قدیمی ترین فسیل جانوری دنیا با 558 میلیون سال قدمت، کشف شد!

به گزارش آقای معلم، کشف فسیل 558 میلیون ساله

دانشمندان به تازگی فسیل جانوری را پیدا نموده اند که 558 میلیون سال قدمت دارد. لطفا از کلمه 558 میلیون سال به سادگی نگذرید! به 558 میلیون سال پیش فکر کنید، حتی اولین اجداد ما هم در آن موقع اصلا قراری برای امکانشان بر روی زمین نبوده است. کشف فسیل 558 میلیون ساله در روسیه بیشتر مردم جهان را به حیرت فرو برده است. در واقع می گردد گفت که بیشتر افرادی که در جریان این خبر هستند خواستار این موضوعند که اطلاعات خود را در این زمینه همیشه به روز کنند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، خبر کشف فسیل 558 میلیون ساله را مورد آنالیز کامل قرار دهیم.

قدیمی ترین فسیل جانوری دنیا با 558 میلیون سال قدمت، کشف شد!

شاید شما هم در سر تیتر بیشتر خبرگزاری های علمی و غیر علمی جهان خوانده باشید که به تازگی دانشمندان در کشور روسیه، فسیل قدیمی ترین گونه شناخته شده جانوری را که قدمت آن به 558 میلیون سال می رسد را پیدا نموده اند. این فسیل که در حال حاضر آزمایشات بسیار زیادی بر روی آن در حال اجرا است، متعلق به یک موجود با اندامی پهن و بیضوی شکل است که به آن نام دیکینسونیا را داده اند. نمونه ای که از دیکینسونیا در روسیه کشف شده است به قدری سالم است که این بقایا هنوز هم حاوی بسیاری از مولوکول های کلسترول است.

بر اساس گفته های تیم محققان در نشریه علمی نیچر، در واقع این نوع چربی مختص گونه های جانوری است. گونه دیکینسونیا به گروهی از انواع جانوران متعلق است که در دوره ای موسوم به اکوسیستم ایدیاکران زندگی می کردند. در واقع از نگاه جانورشناسی، گونه دیکینسونیا اولین ارگانیسم های پیچیده چندسلولی بودند که بر روی کره زمین ظاهر شدند.

اما این که موقعیت آن ها در خانواده و اکوسیستم حیات جانوران چیست و در چه جایگاهی قرار گرفته است، تا چندی پیش به عنوان یکی از بزرگترین معماهای دیرینه شناسی مطرح می شده است.

با کشف فسیل 558 میلیون ساله دانشمندان آزماش های تخصصی بر روی آن را شروع کردند. آن ها برای انجام آزمایشات ببیشتر، بقایای این موجود را در دسته های مختلفی مثل گلسنگ، قارچ، تک یاختگان، یا حتی حد واسط میان نباتات و حیوانات طبقه بندی کردند تا از همه نظر این موجود آنالیز گردد.

با توجه به نتایجی که در این زمینه حاصل شده است، دیکینسونیای 558 میلیون ساله روسی ما در زمره جانوران قرار گرفته است. پروفسور بروکس از دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا که از محققان اصلی تحقیق بر روی پروژه کشف فسیل 558 میلیون ساله است در این رابطه گفت: دیکینسونیا در واقع یک موجود با اندامی بیضوی شکل و کاملا پهن بود که در کف اقیانوس زندگی می نموده است.

البته ما قبلا نمونه های دیگری از این موجود را دیده بودیم که در حدود 1 سانتی متر بوده است اما با توجه به نمونه های قبلی این موجودات، کشف فسیل 558 میلیون ساله در روسیه که خیلی بزرگ تر از این نمونه هاست، جهت دانسته های ما را به سمت دیگری راهنمایی می کند.

دیکینسونیا رکس دارای طولی برابر با 140 سانتی متر است که همین مسئله آن را تبدیل به یکی از موجودات بسیار غول پیکر اولیه تبدیل می کند. البته این تحقیقات چالش های مخصوص به خودش را در پیش رو داشت. به طور مثال، یکی از مسائل بزرگ برای محققان این بود که تا پیش از کشف فسیل 558 میلیون ساله هیچ فسیلی از این مجود پیدا نشده بود و تنها نقشی از آن بر روی سنگواره پیدا شده بود.

آقای بروکس در ادامه می گوید که: این دقیقا مسئله ای است که در 75 سال اخیر داشته ایم. دانشمند دیگری به نام اسپریگ یکی دیگر از انواع این جانور را در سال 1946 میلادی در تپه های ایدیاکرای استرالیا پیدا کرد و پس از آزمایشاتش آن را در زمره جانوران دسته بندی کرد اما به هر حال روشش بر خلاف نتیجه اش غلط و اشتباه بوده است.

جانورانی که امروزه آنان را ایدیاکران یا دیکینسونیا می نامیم، جاندارانی بوده اند که متعلق به حدود 600 میلیون سال قبل بوده اند و برای ده ها میلیون سال تا فرارسیدن انفجار کامبرین در حدود 541 میلیون سال پیش چرخه حیاتشان ادامه داشته است. انفجار بزرگ کامبرین با پیدایش گونه های فوق العاده متنوعی بر روی زمین همراه بوده است.

درواقع بیشتر فسیل های جانوری که امروز پیدا می کنیم در دوره ای پدید آمده بودند این انفجار اتفاق افتاده بوده است. کشف فسیل 558 میلیون ساله است که دانشمندان را به این اطلاعات درباره این موجودات رسانده است. پروفسور بروکس که از سردمداران این تحقیقات است درباره کشف این فسیل می گوید که در حال حاضر کشف فسیل 558 میلیون ساله در روسیه، نظریه پیدایش جانوران را به صورت کلی دچار تحول می کند.

او در این زمینه می گوید که این کشف را جهان مدیون من و دانشجویان مخصوصا ایلیا بوبروفسکی دانشجوی دکترای من است. این دانشجو یک فسیل دیکینسونیای سالم که هنوز حاوی مواد ارگانیک دست نخورده و تازه بوده است را پیدا کرد. به نظر می رسد که شما اینگونه اهمیت این کشف را در نمی یابید. فرض کنید که شما در زمانی که در پی فسیل یک دایناسور تی رکس هستید، آن را پیدا کنید و برترین تصورتان این باشد که این موجود خشک است اما به جای اینکه همه بخش های آن سنگ و فسیل شده باشند، حیوان داخل باتلاق افتاده و مومیایی شده است.

در این حال آیا شما شاد نمی شوید که فسیل موجودی را که دنبالش بوده اید را با جزئیات بسیار زیادی پیدا نموده اید؟ دانشجوی من دقیقا همان چیزی را که مدت ها در پیش بودیم را پیدا کرد و به ما و جهانی علم یک دیکینسونیای مومیایی شده را در قالب کشف فسیل 558 میلیون ساله به ارمغان آورد.

این مویایی آنقدر سالم است که حتی چربی حیوان در داخل فسیل محفوظ مانده است! و همین چربی برای تحلیل های ما کافی است. در خاتمه پروفسور شرح می دهد که چربی این فسیل حاوی ماده مهم کلسترول است که فقط در بدن جانوران فراوری می گردد و همین ثابت می کند که دیکینسونیا هم جانور بوده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 939

به "قدیمی ترین فسیل جانوری دنیا با 558 میلیون سال قدمت، کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین فسیل جانوری دنیا با 558 میلیون سال قدمت، کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید