تور مجازی مسجد شیخ لطف الله؛ سیری در دنیای عرفانی رنگ و نور

به گزارش آقای معلم، مسجد شیخ لطف الله، شاهکار معماری قرن یازدهم و سلسله صفویه، با معماری بی نظیر خود در صدر مجذوب کننده ترین جاذبه های گردشگری اصفهان قرار گرفته است.

تور مجازی مسجد شیخ لطف الله؛ سیری در دنیای عرفانی رنگ و نور

بازدید از مسجد شیخ لطف الله جزو جدایی ناپذیر سفر به اصفهان بوده و بدون تردید یکی از شاهکارهای معماری دنیای اسلام است. وجود این مسجد در میدان امام یا میدان نقش دنیا که یکی از میراث دنیای ارزشمند یونسکو محسوب می شود و همسایگی آن با مسجد امام و عمارت عالی قاپو یا کاخ عالی قاپو، باعث شده در میان آثار تاریخی اصفهان که هر یک از آن ها جزو بهترین های ایران هستند، جایگاه ویژه ای پیدا کند. در این مطلب قصد داریم با استفاده از فناوری تور مجازی از بخش های مختلف این مسجد بازدید کنیم.

البته اگر می خواهید از نزدیک از مسجد شیخ لطف الله بازدید کنید و با تور به اصفهان سفر کنید، می توانید انواع تور اصفهان را در بخش تورهای خبرنگاران مشاهده کنید. چنانچه قصد داریم با هواپیما به شهر گنبدهای فیروزه ای سفر کنید، می توانید برای مشاهده بلیط و خرید آن به بخش جستجوی بلیط هواپیما و پرواز چارتر مراجعه کنید.

ویژگی های منحصر به فرد مسجد

مسجد شیخ الله چندین ویژگی دارد که آن را در میان مساجد شاخص ایران منحصر به فرد کرده است. نخست آن که دو جزو جدایی ناپذیر مساجد ایرانی یعنی مناره و حیاط، در این مسجد دیده نمی شود و برای ورود آن باید چند پله را پشت سر بگذارید. دوم آن که گنبد مسجد مدورترین گنبد دنیا بوده و به عنوان یکی از زیباترین گنبدهای دنیا از آن یاد می شود.

معماری

بخش های مختلف مسجدبدون شک مسجد شیخ لطف الله تجلی بی بدیل نور و رنگ در معماری ایرانی و اسلامی بوده و یکی از شاهکاری کاشی کاری دنیا محسوب می شود.

ورودی

ورودی مسجد در ضلع شرقی میدان واقع شده و برای رسیدن به آن باید از چهار پله عبور کنید. اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند، دیواره ها و سکوهای بزرگ کنار آن ها است که با سنگ مرمر پوشیده است. کتیبه اصلی ورودی مسجد با کاشی های لاجوردی معرق در سال 1011 ساخته شده و در سال 1012 به خط ثلث سفید مزین شده است. در ضمنً دو کتیبه دیگر نیز در دو طرف پنجره ای در سر در ورودی مسجد به چشم می خورد.

مقرنس های سردر مسجد که نظیر آن تنها در مسجد امام دیده می شود. در چوبی دو لنگه مسجد با 400 سال قدمت نیز توجه هر فردی را به سمت خود جلب می کند.

پس از عبور از بخش ورودی وارد راهرویی می شویم که دیوارهای با کاشی هایی که غالبا آبی یا سبز رنگ هستند و جلوه زیبایی به راهرو بخشیده اند. با طی مسافت کوتاهی در راهرو به پنجره ای مشبک می رسیم که به شبستان اصلی دید دارد. در خاتمه جهت خود به سمت راست می پیچید و با عبور از مسافتی کوتاه به شبستان می رسید. در این جهت پنجره ای سنگی نسبتا بزرگی توجه شما را به خود جلب می کند.

بنای اصلی مسجد یا شبستان

بنای اصلی مسجد در قسمت کف چهارگوش، در قسمت میانی هشت ضلعی و در قسمت فوقانی نزدیک گنبد هشت ضلعی است.

دیواره های شبستان مسجد برای تحمل وزن بالای گنبد، بسیار قطور هستند. قطر دیواره ها در قسمت هایی که پنجره وجود دارد، یک متر و هفتاد سانتی متر و در قسمت های دیگر به بیش از دو متر می رسد که در قسمت های پایین از کاشی های هفت رنگ و در قسمت های فوقانی از کاشی های معرق استفاده شده است.

محراب مسجد

محراب مسجد و گنبد آن از زیباترین قسمت های مسجد هستند.

گنبد مسجد

اوج زیبایی، کمال و نبوغ معماری مسجد در گنبد آن نمود پیدا کرده است. طول دهانه آن 12 متر و ارتفاع راس آن از زمین 32 متر است، کاشی های معرق فضای داخلی و خارجی گنبد شاهکار معماری است در اطراف گنبد 16 پنجره مشبک جهت تامین نور شبستان ایجاد شده اند و انعکاس پرتوهای نور روی کاشی ها چشم انداز ها زیبایی را خلق می کند.

زیباترین قسمت گنبد، نقش یک طاووس زیبا در مرکز آن است و پرتوهای نور که از پنجره های اطراف به گنبد می تابد، مانند پرهای طاووس به نظر می رسند. بهترین زمان برای مشاهده این طاووس در زیباترین شکل، هنگام غروب آفتاب است.

فضای خارجی نخودی رنگ گنبد با نقوش اسلیمی در نهایت هماهنگی و زیبایی آراسته شده است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد گنبد، تغییر رنگ آن در طول روز است. این گنبد صبح ها به رنگ خاک، در هنگام ظهر صورتی رنگ و در زمان غروب آفتاب خاکستری رنگ دیده می شود.

در خاتمه از شما دعوت می کنیم از طریق فناوری تور مجازی از بخش های مختلف مسجد شیخ لطف الله، گل سرسبد جاذبه های تاریخی اصفهان دیدن کنید.

* Sheikh Lotfollah Mosque Esfahan *

منبع تصویر کاور: گوگل مپ

منبع: کجارو / کجارو / omid360.com / کارناوال
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: fansgholami.ir شناسه مطلب: 929

به "تور مجازی مسجد شیخ لطف الله؛ سیری در دنیای عرفانی رنگ و نور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجازی مسجد شیخ لطف الله؛ سیری در دنیای عرفانی رنگ و نور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید