ماه امشب را تا 350 سال آینده نخواهید دید!

به گزارش آقای معلم، گجت نیوز نوشت: در شروع بهمن 1401، کره ماه چنان به زمین نزدیک می گردد که در 1000 سال گذشته بی سابقه بوده است. البته شاید ماه نو امشب قابل رویت نباشد؛ اما اثرش روی زمین حس خواهد شد!

ماه امشب را تا 350 سال آینده نخواهید دید!

این هفته که با شروع ماه بهمن شروع شده است؛ با غیبت کره ماه از آسمان شب دنبال خواهد شد؛ چیزی که با عنوان ماه نو (new moon) شناخته می گردد.

ماه نو امشب (شب یکم و بامداد دوم بهمن 1401)، چنان به زمین نزدیک خواهد شد که از سال 992 میلادی، سابقه نداشته است. جالب اینکه تا 345 سال دیگر هم به این فاصله نزدیک، نخواهد رسید.

اما مگر قمر زمین، حول سیاره ما نمی چرخد؛ پس چرا دور و نزدیک می گردد؟ در پاسخ باید گفت که مدار چرخش ماه به دور زمین، کاملا دایره ای نیست و شکل تخم مرغی یا بیضوی دارد. به همین خاطر است که هر از گاهی با پدیده ابَرماه (supermoon) روبرو می شویم؛ یعنی وقتی که ماه کامل به دلیل نزدیک شدن به زمین، بزرگ تر از حد طبیعی به نظر می رسد.

اما از سر بدشانسی، این بار که ماه به نزدیک ترین فاصله از زمین در 1000 سال گذشته رسیده، مصادف شده با ماه نو و تماشا عظمت آن حتی با تجهیزات پیشرفته و مهارت کافی، کار مسئله ای است.

البته شاید از نظرها پنهان باشد؛ ولی حضورش به خوبی حس خواهد شد. نزدیک تر شدن ماه به زمین، روی پدیده کشند یا جزر و مد تاثیر خواهد گذاشت که می تواند باعث هجوم امواج و وقوع سیلاب در بعضی منطقه ها ساحلی جهان گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 1144

به "ماه امشب را تا 350 سال آینده نخواهید دید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماه امشب را تا 350 سال آینده نخواهید دید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید