شناسایی مدیران 15 گروه و 62 کانال تلگرامی متخلف بورسی

به گزارش آقای معلم، فرابورس با معرفی فعالیت غیرمجاز یک شبکه تلگرامی با عضویت مدیران آن در 15 گروه عمومی و بیش از 62 کانال پرمخاطب، نسبت به دستکاری قیمت توسط بعضی افراد در شبکه های اجتماعی هشدار داد.

شناسایی مدیران 15 گروه و 62 کانال تلگرامی متخلف بورسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از بورس پرس ، سروش خواجه حق وردی مدیر نظارت بازار و بازرسی شرکت فرابورس در اطلاعیه ای با عنوان دستکاری قیمت توسط بعضی افراد در شبکه های اجتماعی بصورت گروهی خطاب به سرمایه گذاران، فعالان و کارگزاران خاطرنشان کرد: پیرو اقدامات، مصاحبه ها و هشدارهای متعدد در مورد سوء استفاده بعضی اشخاص از بستر فراهم شده در فضای مجازی بطور خاص کانال ها و گروه های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی ضمن ارائه هشدار جدی نسبت به خطر اعتماد به اشخاص، کانال ها و گروه هایی که عموماً فاقد صلاحیت حرفه ای و قانونی لازم جهت ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری و سبدگردانی به سرمایه گذاران هستند، فرابورس در راستای انجام تعهدات و وظایف نظارتی و با توجه به رسالت سنگین صیانت از حقوق سهامداران و در جهت اطلاع رسانی اقدامات صورت پذیرفته در حوزه نظارت بر فعالیت های مشکوک و غیر مجاز در خلال آنالیز های نظارتی به اقدامات شبکه ای از کانال ها و گروه های تلگرامی که با مقاصد مشترک و بصورت کاملاً هماهنگ مبادرت به تبلیغ بعضی از سهام قابل معامله در بازار سرمایه می کردند، پی برد که با کوشش فراوان اطلاعات شبکه های مذکور در دسترس فرا بورس نهاده شد.

شبکه رسانه ای مورد نظر در قالب یک گروه خصوصی تلگرامی به نام لوکوموتیو بورس فعالیت می کرد که اعضای آن عموماً مدیران بالغ بر 15 گروه عمومی و بیش از 62 کانال تلگرامی پرمخاطب و بعضی از سرمایه گذاران بودند. این شبکه غالباً در خاتمه هر جلسه معاملاتی اقدام به حذف تمامی پیغام های ارسالی در گروه می کرد.

اما محتوای گروه مورد اشاره خوانده و مستند سازی شده است. مدیران کانال های تلگرامی عضو در گروه مذکور با استفاده از تکنیک های متعددی از جمله جدا کردن owner از admin کانال کوشش بی نتیجه ای در مخفی کردن هویت واقعی کردند. اقدامات این گروه در بیشتر موارد مستقیماً مظنون به دستکاری قیمت بوده و در سایر موارد اقداماتی به بهانه تصاحب کنترلی شرکت اجرا شده است.

استفاده از ابزار رسانه ای ایجاد شده در فضای مجازی و بطور خاص گروه ها و کانال های عمومی پر مخاطب تلگرامی، ذینفعان اصلی گروه مذکور را در به نتیجه رساندن این اقدامات کمک داده است. فشار تبلیغی ایجاد شده جهت خرید سهم(با استفاده از ابزار رسانه منفرداً و یا با ترکیب اقدامات مظنون به دستکاری معاملاتی و رسانه ای تواماً) باعث بالا رفتن قیمت سهم و ایجاد سود معاملاتی برای آنها شده و از سوی دیگر تشویق سرمایه گذاران به توکیل حق رای خود به اشخاص مذکور، امکان تملک کنترلی شرکت را به واسطه آرای وکالتی ماخوذه بسیار تسهیل نموده و احتمال نیل به هدف مذکور در مجامع شرکت ها را برای آنها افزایش داده است.

ضمن اعلام اینکه عملکرد این گروه پس از تصاحب کنترل شرکتها از نکات بسیار مهمی است که با قاطعیت توسط نهاد ناظر رسیدگی خواهد شد، توکیل حق رای در مجامع هرچند برای یک سرمایه گذار ممکن است به دلیل سرمایه کم یا عدم امکان حضور در مجمع بدون مخاطره باشد اما وکالت نامه اعطایی در صورت تجمیع با سایر وکالتنامه ها می تواند آثار قابل توجهی در کسب کنترل و راهبری شرکت و گاهاً سوء استفاده های احتمالی از اموال، اعتبارات و صندلی شرکت داشته باشد. لذا سرمایه گذاران باید آثار و عواقب احتمالی حقوقی و کسب و کاری اعطای این حق خود به دیگران را در تصمیم گیری ها مد نظر قرار دهند.

در بعضی موارد گروه های عمومی خاصی نیز جهت انجام دستکاری بازار نمادهای مورد نظر گروه تشکیل شده و رسالت آن گروه ها تبلیغ سهام معین و تشویق سرمایه گذاران و خریداران سهام بوده از این دست می توان به گروه مربع طلایی(زیر گروهی از گروه لوکوموتیو بورس مربوط به چهار سهم فرابورسی) و دو گروه دیگر(مربوط به چندین سهم در بورس تهران) اشاره نمود.

جمع بندی

در نهایت فعالیت گروه موصوف متوقف شد تا بعضی اعضا با شناسه یکسان یا هویتی جدید اقدام به تشکیل گروه دیگری نموده و اقداماتی مشابه با فعالیت های پیشین در گروه لوکوموتیو بوس می نمایند. با توجه به سطح محرمانگی پرونده، فرابورس از ارائه اطلاعات تکمیلی تا زمان مشخص تکلیف در مراجع ذیصلاح معذور بوده و این اطلاعیه نیز جهت ارائه هشدار موءکد به سرمایه گذاران و جلوگیری از بسط تخلف توسط عاملین و تحمل زیان توسط سرمایه گذاران منتشر شده است.

اکیداً توصیه می گردد اگر سرمایه گذاران امکان انجام تحلیل شخصی برای خرید و فروش سهام ندارند از سازوکارهای ورود غیر مستقیم به بازار سرمایه نظیر صندوق های سرمایه گذاری استفاده نموده و از خرید و فروش سهام بر مبنای پیغام های گروه ها و کانال های تلگرامی یا سایر بسترهای بدون مجوز سازمان بورس پرهیز نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 309

به "شناسایی مدیران 15 گروه و 62 کانال تلگرامی متخلف بورسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی مدیران 15 گروه و 62 کانال تلگرامی متخلف بورسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید