سازمانهای مردم نهاد می توانند شاخص های توسعه را با جهش همراه سازند

به گزارش آقای معلم، خبرنگاران/سیستان و بلوچستان نماینده سازمانهای مردم نهاد سیستان و بلوچستان گفت: سازمانهای مردم نهاد بعنوان پیشرانان توسعه اجتماعی می توانند در کنار دولت قرار گرفته و شاخص های توسعه را با جهش همراه سازند.

سازمانهای مردم نهاد می توانند شاخص های توسعه را با جهش همراه سازند

محمد امیر براهویی در گفت وگو با خبرنگاران اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد با جلب سرمایه های اجتماعی در حوزه های مختلف آموزش و توانمندسازی جوامع، یاری به مستمندان، حفاظت از محیط زیست و همچنین نقش آفرینی در عرصه مهم چون کاهش آسیب های اجتماعی، فعالیت های حمایتی در حوزه سلامت و درمان، کارآفرینی برای افراد آسیب پذیرجامعه، احداث مدارس و درمانگاه ها، آموزش حقوق شهروندی و... فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: اصلی ترین ویژگی سازمان های مردم نهاد ارتباط مستقیم با اقشار مختلف جامعه، به ویژه افراد کم بضاعت و شناسایی ظرفیت ها آنان در جهت برطرف مسائل با استفاده از پتانسیل خودشان می باشد تا با برنامه ریزی مدون بتوان توسعه اجتماعی و فرهنگی مورد احتیاج را فراهم نمود.

وی با اشاره به ماهیت اصلی فعالیت این سازمان ها اضافه کرد: ماهیت اصلی فعالیت سازمانهای مردم نهاد انجام فعالیت های بشردوستانه با بهره گیری از توان مردم و سرمایه های اجتماعی هست.

براهویی بیان داشت: این سازمانهای مطلوبترین شکل مشارکت سازمان یافته و هدفمند می باشد که می توانند بعنوان پیشرانان توسعه اجتماعی در کنار دولت قرار بگیرند و شاخص های توسعه را با جهش همراه سازند.

وی خاطر نشان کرد: سازمانهای مردم نهاد می تواند یک نقش اثرگذار و راهبردی در حل مسائل جامعه داشته باشد و لیکن این امر در صورتی امکان پذیرخواهد بود که بسترسازی فرهنگی در سطح جامعه نسبت به نقش آفرینی ngo ها صورت پذیرد.

براهویی در ادامه اضافه کرد: در راستای شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق می بایست عملکردها به موقع و فعالیت ها به دور از مسائل حزبی، جناحی، تبعیض آمیز و در قالب استقلال عمل در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها، اعتماد عمومی مردم توام باشد، همچنین دولتمردان باید این نهادها را بعنوان ظرفیت و سرمایه اجتماعی همراه خود درجهت پیشبرد اهداف توسعه ایی ببینند و نسبت به تسهیلگری و واگذاری بسیاری از وظایفی که امکان اجرای آن ها توسط ngoها وجود دارد، اقدام کنند.

وی عدم آموزش مدیران سازمان های مردم نهاد درحوزه توانمندسازی و توان افزایی را یکی از مهمترین مسائل درجهت پیشبرد اهداف سازمانی دانست چرا که اگر این سازمان ها خود توانمند نباشند قطعاً در خدمت رسانی به جامعه با مشکل روبرو خواهند شد.

کننده سازمانهای مردم نهاد استان سیستان و بلوچستان در سرانجام با اشاره به اختصاص مکانی مشترک جهت ارتباط مستمر بین تمامی سمنها در این استان گفت: ایجاد مکان مشترک در قالب خانه تشکل های غیردولتی استان، نقش بسزایی در هم افزایی و هماهنگی ngo ها و پرهیز از جزیره ای عمل نمودن این تشکلها خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 604

به "سازمانهای مردم نهاد می توانند شاخص های توسعه را با جهش همراه سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمانهای مردم نهاد می توانند شاخص های توسعه را با جهش همراه سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید