شکار یکی از قدیمی ترین کهکشان های شناخته شده!، عکس

به گزارش آقای معلم، دیجیاتو نوشت: به گفته دانشمندان، این کهکشان 390 میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته است؛ یعنی حدود 13.4 میلیارد سال سن دارد.

شکار یکی از قدیمی ترین کهکشان های شناخته شده!، عکس

ستاره شناسان با یاری ابزارهای پیشرفته ای توانسته اند سن دقیق کهکشان Maisie را که سال گذشته به وسیله تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) مشاهده شد، کشف نمایند. هرچند این منظومه ستاره ای به مقدار ای که در ابتدا تصور می شد قدمت ندارد، اما همچنان یکی از قدیمی ترین کهکشان های شناخته شده محسوب می گردد و به گفته دانشمندان، 390 میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته است؛ یعنی حدود 13.4 میلیارد سال سن دارد. بااین وجود، Maisie فقط 70 میلیون سال از JADES-GS-z13-0، به عنوان قدیمی ترین سیستم شناخته شده فعلی، جوان تر است.

تیم تحقیقاتی به رهبری استیون فینکلشتاین، ستاره شناس دانشگاه تگزاس، تابستان سال گذشته این کهکشان را کشف کردند. آن ها ابتدا تخمین زدند که Maisie تنها 290 میلیون سال پس از بیگ بنگ شکل گرفته است، اما تجزیه وتحلیلی که اکنون با تجهیزات پیشرفته تر صورت گرفته، نشان می دهد که قدمت آن حدود 100 میلیون سال بیشتر از این برآورد است.

آنالیز قدمت کهکشان Maisie با جیمز وب

دانشمندان به وسیله طیف نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec) جیمز وب پیروز شدند طیف سنجی این کهکشان را تأیید نمایند. NIRSpec نور یک جسم را به فرکانس های باریک مختلفی تقسیم می نماید تا بتواند ترکیب شیمیایی، خروجی گرما، روشنایی ذاتی و حرکت نسبی آن را با دقت بیشتری شناسایی کند.

فینکلشتاین شرح می دهد: نکته جالبی که در خصوص Maisie وجود دارد، این است که کهکشان مذکور یکی از اولین کهکشان های دور شناسایی شده به وسیله JWST است و از این مجموعه، اولین کهکشانی است که از نظر طیف سنجی تأیید شده.

آن ها اکنون درحال تجزیه وتحلیل حدود 10 سیستم دیگر هستند که می توانند از کهکشان Maisie قدیمی تر باشند.

جیمز وب در چند وقت گذشته داده های ارزشمند دیگری را نیز به دانشمندان ارائه نموده است. ازجمله آن ها می توان به انتشار تصویری خیره نماینده از دورترین ستاره کشف شده با نام Earendel اشاره نمود که 28 میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.

227227