سفری رویایی به اعماق زمین

به گزارش آقای معلم، غار علیصدر از کم نظیرترین، بزرگترین و در عین حال زیباترین غارهای آبی دنیا سال 1342 به وسیله گروهی از کوهنوردان همدانی کشف شد. همدان، این غارکه در مجاورت روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ به فاصله 75 کیلومتری از شهر همدان واقع شده است از سال 1354 با شناسایی مسیرها و ایجاد امکانات لازم و فراهم شدن مقدمات ملاقات محققان و علاقه مندان از این پدیده نادر و تکمیل امکانات و تأسیسات جنبی، در زمره یکی از پرجاذبه ترین کانونهای

سفری رویایی به اعماق زمین

سفری رویایی به اعماق زمین

غار علیصدر از کم نظیرترین، بزرگترین و در عین حال زیباترین غارهای آبی دنیا سال 1342 به وسیله گروهی از کوهنوردان همدانی کشف شد.

همدان، این غارکه در مجاورت روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودر آهنگ به فاصله 75 کیلومتری از شهر همدان نهاده شده است از سال 1354 با شناسایی جهتها و ایجاد امکانات لازم و فراهم شدن مقدمات ملاقات محققان و علاقه مندان از این پدیده نادر و تکمیل امکانات و تأسیسات جنبی، در زمره یکی از پرجاذبه ترین کانونهای گردشگری در کشور نهاده شد.

این غار شگفت انگیز به دلیل فقدان نور طبیعی، فاقد حیات جانوری است و عمق آن در منطقه ها مختلف از نیم متر تا چهارده متر متغیر است. بعلاوه ارتفاع غار علیصدر در بعضی از تالارها به بیش از شانزده متر می رسد.

وجود استلاکتیتها و استلاگمیتها با طرح ها و رنگهای بدیع و استثنایی در جای جای این غار صحنه های بی نظیر و جلوه هایی از قدرت لایزال الهی را به تصویر کشیده است.

دریاچه زیرزمینی غار علیصدر دارای آبی زلال، بی رنگ و بی بو است به گونه ای که در نور کم یک چراغ قوه دستی می توان عمق چند متری آب و کف غار را که پر از سنگهای زیبا و مرمرین است دیدن کرد.

غار علیصدر دارای راهروها و تالارهای متعددی به صورت کوچه ها و شاخه هایی است که بعضی بن بست است و بسیاری دیگر نیز به هم مرتبط هستند. سقف، دیوارها و کف دریاچه غار نیز پوشیده از سنگهای بسیار زیبای بلورین است.

ملاقات از غار در طی یک ساعت در دو مرحله قایقرانی و پیاده روی در معبرهای آماده شده در داخل غار انجام می گردد و بینندگان در لحظاتی سرشار از سکوت توأم با احساس ترسی ناخودآگاه و دلچسب در جادوی رنگها و نورپردازیهای دالانهای بی خاتمه و خوشه های حجیم استالاکتیت و استالاگمیتهای بلورین سفری رؤیایی را به اعماق زمین تجربه می نمایند.

با توجه به ثبات دمای داخل غار در تمام ایام سال روی چهارده درجه سانتیگراد، ملاقاتنمایندگان تابستانی در غار احساس سرما و ملاقاتنمایندگان زمستانی احساس محیطی گرم دارند هر چند آب دریاچه به دلیل وجود چشمه سارهای زیرزمینی همیشه سرد و نشاط آور است.

خاتمهی غار علیصدر نیز به صورت کشف نشده باقی است. اما در طی 28 سال گذشته در دوره های مختلف اکتشافی تا به امروز یازده کیلومتر از جهتهای قابل تردد این غار کشف و شناسایی شده است.

نکته قابل توجه این است که طول کوهی که غار علیصدر در زیر آن نهاده شده است، با توجه به ارتفاع کم آن و پستی منطقه ها اطراف، به زحمت به یک و نیم کیلومتر می رسد و این یعنی معجزه خلقت. یعنی کیلومترها غار بی خاتمه در زیر یک بلندی کوچک در دشت علیصدر.

زمین شناسان قدمت سنگهای این کوه را به دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک نسبت می دهند و شواهد به دست آمده از درون غار حاکی از آن است که این غار پناهگاه انسان های اولیه بوده است .

به اعتقاد گروه های متعدد علمی که همه ساله از اروپا، آمریکا و شرق آسیا برای مطالعات زمین شناسی به این غار می آیند، علیصدر بی نظیرترین، شگفت انگیزترین و بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در دنیا است.

غار علیصدر از بسیاری جهات به ویژه به دلیل وجود گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی که در سرتا سر غار گسترده شده اند یک از زیبا ترین جلوهای طبیعی ایران ودنیا و پدیده ای منحصر به فرد در نوع خود است که فقط در معدودی از غارهای دنیا مثل غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا چنین زیبائی های خیره نماینده ای وجود دارد.

آب غار در قسمتهای مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان است. آب دریاچه غار از چشمه های زیر زمینی ریزش مداوم آب از دیوار و سقف غار تامین می گردد که منشا آنها به طور کلی از محل ریزشهای جوی است و هوای داخل غار سبک بوده وحالت سکون مطلق دارد به طوری که چنانچه شمعی در آنجا روشن نمایند هیچ گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی گردد.

در حال حاضر پس از طی جهت قابل قایقرانی غار نوردی پیاده در قسمت خشکی غار شروع می گردد و گردشگران پس از طی مسافتی نسبتا طولانی مجددا با قایق ادامه جهت می دهند.

تا کنون 14 کیلومتراز معابر غار کشف شده و چهار کیلومتر از معابر که با پرژکتور نور پردازی شده اند مورد بازدید قرار می گیرند .

در مجموع بازدید از محوطه وسیع قندیل بزرگ جزایر سوم و چهارم قایقرانی غار نوردی و گذر از پیچ و خم گذرگاههای آبی و دالانهایی با سقف بلورین به بیننده می با وراند که در این اثر حقیقتا یکی از شاهکار های دنیا آفرینش است و هیچ وصفی توان توصیف این همه شکوه و زیبایی را ندارد.

تاسیسات رفاهی و تفریحی جنبی در مجموعه سیاحتی غار علیصدر که برای بازدید نمایندگان در نظر گرفته شده شامل یک باب مهمانسرا، 10 دستگاه ویلای چوبی یک و دو خوابه، 16 دستگاه سوئیت اقامتی، 50 دستگاه چادر صحرائی، رستوران، بازارچه خرید مواد خوراکی و صنایع دستی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، توقفگاه اتومبیل ،وسایل بازی بچه ها، فضای سبز و امکان کوهنوردی است.

منبع:www.jamejamonline.ir

منبع: راسخون
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 817

به "سفری رویایی به اعماق زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری رویایی به اعماق زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید